پیشنهاد سردبیر » خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 9003
چهارشنبه - 10 اسفند 1401 - 03:28

مواظب عناوین متقلبانه درمان سنتی باشید

براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده و همچنین بررسی هایی که با دانشکده های قرآن وحدیث داشتیم، موضوعی باعنوان “طب اسلامی” نداریم.

مواظب عناوین متقلبانه درمان سنتی باشید

آوای جامعه /  گروه سلامت /  علی البرزی

اشاره:

هنوز هم پس از سال ها بحث درباره طب سنتی و چگونگی درمان با این طب هنوز هم بین تعدادی از کارشناسان و متخصصان این حوزه درباره عناوین به کار گرفته شده بین طب سنتی، طب ایرانی و یا طب اسلامی اختلاف نظر وجود دارد و هر چند گاهی این موضوع نقل محافل می شود.

از سوی دیگر به دلیل نداشتن تعریف جامع از این نوع طب در کشور و البته کمبود پزشک متخصص در این حوزه بازار کلاهبرداری، سودجویی و اخاذی افراد غیر متخصص و غیر پزشک هم در این موضوع داغ است.

موضوعی که “محمود خدا دوست”، پزشک متخصص طب سنتی هم در اظهارات خود به آن اشاره کرده است: « افراد غیرپزشک و غیر متخصص با بزرگنمایی اثر بخشی طب سنتی تحت عناوین گوناگون مانند “طب سنتی اسلامی” وموارد دیگر بیماران را اغفال می کنند. این افراد نظر بیماران صعب العلاج وسرطانی و ام اس و موار دیگر را به بهانه درمان قطعی بیماری به سمت خود جلب می کنند. »

متن کامل گفت و گوی «آوای جامعه » با این پزشک متخصص هم اینک پیش روی شماست.

**********

*آقای خدا دوست ! درباره بحث مهم و فراگیرطب سنتی با توجه به اینکه درسابقه شما سالها فعالیت درزمینه طب سنتی وجود دارد وتخصص شما هم دراین ارتباط است ، کدام عنوان برای درمان های سنتی صحیح است ؟ (طب سنتی، طب ایرانی یا طب اسلامی؟) به نظر می رسد هنوز هم در کشور درباره نام این نوع درمان ها اختلاف نظر جدی وجود دارد؟!

بله! اختلاف نظردراین باره وجود دارد. یک تعریف سازمان بهداشت جهانی از طب سنتی دارد که بر این اساس است: «مجموعه ای ازتجارب، مهارت ها و و دانشی که از یک نسل به نسل دیگری انتقال پیدا کرده است، چه به صورت شفاهی و چه بصورت مکتوب وجزئی که بخشی ازتاریخ تمدن یک کشوراست.»

البته به نظر می رسد که تعریف طب سنتی در ایران از تعریف طب سنتی که سازمان بهداشت جهانی دارد غنی تر و کامل تر باشد، چرا که منابع معتبر خوبی در دنیا دارد.

من چند سال قبل هم به صراحت اعلام کردم که موضوعی به نام “طب اسلامی” نداریم. براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده وهمچنین بررسی هایی که با دانشکده های قرآن وحدیث داشتیم و نشست های تخصص وکارشناسی که باعلمای حوزه برگزار کردیم، موضوعی باعنوان “طب اسلامی” نداریم.

اینکه بخواهیم از اسلام برای طب سنتی و ایرانی خرج بکنیم اجحاف درحق اسلام است چون شان و جایگاه اسلام بیشتر از این موارد است.

*اما بر خلاف اینکه بارها این موضوع اعلام می شود، اما افرادی در قالب عناوین گوناگون و ساختگی تلاش در فریب افکار عمومی را داند و به دنبال اهداف خود که همان کسب درآمد، کلاهبرداری و سودجویی هستند. چندی پیش هم پلیس فتا اعلام کرده بود مردم مواظب باشند و برای طب سنتی و ایرانی تنها به مراکز مجاز ومورد تایید وزارت بهداشت مراجعه کنند.

بله ! این موضوع درست است ، افرادی این روزها به دنبال منافع خود از طریق سوء استفاده از بی اطلاعی افکار عمومی هستند و مردم باید مواظب فعالیت این افراد شیاد و کلاهبردار در پوشش متخصص و یا پزشک طب سنتی باشند.

*چند سالی است مدیران وزارت بهداشت از طرحی درباره ورود طب و درمان های سنتی به مراکز درمانی و بیمارستان صحبت می کنند ، به نظر شما چقدر این طرح می تواند در نظام سلامت موثر باشد ؟

ما معتقدیم که طب سنتی ایران یا همان طب ایرانی که هردو قابل استفاده است و تطبیبق دارند در واقع درکنارطب رایج یک ظرفیت جدیدی را به قابلیتهای طب رایج اضافه می کند که بتوانیم ازآن ظرفیت استفاده کنیم.

درحقیقت طب سنتی ایرانی یا طب ایرانی به تنهایی قادر به پاسخگویی به نظام سلامت نیست اما می تواند به عنوان یک طب مکمل درکنار طب رایج قراربگیرد و به قابلیت هایی که طب رایج دارد کمک کند و برای بیماران مفید باشد با این نگاه از سال ۸۶ هم که این رشته تخصصی ایجاد شد در واقع افراد متخصص که باید با پایه پزشکی عمومی تربیت شوند، یعنی طب رایج و خط قرمزها و قابلیت های آن را بدانند و طب سنتی راهم یاد بگیرند و بتوانند در درمان ها و روش های گوناگون آن تصمیم گیری کنند.

