خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 9637
دوشنبه - 19 اسفند 1398 - 14:16

ارسال محتواهای آموزشی به منازل دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش، از ارسال محتواهای آموزشی به منازل دانش‌آموزان استثنایی خبر داد.

ارسال محتواهای آموزشی به منازل دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون وزیر آموزش و پرورش، از ارسال محتواهای آموزشی به منازل دانش‌آموزان استثنایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، «سید جواد حسینی»  ، درباره جزئیات آموزش به دانش‌آموزان استثنایی و با نیاز ویژه در پی تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا گفت: در خصوص آموزش از راه دور برای کاهش شیوع کرونا در سه قلمرو آموزشی، پیشگیری از ابتلا به کرونا و فعال کردن فناوری‌های نوین برنامه‌ریزی کرده‌ایم. طبیعتا بخشی از دانش‌آموزان ما نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی_حرکتی هستند که ضریب هوشی معمولی دارند که بهترین راه برای آنها این است از شبکه آموزش برنامه‌ها را دنبال کنند، البته از روز گذشته زبان اشاره نیز به آموزش‌های تلویزیونی اضافه شده است.

وی افزود:  پیشنهاد می‌شود، خانواده‌‌ها برنامه‌ها را ضبط کنند تا دوباره اگر نیازی بود دانش‌آموزان از آن استفاده کنند. نکته دیگر این است که ما دانش آموزان نابینا، ناشنوا،‌ معلولان جسمی_حرکتی، ناتوان ذهنی،‌ اتیسم و دانش آموزان با مشکلات یادگیری داریم که برای تمام این گروه‌ها محتوای آموزشی تدریس شده به صورت لوح فشرده در نظر گرفته شده است که برای مقاطع ابتدایی به مدارس ارسال شده است و آنها نیز این بسته‌ها را به خانواده‌ها داده‌اند.

حسینی خاطرنشان کرد: برای متوسطه اول و دوم نیز برخی از دروس را تهیه کرده‌ایم تا الان نیز ۱۳ درس افزار، لوح فشرده و محتوای آموزشی را به استان‌ها فرستاده‌ایم که به خانواده‌ها بدهند و از این طریق مورد استفاده قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دو استان کرمان و خراسان رضوی پایگاه مجازی آموزش را راه‌اندازی کردیم که مثل شبکه آموزش است و معلمان در آن یک سری دروس تعیین شده را آموزش می‌دهند و دانش‌آموزان از این پایگاه‌های مجازی استفاده می‌کنند. برنامه‌های این پایگاه مجازی نیز برای سایر استان‎ها بارگذاری می‌شود تا آنها نیز از آن محتوا بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت : تمام مدارس ما در این ایام با حضور مدریر مدرسه و کادر آن باز است و مدارس مجازی ما را مدیریت می‌کنند. در کنار اینها ما به دلیل اینکه سرویس ایاب و ذهاب داریم، محتوا‌ها و تکالیف را توسط سرویس ایاب و ذهاب به خانواده‎های دانش آموزان می‌رسانیم. همچنین نیروهای توانبخشی ما نیز خدمات توانبخشی را در این ایام به خانواده‌ها آموزش خواهند داد و گاهی هم حتی به خانه‌های آنها می‌روند و کارهایی که لازم است برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه انجام می‌دهند.

حسینی بیان کرد: علاوه بر اینها حدود ۷۴۰ مرکز اختلالات یادگیری داریم که به دانش آموزان در امر یادگیری کمک می‌کنند و دانش‌آموزان دیرآموز را تحت پوشش داده و به آنها آموزش می‌دهند. همچنین ۱۵ مرکز مشاوره و راهنمای خانواده داریم که خدمات مشاوره‌ای را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: از قبل یک طرحی با عنوان آموزش منزل محور داشتیم که از طریق شبکه مجازی عملیاتی می‌شد. آموزش منزل محور برای دانش آموزانی است که معلولیت‌های جسمی_حرکتی شدیدی داشته و امکان خروج از منزل را ندارند، برای هر دانش‌آموز سرانه‌‌ای معادل شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده تا به آنها تبلت و امکانات جهت آموزش ارائه شود. تا به الان دانش‌آموزانی داشتیم که به این شکل آموزش داده شدند و اما اکنون تلاش داریم سطح آن را در کشور افزایش دهیم.

حسینی افزود: یک طرح دیگر با عنوان (Mobile Learning)  یا آموزش همراه و پایدار داریم که معلم و دانش‌آموز می‌توانند به صورت تعاملی در آن به آموزش و یادگیری بپردازند. علاوه بر این با توجه به  اینکه بخشی از دانش آموزان آموزش تلفیقی و فراگیر دارند یعنی دانش آموز استثنایی هستند که در مدارس پذیرا درس می‌خوانند؛ طرح ندای همراه را در نظر گرفتیم تا مشخص شود، دانش‌آموزان استثنایی چطور با این مدارس همراه شوند، البته مشاوران در این زمینه هم به خانواده‌ها و هم معلمان خدمات ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یک سری از دانش‌آموزان هستند که نمی‌توانند از بسته‌های محتوای آموزشی استفاده کنند، یعنی ممکن است کامپیوتر یا اینترنت نداشته باشند، معلمان با حضور در مدرسه به صورت تلفنی به آنها آموزش خواهند داد. یک نرم افزار دیگر نیز در ۲۰ آیتم تهیه کرده‌ایم که به همه مدارس ارسال شده تا مشخص شود، مدارس در چه سطحی کار می‌کنند و با هم فعال و هماهنگ باشند.