سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور فراخوان داد
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای اجرای طرحهای پژوهشی خود در نظر دارد از ظرفیتهای پژوهشی دانشگاهها، مراکز و موسسات پژوهشی بهره برداری کند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه، سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور از تمامی موسسات تحقیقاتی، پژوهشی و مراکز آموزش عالی، جهت اجرای طرحهای پژوهشی به شرح موضوعات زیر به همراه شرح خدمات هر طرح دعوت به همکاری می کند.
۱- مطالعات نیاز سنجی شغلی- حرفه ای حوزه دریا و مناطق مرزی
* گزارش تحلیل وضع موجود اشتغال منطقه ای در سطوح ۲و ۳ صلاحیت حرفه ای
*گزارش تحلیل سازگاری صلاحیت حرفه ای با شایستگی حرفه ای شاغلین در منطقه
* تبیین وضعیت اشتغال در منطقه از نگاه کاستی های شایستگی حرفه ای با حوزه عملکرد
*تعیین فاصله شایستگی حرفه ای نیروی کار در حوزه های شغلی منطقه به تفکیک شغل- حرفه و نوع شایستگی
*تهیه گزارش انطباق عناوین شغلی در منطقه با استاندارد طبقه بندی ملی مشاغل کشور(ایسکو ۲۰۰۸)
* مطالعه تطبیقی استاندارد طبقه بندی مشاغل سایر کشورها (از دید مشابهت فعالیت ها)
*تهیه جدول انطباق سه گانه عناوین شغلی استاندارد در حوزه بین المللی، عناوین شغلی در استاندارد طبقه بندی ملی مشاغل کشور (ایسکو ۲۰۰۸) با وضعیت موجود منطقه ای
* تعیین عناوین مشاغل-حرفه های دارای اولویت آموزش با معیار سطوح شایستگی و صلاحیت حرفه ای
۲- اجرای ارزیابی استراتژیک سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
* تعیین شاخص های بین المللی ناظر بر ماموریت های سازمان
* محاسبه عملکرد شاخص در کشور و مقایسه تطبیقی آن با کشورهای منطقه (کشورهای ذکر شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله) و جهان
* آسیب شناسی وضعیت ایران در شاخص های گزارش شده (عوامل کلیدی تاثیرگذار در کشور که منجر به تضعیف شاخص مورد استفاده می شوند، لیست شوند)
* ارائه استراتژی تدوین شده به منظور رفع موانع بهبود عملکرد شاخص ها
۳- تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت کیفیت داده های آماری منطبق بر استاندارد های بین المللی کیفیت داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور (در راستای برنامه سوم توسعه آمار کشور ۱۳۹۶-۱۴۰۰ )
*بررسی وضعیت جاری کیفیت داده عناصر حیاتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
*شناخت و تعریف عناصر داده حیاتی (نظام داده های حیاتی) شامل وجود منابع اساسی داده های حیاتی (Completeness)، تبعیت عنصر داده از قالب یا فرمت مطلوب ((conformity، هویت و اعتبار داده شامل جداول مرجع، لیست مقادی در منابع طلایی مستند شده در متا دیتا و صحت داده(Accuracy)
*شناسایی فرآیندهای اصلی و مبادی رسمی ثبت و تولید داده های ثبتی و غیر ثبتی در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
* تدوین پروتکل های صحت سنجی (Verification)، اعتبارسنجی (Validation)، و تایید (confirmation) داده های ثبتی و غیر ثبتی (تجمیعی) در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
*تدوین، تکمیل یا بهنگام سازی متا دیتاها و ابزارهای کیفیت داده (نظیر موتور قواعد و ابزارهای پروفایلینگ داده)
* تجزیه و تحلیل و پروفایلینگ داده (شامل فرآیندها، ابزارها و منابع ماهر جهت شناسایی ویژگی ها و شناخت معنایی و ساختاری داده حیاتی، انجام تحلیل های دلایل ریشه ای و تاثیر بر فرآیندهای آموزش های فنی و حرفه ای، تعریف قوانین کیفیت داده جهت ارزیابی و تحلیل مستمر از وضعیت داده های هدف)
* تدوین پروتکل ها، استانداردها و فرآیندهای اجرایی مانیتورینگ (پایش) و کنترل مستمر داده ها (تدوین نظام نامه پایش مستمر کیفیت داده ) در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
