دلایل افزایش ۱۱ درصدی کرایه تاکسیهای پایتخت
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، گفت:شهرداری پیشنهاد داده بود که افزایش نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون و متناسب با نرخ تورم باشد.
روز گذشته در جلسه علنی شورای شهر تهران دو فوریت لایحهای مبنی بر افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی به تصویب رسید که بر همین اساس به شهرداری تهران اجازه داده شد در روزهای پایانی سال نسبت به افزایش ۱۱ درصدی کرایه تاکسیهای پایتخت اقدام کند؛ مصوبهای که شائبات زیادی را ایجاد کرد.
هر چند که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد که این افزایش نرخ در راستای افزایش درآمد رانندگان تاکسی نیست بلکه صرفا در راستای جبران هزینههای آنها است که در پی افزایش نرخ سوخت به این قشر تحمیل شده است.
به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران، با اشاره به مصوبه روز گذشته شورای شهر تهران در مورد افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه تاکسی در روزهای پایانی سال گفت: در لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال ۹۸ ، شهرداری پیشنهاد داده بود که افزایش نرخ کرایه تاکسی بر اساس قانون و متناسب با نرخ تورم باشد؛ اما از آنجایی که با توجه به نرخ تورم این افزایش نرخ فراتر از ۳۰ درصد میرفت هیأت تطبیق فرمانداری پس از کش و قوسهای فراوان نهایتا افزایش ۲۰ درصدی نرخ در سال ۹۸ را به تصویب رساند؛ اما در همان مصوبه مکتوب فرمانداری اعلام کرد که این افزایش ۲۰ درصدی نرخ به فرض ثابت بودن قیمت حاملهای انرژی است و تأکید داشت که اگر نرخ سوخت تغییر یافت، شهرداری میتواند لایحه اصلاحی داشته باشد.
علیرضا قنادان با بیان اینکه سرانجام نرخ سوخت در آبانماه سال جاری تغییر کرد، گفت: هر چند دولت برای تاکسیرانان سهمیه در نظر گرفت؛ اما دقت داشته باشید که نرخ بنزین برای رانندگان تاکسی از لیتری ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و این یعنی افزایش ۵۰ درصدی نرخ سوخت برای یک قشر ضعیف که این افزایش نرخ باعث ضعیفتر شدن این دهک شد.
وی با بیان اینکه بعد از افزایش نرخ سوخت سیاست کلی دولت، ثبات قیمت بود؛ اما مقرر شد که در یک هیأت تخصصی اثرات وضعی افزایش نرخ سوخت بررسی شود، گفت: نهایتا طی نامهای از سوی این هیأت تخصصی که در دولت شکل گرفت عنوان شد که افزایش نرخ سوخت ۱۱ درصد بر روی معیشت تاکسیرانان در پی افزایش قیمت سوخت تأثیر منفی گذاشته شده است یا به عبارتی دیگر رانندگان تاکسی میتوانند تا ۱۱ درصد افزایش کرایه داشته باشند که در این مصوبه تأکید شده است که شهرداریها حتما باید روال قانونی مصوب این افزایش نرخ را داشته باشند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه اعضای شورای شهرتهران بدون مخالفت کلیات این لایحه را به تصویب رساندند، گفت: در واقع این ۱۱ درصد تأمین حقوق عقب افتاده تاکسیرانان است و فکر نکنید که این افزایش ۱۱ درصدی بر روی درآمد آنها تأثیر مثبت میگذارد بلکه این تاکسیرانان در پی افزایش قیمت نرخ سوخت، بهای تمام شده خدماتشان افزایش یافته و حالا این ۱۱ درصد صرفا جبران هزینههای آنها است که در پی افزایش نرخ سوخت تا حدودی جبران میشود.
قنادان در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری تهران در روزهای پایانی سال این مصوبه را اجرایی میکند، در حالی که در سال آینده براساس مصوبه شورا و تأیید احتمالی فرمانداری تهران شاهد افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی هستیم، گفت: هنوز نرخ مصوب کرایه برای سال آینده تعیین نشده است چرا که براساس قانون، مصوبات شورا باید در هیأت تطبیق بررسی شود و هنوز فرمانداری نیز این افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه در سال آینده را تصویب نکرده است پس ما نمیدانیم نرخ مصوب سال آینده به چه میزان است؛ اما معمولا تا پروسه تصویب نرخ جدید، ابلاغ و اجرای آن به اتمام برسد، معمولا ما در اوایل تابستان افزایش نرخهای هر سال را اعمال میکنیم و سه تا چهار ماه تعلل داریم که اگر این ۱۱ درصد اگر به تصویب فرمانداری برسد میتواند این زمان را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه با موافقت فرمانداری، برچسبهای جدید قیمت به زودی آماده و در اختیار رانندگان قرار میگیرد، گفت: البته مصوبه افزایش ۱۱ درصدی نرخ کرایه نیز باید به مانند تمامی مصوبات شورای شهر به هیأت تطبیق فرمانداری برسد اما از آنجایی که این افزایش نرخ ۱۱ درصدی با تأییدیه وزارت کشور و در پی توصیه هیأت تخصصی دولت بوده است به نظر می رسد پروسه بررسی آن کوتاه تر باشد.