*یعنی در نگاه دانشگاهی و آکادمیک مجموعه سلامت به طب تلفیقی تاکید دارد، درسته؟

بله ! به همین دلیل تا به امروز به تربیت نیروهای متخصص دراین زمینه درحد سلامت کده ها و درمانگاه هایی که بتوانند این طب تلفیقی را داشته باشند ، اقدام شد اما این روزها نیاز است که سطح کاررا بالاترببریم و درسطح خانه های بهداشت این کار انجام شده است.

به صورت تلفیقی آموزه های طب ایرانی یا سنتی ایرانی را درخانه های بهداشت انجام می شود. پزشکان هم به صورت تلفیقی هم طب رایج وهم بخشی ازخدمات طب سنتی را اطلاع دارند و برای درمان ها استفاده می کنند.

*پس تکلیف بیمارستان ها چه می شود؟

در برخی از بیماری ها می توانیم در بیمارستان ها هم متخصصین طب سنتی حضور پیدا کنند و مشاوره های تخصصی هم به بیماران حوزه های گوناگون به ویژه بیماران حوزه داخلی، گوارش و غدد ارائه کنند.

*آقای خدادوست! از طوی دیگر کارشناسان براین باورند اگرما تعداد موردنیاز متخصص طب سنتی را درکشورداشته باشیم وتربیت کنیم از آن سمت ماجراهم بعضی سودجویی ها وکلاهبرداری های افراد متخلف کم می شود اما به نظرمی رسد که درسال های گذشته درزمینه تربیت افراد متخصص کم کارکرده ایم و این روزها تعدادشان قابل توجه نیست!

این موضوع دلایل متعددی دارد، بخشی از حمایت های تشویقی مانند بیمه وجود ندارد، یعنی اگر خدمات طب سنتی و متخصص طب سنتی ازطرف بیمه حمایت شود به مراتب اقبال پزشکان برای شرکت درامتحانات تخصصی طب سنتی هم بیشترمی شود، اما این موضوع انجام نمی شود !

تصور کنید پزشکانی که بخواهند چهارسال تخصص طب سنتی بگیرند، پس خدمت هم تحت پوشش بیمه نباشد واز سوی دیگر بیمارهم خدمات گرانی را دریافت کند به طورطبیعی پزشک متخصص پس ازچند سال که تخصص می گیرد، زمانی که می خواهد خدمات ارائه دهد، به دلیل گرانی اقبال مردم به استفاده از این ظرفیت و خدمات تخصصی آن کم می شود. به همین دلیل شاهد هستیم که سال به سال تعداد افراد شرکت کننده درآزمون تخصصی کمتر می شود.

* اما این روزها برای تعدادی از پزشکان عمومی هم یک سری دوره های کوتاه مدت برگزار می شود، جریان این آموزش ها چیست؟

بله ! برای اینکه نیازهای مردم را در این زمینه با توجه به تعداد کم پزشک متخصص بتوانیم پوشش بدهیم، برای پزشکان عمومی یک سری دوره های کوتاه مدت تعریف کردیم که حداقل این گروه از پزشکان آموزه های طب سنتی را فرا بگیرند. از سوی دیگرمردم هم به جای اینکه این خدمات را از افراد غیر متخصص و غیر پزشک در این زمینه دریافت کنند، به این گروه از پزشکان آموزش دیده مراجعه کنند.

البته همانطور که اشاره شد این روال و تعداد متخصص طب ایرانی پاسخگوی نیاز تخصصی بیماران در کشور نخواهد بود.

*با توجه به اینکه شما تخصص اصلی تان طب سنتی است ، این روزها مردم بیشتربرای چه مواردی به متخصص طب سنتی مراجعه می کنند ودغدغه آنها درچه زمینه ای است؟

بیشتر بیماران داخلی و افرادی دارای بیماری های مزمن ومتابولیکی مراجعه می کنند. دیابت یا بیماری گوارشی مزمن یا پرفشاری خون یا چاقی ازاین نمونه بیماری های غیرواگیر مزمن که مجبورهستند از روش های درمانی طب رایج طولانی استفاده کنند و در واقع یک گریزی هم به استفاده ازطب سنتی می زنند.

*آقای دکتر ! با فعالیت افراد غیر متخصص در این حوزه چه باید کرد؟

متاسفانه در این موضوع مهم، افراد غیرپزشک و غیر متخصص هم فعال هستند که با بزرگنمایی اثر بخشی طب سنتی تحت عناوین گوناگون مانند “طب سنتی اسلامی” وموارد دیگر بیماران را اغفال می کنند. این افراد نظر بیماران صعب العلاج وسرطانی و ام اس و موار دیگر را به بهانه درمان قطعی بیماری به سمت خود جلب می کنند.

این موارد به هیچ وجه مورد تایید جامعه آکادمیک طب سنتی نیست اما افرادی که به سلامتکده ها مراجعه می کنند به خوبی به این موضوع واقف هستند که در این مراکز که همه متخصص و پزشک هستند، هم خط قرمزها برای درمان های مورد نیاز رعایت می شود و هم در اثرات درمانی بزرگ نمایی نمی شود./ انتهای مطلب

 

*هشدار مهم  : برداشت و نقل مطالب اختصاصی سایت” آوای جامعه” بدون ذکر منبع مجاز نیست و در صورت مشاهده نه تنها پیگرد قانونی دارد، بلکه از طریق شبکه های اجتماعی گوناگون هم هر گونه بی اخلاقی رسانه ای در انتشار بدون منبع مطلب به مخاطبان  اطلاع رسانی می شود ( از اینکه این موضوع را رعایت می کنید متشکریم)