* شناسایی و مستندسازی مسیرهای بحرانی و گره های کیفیت آماری (نقص داده، خطا در ثبت، عدم امکان دسترسی و … ) و تدوین راهکارهای عملیاتی رفع گره های کیفیت و بهبود مسیر جریان داده در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
*تدوین فرآیندها و الزامات تقسیم کار، تفکیک وظایف و سلسله مراتبِ مربوط به مسئولیت ثبت(register)، اعمال تغییر و ویرایش(edit-change)، نظارت و کنترل(mentoring)، مسئولیت تایید(confirm) و گزارش دهی(report) داده به منظور شناسایی بهتر فرآیندهای کنترل کیفیت داده و طراحی چک لیست های کنترل کیفیت داده
* تدوین ساختار سلسله مراتبِ دسترسی و تغییر ( توافقات سطح سرویس و توافقات سطح دسترسی) به منظور صیانت از داده ها و جلوگیری از دستکاری داده (Data Manipulation)
۴- طراحی مدل استقرار نظام صلاحیت حرفه ای ملی
*طراحی مدل تدوین استاندارد های شایستگی حرفه – شغل
*طراحی مدل تدوین استاندارد های ارزشیابی شایستگی حرفه – شغل
* طراحی مدل تدوین استاندارد آموزش بر اساس شایستگی
* طراحی مدل تدوین استاندارد تجهیزات آموزشی
* طراحی مدل تدوین استاندارد فضا مبتنی بر شایستگی
* طراحی استقرار و جانمایی تجهیزات درمراکز ملی سنجش صلاحیت حرفه ای سطوح L1 ، L2، L3
*طراحی چارچوب صلاحیت حرفه ای مربیان بر اساس آموزش مبتنی بر شایستگی
۵ – طراحی الگوی باز مهندسی ساختار سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با توجه به الزامات قانونی و تحولات زیست بوم آموزش فنی و حرفه ای
*بررسی میزان انطباق ساختار سازمانی فعلی سازمان با ماهیت آموزش های مهارتی غیر رسمی
*ارائه الگوی مفهومی و ویژگیهای ساختار سازمانی سازمان از نظر میزان تمرکز، سلسله مراتب اختیارات، نسبت نیروی انسانی، تخصص، استاندارد پذیری فعالیتها و تقسیم کار
*تعیین ساختار سازمانی مطلوب برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای با توجه به نیازهای جامعه و بنگاههای اقتصادی در سطح ملی و بین المللی
*تعیین نحوه نائل شدن به این هدف بدون توسعه کمی تشکیلات
*تعیین نحوه تصمیمگیری، کاهش سطوح سازمانی و سلسله مراتب اداری
*تعیین نحوه استفاده از توان بخش غیر دولتی در راستای تحقق اهداف سازمانی و دخیل نمودن ان در ساختارسازمانی
*تعیین امکان پذیری تجمیع واحدهای سازمانی و کاهش تعداد پستهای مدیریتی و حذف واحدهای غیر ضرور از ساختار تشکیلاتی
*تعیین نحوه ارتباط بین واحدهای سازمانی سازمان در جهت هم افزایی بیشتر
*تعیین نحوه واگذاری امور عمومی و خدماتی به بخش غیر دولتی و حذف پستهای مربوط به فعالیتهای مذکور
*تعیین مکانیسم مذکور و میزان این واگذاری
*تعیین اثرات متغیر هائی نظیر تغییرات محیطی، استراتژیها، نیروی انسانی، فناوری، فعالیتهای آموزشی بر ساختار سازمانی سازمان
*تعیین گزینههای برای برون سپاری و یا مشارکت
*تعیین سناریوی مختلف برای تعیین الگوی عملی ساختار سازمانی سازمان و سازماندهی آن در نمودارهای سازمانی
*تعیین مراحل تدریجی پیاده سازی ساختار مطلوب سازمان
*نحوه شناسایی و برطرف کردن مسائل ساختاری مانند تداخلها، توازی امور و سایر مشکلات در ساختار پیشنهادی
۶- تصویر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در میان ذینفعان، گروههای هدف و افکار عمومی
*تعیین راهکارهایی افزایش منزلت و جایگاه اموزشهای فنی و حرفه ای
* تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه افراد جامعه
* تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه مسوولین بخش عمومی
*تعیین راهکارهای وزن آموزشهای فنی و حرفه ای در نگاه کارفرمایان صنایع و صنوف
* تعیین راهکاریهای قانونی برای افزایش اعتبار آموزشهای فنی و حرفه ای
* تعیین ابزارهای الزامی و تشویقی برای افزایش اعتبار آموزشهای فنی و حرفه ای
