خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 9507
یکشنبه - 18 اسفند 1398 - 16:44

پیگیری فوق‌العاده ویژه برای مشاغل آموزشی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از پیگیری فوق‌العاده ویژه برای مشاغل آموزشی خبر داد.

پیگیری فوق‌العاده ویژه برای مشاغل آموزشی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از پیگیری فوق‌العاده ویژه برای مشاغل آموزشی خبر داد.

به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه،  علی الهیار ترکمن با بیان اینکه دولت در جهت برقراری عدالت و رفع تبعیض بین کارکنان، با افزایش۵۰ درصدی امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری موافقت کرد، گفت: در بین اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برخی از دستگاه‌ها از تمام یا بخشی از این امتیازات استفاده کرده بودند، که در این مرحله یا افزایشی نخواهند داشت و یا افزایش آن‌ها کم خواهد بود.

وی افزود: برخی از دستگاه‌ها که تاکنون استفاده نکرده بودند رقم بیشتری به حقوقشان اضافه می‌شود و از این حیث همه کارکنان در دریافت ۵۰ درصد امتیازات برابر می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: از آنجا که فوق‌العاده ویژه آیتمی است که می‌تواند بین حقوق کارکنان اداری و آموزشی تفاوت ایجاد کند، موضوع فوق العاده ویژه مشاغل آموزشی را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به اجرای افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار داشت: افزایش حقوق یا هر فوق‌العاده‌ای باید در چارچوب و بستر قانون خدمات کشوری باشد.

الهیار تصریح کرد: در فصل دهم قانون خدمات کشوری میزان حقوق و مزایای یک کارمند مشخص می‌شود و یک بار دولت در سال ۹۴ فرهنگیان را رتبه‌بندی کرد و با مصوبه‌ای تحت عنوان رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان اجرا کرد و تحت عنوان یکی از آیتم‌های فصل دهم یعنی حق شغل، یک عددی را از ۱۵ تا ۵۰ درصد اضافه کرد. وقتی حرف از میانگین می‌شود حد وسط است و ممکن است یک گروهی پایین‌تر یا گروهی بالاتر از میانگین باشند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرح حکم این معلمان، نام آن افزایش حق شغل حرفه‌ای گذاشته شد، گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری، ۹ آیتم داریم که یکی حق شغل است و دیگر هیچ پسوند و پیشوندی ندارد اما آن زمان به صورت رسمی حق شغل حرفه‌ای ابلاغ شد.

وی افزود: در سال ۹۸ و با پیگیری‌هایی که انجام شد دولت تصمیم گرفت براساس آیتم‌های قانون مدیریت خدمات کشور، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان را اعمال کند و این بار به جای یک آیتم از فصل دهم، ۳ آیتم از فصل دهم یعنی حق شغل، حق شاغل و فوق‌العاده شغل افزایش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: در ابتدا گفته شد که هرکس در رتبه‌بندی قبلی در هر رتبه‌ای قرار داشت، عینا به رتبه‌های جدید انطباق پیدا کند یعنی کسی که در رتبه ۵ بود عینا به رتبه ۵ با افزایش ناشی از رتبه‌بندی جدید منتقل شد و رقمی بین۳۵۰ تا یک میلیون تومان برای معلمان افزایش ایجاد کرد.

الهیار تاکید کرد: وقتی حرف از میانگین می‌شود حد وسط  است و ممکن است یک گروهی پایین‌تر یا گروهی بالاتر از میانگین باشند.

وی گفت: به عبارت دیگر وقتی می‌گوییم میانگین رتبه‌بندی ۷۰۰ هزار تومان افزایش حقوق را نشان می‌دهد به این معنی نیست که حقوق همه فرهنگیان ۷۰۰ هزار تومان رشد داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه براساس مصوبه سال ۹۸، رتبه‌بندی را انجام دادیم و همه اقدامات انجام شد، اظهار داشت: دولت تصمیم گرفت تا تمام آیتم‌های فصل دهم را ارتقا دهد و سازمان برنامه و بودجه بخشنامه‌ای به دستگاه‌ها ابلاغ کردند که هرکدام از کارکنان دولت که امتیازات فصل دهم آنها کمتر از ۵۰ درصد است و دچار تبعیض با کارکنان دیگر شده است به ۵۰ درصد برسانیم.

وی افزود: ما باید یک تصمیم اساسی می‌گرفتیم یا مانند سال ۹۴ فقط رتبه‌بندی را برای معلمان ادامه می‌دادیم و یا اینکه پایه  حقوق را درست می‌کردیم و به یک نقطه تثبیت می‌رساندیم در واقع بحث افزایشات فصل دهم را عملی می‌کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه با اجرای فصل دهم برای همه فرهنگیان هیچ حقوقی از آنان  کم نشد،گفت: فقط فاصله بین رتبه‌ها از بین رفت و همه کسانی که زیر ۵۰ درصد امتیاز بودند، آیتم‌هایشان ارتقا پیدا کرد و به عدد بالاتر رسید.

