خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 9791
پنجشنبه - 22 اسفند 1398 - 10:34

ضرورت برگزاری ۴ تا ۶ هفته مدارس پس ازتعطیلات

برای مرور دروس و اطمینان از رخ دادن یادگیری هر زمان مدارس باز شود نیاز به ۴ تا ۶ هفته برپایی کلاس داریم.

ضرورت برگزاری ۴ تا ۶ هفته مدارس پس ازتعطیلات

معاون آموزش متوسطه گفت: قریب به ۷۰ درصد دروس تا پیش از تعطیلات در مدارس تدریس شده و برای مرور دروس و اطمینان از رخ دادن یادگیری هر زمان مدارس باز شود نیاز به ۴ تا ۶ هفته برپایی کلاس داریم.

به گزارش مهر، علیرضا کمرئی‌ در برنامه تلویزیونی سلام صبح به خیر درباره ارزیابی آموزش و پرورش از همکاری با رسانه ملی در زمینه تدریس دروس گفت: خوشبختانه برای نخستین بار بعد از ایام طولانی که ما چنین تجربه‌ای را در زمان جنگ در کشور داشتیم، (آموزش از طریق تلویزیون) توانستیم با شبکه آموزش و در هفته جاری با شبکه چهار وارد توافقی شویم که بخش اعظمی از دروس تمام شاخه ها و مقاطع تحصیلی را پوشش دهد. همه آموزش ها زنده است و هر روز بیش از ۲۸ معلم به صورت داوطلبانه با ما همکاری می کنند. همه تلاش ما این بود که یادگیری از طریق تلویزیون در کشور جاری باشد که به دلیل طولانی شدن تعطیلات مدارس، جریان یادگیری متوقف نشود.

کمرئی‌ در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برای کاهش افت تحصیلی آیا معلم ها نیز در این ایام از طریق فضای مجازی با دانش آموزان در ارتباطند یا نه؟ گفت: در این دوره برای آموزش از رسانه‌ای متعدد استفاده می کنیم رسانه برای ما آموزش مکمل بوده و جریانی که منجر به یادگیری و تعلیم و تربیت می شده، حضور معلم در کلاس درس است. در شرایط حال حاضر این فضا بر ما تحمیل شده است که روشی اتخاذ کنیم تا هم ارتباط معلم و دانش آموز حفظ شود و هم یادگیری در سطح وسیع اتفاق بیفتد.

معاون آموزش متوسطه افزود: تا اول اسفندماه قریب به ۷۰ درصد مطالب درسی واهداف دروس تحصیلی براساس بودجه بندی ای که صورت گرفته بود، محقق شده است و ۳۰ درصد مطالب باقی مانده که باید تدریس می شد. در استفاده از صدا و سیما برای جبران این عقب ماندگی به خوبی عمل شده است. استقبال خوبی نیز از سوی والدین صورت گرفته به طوری که در برخی از استان ها و برخی دروس قریب به ۱۰۰ هزار بار یک برنامه دانلود شده است. اما آموزش تلویزیونی یکی از روش های ماست و معلمان در این مدت به صورت خودجوش دست به کار شدند و مبتکرانه در فضای مجازی چه به صورت صوتی و چه تصویری، دروس را ضبط و ارائه می کنند و از دانش آموزان تکالیف دریافت می کنند.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه اول کار ما راحت تر است اما در دوره متوسطه دوم ما بیش از ۱۸۲ درس در شاخه های مختلف داریم که کار ما را قدری سخت می کند اما خوشبختانه ۹۵ درس تکراری داریم که در حال حاضر ۹۰ درس آن را از طریق تلویزیون ارائه می دهیم. معلمان نیز همین تدریس را با توضیحات تکمیلی تر در اختیار دانش آموزان می گذارند و آن را بازنشر می دهند. در پرتال های استانی نیز این درس ها قرار می گیرد.