* تعیین مجموعه راهبردها، اقدامات سیاستی، عملیات اجرایی برای بهبود سیمای آموزشهای مهارتی
* تعیین مدلی برای ارتقای تصویری مثبت و متعالی آموزشهای مهارتی به صورت مستمر در جامعه
۷- سنجش اثربخشی آموزشهای مهارتی از طریق تعیین بازگشت سرمایه آموزشی
* تعیین روش تحلیل هزینه – فایده مناسب برای برای کارجویان و شاغلین بنگاه های اقتصادی از طریق تحلیل هزینه فایده مراکز آموزش دولتی و یا سازمان
* تعیین نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
* تعیین ارزش ریالی برای نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
* تعیین تغییر در عملکرد در اثر آموزش
* تعیین مقدار سود آموزش ناشی از مقایسه قبل و بعد از آموزش
* تعیین هزینه های آموزش (مستقیم، غیر مستقیم، هزینه تکمیلی، هزینه کلی و پاداش فراگیران)
* محاسبه میزان صرفه جویی مابه تفاوت هزینه آموزش و سود
* تعیین نسبت بازگشت سرمایه به تفکیک کارآموز، دولت و بنگاه اقتصادی
۸- اعتبار بخشی مدل رصد وضعیت اشتغال کارآموزان سازمان
* تعیین روش شناسی مناسب برای رصد وضعیت اشتغال کارآموزان
* تعیین مطمئن ترین روشهای کسب اطلاع و دسترسی به منابع داده ها
*تعیین زمان اطلاع یابی از وضعیت اشتغال کارآموزان با توجه به ضرورت زمان انتظار کاریابی
* امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب سطوح کارگاه آموزشی، مرکز و استان
* امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب رشته های آموزشی در سطح ملی
*تعیین نرخ اپتیم اشتغال برای کار آموزان در هر منطقه یا استان
* تعیین وضعیت اشتغال کارآموزان بر حسب شاغل و بیکار
*تعیین وضعیت اشتغال شاغلین بر حسب مدت زمان اشتغال تمام وقت، پار وقت و ناقص
*تعیین وضعیت اشتغال بر حسب استقلال کاری نزد کارفرما، خود اشتغالی یا اشتغال خانگی یا اشتغالزایی و یا کارآفرینی
* تعیین میزان میانیگن حقوق و دستمزد دریافتی ماهان هر کارآموز شاغل بر حسب رشته محل
* ارتباط نوع شغل با آموزش های مهارتی طی شده بر حسب طیف کاملا مرتبط تا کاملا غیرمرتبط
*تعیین میانگین زمان انتظار کاریابی برای کارآموزان در سطوح استان و ملی بر حسب رشته محل
*تهیه گزارشات قابل بهره برداری از اطلاعات حاصله در نیاز سنجی آموزشی و مشاوره شغلی کارآموزان
* تعیین زیر ساختهای نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری و سازمان افزاری لازم
* کاربست و اعتبار بخشی روش شناسی مدل معرفی شده رصد اشتغال کارآموزان
۹- بررسی رهگیری اشتغال کارآموختگان آموزش فنی و حرفه ای ارائه شده در بخش دولتی سازمان
*تعیین روش تحلیل هزینه – فایده مناسب برای برای کارجویان و شاغلین بنگاه های اقتصادی از طریق تحلیل هزینه فایده مراکز آموزش دولتی و یا سازمان
* تعیین نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
* تعیین ارزش ریالی برای نتایج و دستاوردهای برنامه آموزش مهارتی
* تعیین تغییر در عملکرد در اثر آموزش
* تعیین مقدار سود آموزش ناشی از مقایسه قبل و بعد از آموزش
*تعیین هزینه های آموزش (مستقیم، غیر مستقیم، هزینه تکمیلی، هزینه کلی و پاداش فراگیران)
*محاسبه میزان صرفه جویی ماتفاوت هزینه آموزش و سود
*تعیین نسبت بازگشت سرمایه به تفکیک کارآموز، دولت و بنگاه اقتصادی
* تعیین روش شناسی مناسب برای رصد وضعیت اشتغال کارآموزان
* تعیین مطمئن ترین روشهای کسب اطلاع و دسترسی به منابع داده ها
* تعیین زمان اطلاع یابی از وضعیت اشتغال کارآموزان با توجه به ضرورت زمان انتظار کاریابی
* امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب سطوح کارگاه آموزشی، مرکز و استان
* امکان گرد آوری، مقایسه و تحلیل اطلاعات بر حسب رشته های آموزشی در سطح ملی
*تعیین نرخ اپتیم اشتغال برای کار آموزان در هر منطقه یا استان
*تعیین وضعیت اشتغال کارآموزان بر حسب شاغل و بیکار
