خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 8996
یکشنبه - 25 دی 1401 - 07:16

کمک های اولیه در سرمازدگی

بسیاری از موارد سرمازدگی (هیپوترمی) در داخل فضای بسته به دلیل سردی محیط یا کمبود گرما اتفاق می افتد.

کمک های اولیه در سرمازدگی

دمای محیط به طور معمول سرد است اما فرد می تواند در محیط گرم نیز دچار هیپوترمی شود. فرد مبتلا دچار لرزش، رنگ پریدگی و افت دمای بدن می شود، همچنین فرد ممکن است دچار گیجی یا منگی شود.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه، بسیاری از موارد سرمازدگی (هیپوترمی) در داخل فضای بسته به دلیل سردی محیط یا کمبود گرما اتفاق می افتد.  با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید یا از فرد دیگری بخواهید این کار را انجام دهد.

بدن فرد را تدریجا گرم کنید و به او آرامش و اطمینان خاطر دهید و به وسیله پتو و نوشیدنی های گرم و مواد غذایی انرژی زا فرد را گرم کنید.

پرسش های متداول؟

*سرمازدگی (هیپوترمی) چیست؟

هنگامی که دمای بدن فرد به دمایی پایین تر از دمای مورد نیاز برای انجام فعالیت و عملکرد بدن افت کند و متعاقب آن جریان خون در بدن، به ویژه پوست کاهش یابد، فرد دچار سرمازدگی (هیپوترمی) شده است. بسیاری از موارد هیپوترمی در داخل فضای بسته به دلیل سردی محیط یا کمبود گرما اتفاق می افتد، درحالی که در محیط های گرم نیز امکان ابتلا به هیپوترمی وجود دارد.

*علائم و نشانه های سرمازدگی (هیپوترمی) چیست؟

لرزش، رنگ پریدگی و سردی بدن از نشانه های ابتلا به بیماری هیپوترمی است. همچنین امکان بروز سردرگمی و لرزش به دلیل افت دمای بدن در فرد مبتلا وجود دارد. میزان تنفس کاهش و دمای بدن از ۳۵ درجه سیلسیوس پایین تر خواهد رفت.

*چه نوشیدنی ها و خوراکی هایی می توان به فرد مبتلا به هیپوترمی داد؟

بیمار می تواند از نوشیدنی هایی چون سوپ یا هات چاکلت، یا هر مایع گرم دیگری بدون الکل یا کافئین، در صورت هوشیار بودن مصرف کند.

*در صورت نداشتن پتو، چه کار باید کرد؟

از دیگر لباس ها، روانداز یا حوله برای گرم کردن بیمار استفاده کنید.

*در صورتی که بیمار در فضای باز باشد، چه کار باید کرد؟

در این صورت، بیمار را به فضای بسته ببرید، و لباس های خیس او را با لباس های خشک عوض کنید. می توانید با پیچیدن ورق های نایلونی، روزنامه یا مقوا، بیمار را گرم کنید.

*یخ زدگی چیست؟

یخ زدگی به طور معمول برای انگشتان دست و پا در سرمای شدید ایجاد می شود و نسبت به هیپوترمی کمتر اتفاق می افتد. انگشتان دست و پا یا دست ها و پاها رنگ پریده یا کبود شده و بی حس می شوند. تا رسیدن کمک، به آرامی انگشتان را با آب گرم، گرم کنید. در صورتی که امکان یخ زدگی مجدد وجود داشته باشد از گرم کردن و باز کردن یخ عضو یخ زده خودداری کنید.