وی ادامه داد: در نتیجه فاصله بین رتبه‌ها از بین رفت و فاصله‌ای نیز بین نیروهای اداری وآموزشی اتفاق افتاد وآن هم به دلیل فوق العاده ویژه بود که طبق قانون مختص به نیروهای اداری است و ما قانوناً نمی‌توانیم به نیروهای آموزشی فوق‌العاده ویژه پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه آیتم‌های دیگر مانند عائله‌مندی اولاد یا سختی‌کار، ضریبی از اینهاست، گفت: فوق‌العاده ویژه ضریبی از همه است و ممکن است فردی براین اساس یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فوق‌العاده ویژه گرفته باشد.

الهیار بیان کرد: همه دستگاه‌های دولتی، بدون هیچ آزمونی امتیازات کارکنان خود را به ۵۰ درصد رساندند و اگر این کار را نمی‌کردیم معلمان نمی‌توانستند از حق و حقوق خود استفاده کنند همانطور که در سال ۹۴ اتفاق افتاد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در سال ٩۴ دولت در ابتدا برای آموزش و پرورش فوق العاده حرفه‌ای ایجاد کرد و چند ماه بعد، همین را برای سایر کارکنان فراهم کرد و امتیازات فصل دهم کارکنان دولت را به متوسط ۳۵ درصد رساند و آن موقع تفاوت حقوق بین کارکنان آموزش و پرورش و سایر کارکنان دولت زیاد شد.

پرداخت ماهانه حقوق ۴۴۰۰ میلیارد تومان

وی با بیان اینکه حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بار مالی اجرای رتبه‌بندی و افزایشات فصل دهم هم حدود ۶۵۰ میلیارد تومان است یعنی ماهانه هزار و ۱۰۰  میلیارد تومان می‌شود که وارد حقوق کردیم و تخصیص آن را از خزانه دریافت کردیم .

الهیار با اشاره به اینکه در حال حاضر پرداخت ماهانه حقوق ۴۴۰۰ میلیارد تومان است که قبلا ۳ هزار و ۳۰۰  میلیارد تومان بود،گفت: تعداد نیروهای آموزش و پرورش ۸۸۰ هزار نفر است و اگر رقم هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را بر تعداد نیروهای آموزش و پرورش تقسیم کنیم، رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی با اشاره به مصاحبه اخیر با رسانه‌ها خاطرنشان کرد: در آنجا روی صحبت من، فرهنگیان بود و نه فقط معلمان و منظور از فرهنگیان همه کارکنان وزارت آموزش و پرورش اعم از اداری، آموزشی و رسته‌های مختلف است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اذعان کرد: در آن مصاحبه گفتم که میانگین حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته است و زمانی حرف از میانگین می‌زنیم یعنی یک عده پایین‌تر از این مبلغ هستند و آن افرادی که اعتراض می‌کنند همان کسانی هستند که رتبه‌شان بالاست و این افزایش شامل آنها نشده است.

الهیار تصریح کرد: قبول داریم با این کار فاصله بین رتبه‌بندی برداشته شد ولی زمینه برای اجرای رتبه‌بندی از بین نرفته است. از سوی دیگر مطمئن باشید وقتی ضریب افزایش حقوق سال ۹۹ بیاید، می‌بینید چگونه خود را نشان می‌دهد و یکساعت حق التدریس چگونه محاسبه می‌شود.

الهیار با بیان اینکه در حال حاضر که فاصله رتبه‌بندی از بین رفته است باید به سراغ اصلاح ضرایب رتبه‌بندی برویم،گفت: در این راستا پیشنهاد فوق العاده ویژه را برای نیروهای آموزشی مطرح کرده‌ایم که درآن براساس ضرایبی، فوق العاده ویژه به نیروهای آموزشی تخصیص دهیم و به نظرم برخی فرهنگیان نباید زود قضاوت کنند.

وی تاکید کرد: از سال ۸۶ به این طرف که قانون مدیریت خدمات کشوری آمد تاکنون امتیازات فصل دهم به ۵۰ درصد نرسیده است و همیشه پایین‌تر از کارکنان دولت بود و الان به ۵۰ درصد رسیده است و ما از امکان و ظرفیتی که داشتیم، استفاده کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مصوبه رتبه‌بندی لغو نشده است، گفت: ما در تلاش هستیم فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی شکل بگیرد و آن زمان تفاوت‌های حرفه‌ای مشخص می‌شود.

الهیار در پایان گفت: معلمان اعتماد کنند و صبور باشند تا بتوانیم فوق‌العاده ویژه نیروهای آموزشی را به سرانجام برسانیم.