* تعیین وضعیت اشتغال شاغلین بر حسب مدت زمان اشتغال تمام وقت، پار وقت و ناقص
*تعیین وضعیت اشتغال بر حسب استقلال کاری نزد کارفرما، خود اشتغالی یا اشتغال خانگی یا اشتغالزایی و یا کارآفرینی
* تعیین میزان میانیگن حقوق و دستمزد دریافتی ماهان هر کارآموز شاغل بر حسب رشته محل
* ارتباط نوع شغل با آموزش های مهارتی طی شده بر حسب طیف کاملا مرتبط تا کاملا غیرمرتبط
* تعیین میانگین زمان انتظار کاریابی برای کارآموزان در سطوح استان و ملی بر حسب رشته محل
* تهیه گزارشات قابل بهره برداری از اطلاعات حاصله در نیاز سنجی آموزشی و مشاوره شغلی کارآموزان
* تعیین زیر ساختهای نرم افزاری، سخت افزاری و مغز افزاری و سازمان افزاری لازم
*کاربست و اعتبار بخشی روش شناسی مدل معرفی شده رصد اشتغال کارآموزان
۱۰- بازمهندسی پورتال خدمات تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
* افزایش انعطاف پذیری و ارتقاء کمی و کیفی خدمات سازمان برای پاسخگویی به نیازهای روز
* بهرهگیری از روشهای به روزی از قبیل پیاده سازی سیستم مدیریت فرآیند
*سیستم هوشمند نظارت الکترونیکی و ارزیابی فرآیندها در راستای حصول اهداف
*استقرار پایگاه دانش برای اعمال مدیریت کلان و موضعی بر قوانین آموزشی و آزمونی از طریق سطوح ستاد، ادارات کل استانی، مراکز و آموزشگاه ها
* تدوین شرح خدمات
۱۱- طراحی الگوی استقرار نظام سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
* مطالعه تطبیقی مدل های سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای
* طراحی مدل استاندارد ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه ای
*طراحی مدل ارزشیابی مهارت و صلاحیت حرفه ای
* طراحی مدل اعطای گواهینامه و صلاحیت حرفه ای
* طراحی مدل اعتبارسنجی Accreditation
* طراحی مدل اعتباری – امتیازی شایستگی ها (CAT)
* طراحی مدل ارزشیابی آموخته های قبلی(RPL)
* طراحی مدل های آزمون های عملکردی
*طراحی مدل توسعه مراکز سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای ملی و منطقه ای
۱۲- طراحی و استقرار نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه ای
*نهادینه کردن نظام برنامه ریزی و هزینه یابی و تصمیم گیری بودجه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
* ایجاد هماهنگی و ارتباط بین سیستم مالی و سیستم بودجه ای در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
*مستندسازی نظام تدوین، تصویب ، ابلاغ و مدیریت و بودجه در سازمان آموزش فنی و حرفه ای
* طراحی نظام اطلاعات بودجه ریزی بر مبنای عملکرد و سیستم گزارش های مدیریتی
* به حداقل سازمان انحراف از طریق بهبود مکانیزم های نظارت و کنترل قبل ، حین و پس از اجرای بودجه
*بهبود فرآیند پیش بینی منابع و مصارف سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مرحله بررسی و به پیشنهاد برنامه بودجه
پژوهشگران محترم می توانند پروپوزال های پژوهشی مرتبط با هریک از موضوعات را تکمیل و حداکثر تا تاریخ ۲۴/۹/۱۳۹۹ به نشانی تهران- خیابان آزادی، نبش چهارراه خوش، سازمان آموزش فنی وحرفهای کشور، طبقه اول، دفترپژوهش، طرح و برنامهریزی درسی (دبیرخانه شورای پژوهش سازمان) و یا به آدرس الکترونیکی rp@irantvto.ir ارسال و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن۶۶۵۸۳۶۲۸ تماس حاصل نمایند.
*نکات مهم:
پروپوزالهایی که خارج از قالب و فرمت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باشند، بررسی نخواهند شد.
*پروپوزالهایی که بعد از اتمام مهلت مقرر فراخوان ارسال گردد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
*پروپوزالهای دریافتی تحت هیچ عنوان مسترد نخواهد شد.
*سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در رد یا قبول پروپوزالهای واصله مختار است.
دیدگاه ها (0)