کمرئی‌ در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه اگر تعطیلات ادامه پیدا کند آیا هنگام بازگشایی مدارس، دروس از جایی تدریس می شود که پیش از تعطیلات قطع شده بود یا از جایی که از طریق صدا و سیما تدریس شده است؟ اظهار داشت: چون تقریباً درباره آغاز مجدد سال تحصیلی یقین نداریم که بتوانیم برنامه ریزی مشخصی داشته باشیم سناریوهای متفاوتی را در نظر گرفته ایم. مطلوب ترین شکل برای ما این است که فرصت ۴ تا ۶ هفته‌ای برای مرور دروس در اختیار مدارس باشد اگر در فروردین ماه مدارس دایر شود این فرصت مهیا است اما اگر به خرداد برسیم در یک تنگنا قرار می گیریم اما باز هم آموزش و پرورش سناریوی دیگری پیش بینی کرده که اگر لازم باشد درباره گسترش زمان آموزش تصمیم می گیریم.

معاون آموزش متوسطه در پاسخ به این سوال که یکی از مسئولان گفته اند تا ۲۰ فروردین اوج شیوع بیماری کرونا را در کشور داریم و در این صورت اگر مدارس از اردیبهشت باز شوند آیا زمان آموزش یک ماه در تابستان تمدید می شود یا خیر؟ گفت: برای ما آموزش و پرورش سلامت بچه ها از همه چیز مهمتر است و تا زمانی که مراکز بهداشتی و پزشکی مجوز حضور دانش آموزان در کلاس های درس را ندهند ما ترجیحی برای حضور دانش آموزان در مدرسه نداریم. طبیعتاً بعد از رفع این نگرانی اولویت ما پرداختن به مأموریت ذاتی آموزش و پرورش که فراهم آوردن فرصت یادگیری است، خواهد بود.

وی ادامه داد: ما تاخردادماه آموزش مکمل را با شبکه آموزش و چهار هدف گذاری کرده ایم اما همانطور که گفتم باید این اطمینان را هنگام بازگشایی مدارس حاصل کنیم که آنچه اهداف برنامه های درسی است، محقق شده است. درست است که شبکه سراسری بالای ۹۰ درصد در کشور پوشش دارد اما ممکن است به هر دلیلی این آموزش ها به دانش آموزی نرسد. ما باید در زمان بازگشایی مدارس، زمان مرور داشته باشیم و ممکن است سناریوی بدبینانه ما که ادامه سال تحصیلی به مدت یک ماه در تابستان است، اجرا شود.

کمرئی‌ در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه بسیاری از خانواده ها نگران امتحانات پایان سال فرزندان خود هستند، خاطرنشان کرد: خانواده ها اصلاً نباید نگران امتحانات پایان سال باشند. آزمون و امتحان نگرانی سیستم آموزشی است چرا که این ما هستیم که باید در این ارزشیابی امتحان آزمون به یقین برسیم که اهداف تک تک درس ها محقق شده است و یادگیری به قدر کفایت رخ داده است. هر واحد یادگیری در کتاب درسی برای ما اهدافی دارد پس خانواده ها نگران آزمون نباشند. ضمن اینکه ما حتماً شرایط کشور را هنگام طرح ریزی آزمون در نظر خواهیم گرفت.

معاون آموزش متوسطه در پایان در پاسخ به این پرسش که برخی از معاونین و مدیران مدارس گلایه دارند که از آنها خواسته شده است در محل کار خود حاضر باشند، تصریح کرد: نکته اینجاست که مدارس تعطیل است اما ابعاد مدیریتی مدرسه نباید تعطیل باشد. اگر قرار باشد کشور در همه ابعاد تعطیل باشد حضور من و شما در اینجا هم معنا ندارد. مدرسه و خصوصاً معلم و مدیر و معاونان بخشی از حاکمیت هستند و باید در مدرسه حاضر باشند تا راهبری شیوه های یاددهی و یادگیری را جاری کنند و همانطور که اعلام شده است باید کاری کنیم آموزش تعطیل نباشد.