آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 8523
دوشنبه - 28 بهمن 1398 - 03:19

جزئیات برگزاری هجدهمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ۶ تا ۹ اسفند برگزار می شود.

جزئیات برگزاری هجدهمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک

هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک ۶ تا ۹ اسفند برگزار می شود.

به گزارش  گروه شهری آوای جامعه ، نشست خبری هجدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با حضور سرپرست معاونت و مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

یوسف حجت ، اظهار داشت: در نظر داریم هجدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک را برگزار کنیم. تاریخ برگزاری این کنفرانس ۶ و ۷ اسفندماه است که برای اولین بار یک نمایشگاه بزرگ نیز در کنار این کنفرانس برگزار خواهد شد. زمان برگزاری این نمایشگاه از ۶ تا ۹ اسفندماه خواهد بود. همچنین تلاش شده تمامی موضوعاتی که در ترافیک و حمل و‌نقل ایران مطرح است، در این کنفرانس لحاظ شود.

وی در مورد محورهای کنفرانس، بیان کرد: محورهای کنفرانس عبارتند از حمل‌و‌نقل همگانی، سیستم های حمل و نقل هوشمند، برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل و شهرسازی، ایمنی ترافیک، حمل‌و‌نقل و توسعه پایدار، مهندسی ترافیک، اقتصاد حمل‌و‌نقل، مدیریت سیستم‌های حمل‌ و نقل و ترافیک، آموزش ترافیک، قوانین و مقررات و مدیریت یکپارچه ترافیک، حمل و نقل غیر موتوری و طراحی هندسی معابر.

سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک با اعلام اینکه محل برگزاری کنفرانس برخلاف سال‌های گذشته، در محل دائمی نمایشگاه‌ها خواهد بود، گفت: همچنین زمان برگزاری استارتاپ ویکند ۶ تا ۸ اسفند ماه است.

حجت در‌مورد تاریخچه این کنفرانس، بیان کرد: این کنفرانس به مدت ۲۴سال در حال برگزاری است که طی هجده دوره برگزار شده است. مهم‌ترین دوره، چهاردهمین دوره کنفرانس بود که با چهارمین کنفرانس بین المللی ICCt همزمان شد.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ مقاله به این کنفرانس ارسال شده، خاطرنشان کرد: ۵۱۸ مقاله به داوری رسید چرا که تعدادی از مقالات خارج از چارچوب تعیین شده بودند.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان کنفرانس عبارتند از شهرداران، استاندارادان، دانشگاهیان ، یادآور شد: ۱۴ کارگاه برای این کنفرانس در نظر گرفته شده است. ۷ کارگاه به زبان انگلیسی خواهد بود.

سرپرست این معاونت در‌مورد استارتاپ ویکند، توضیح داد: بیست و هشتمین رویداد حمل و‌نقلی شو همزمان با هجدهمین دوره این کنفرانس،مورخ ۶ تا ۸ اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

در این رویداد آموزشی-تجربی، علاقه مندان به کسب و کار، صاحبان ایده، برنامه نویسان و طراحان، شبیه سازی و فرآیندهای آغاز یک کسب و کار را با کمک مربی‌ها و کارآفرین‌های با تجربه به صورت تیمی پیش می‌برند و آموزش می‌بینند تا با خودباوری و تقویت نقاط قوت خود چگونه در برابر سرمایه گذاران جلب نظر کنند.

حجت با بیان اینکه اقداماتی که در تهران انجام می شود معمولا توسط شهرهای دیگر ایران الگو برداری می‌شود، تصریح کرد: گاهی اوقات هم تهران از شهرهای دیگر الگوبرداری می‌کند. برای مثال در زمینه پسماند شهر مشهد اقدامات بسیار خوبی را انجام داده که بسیار در این زمینه از تهران فراتر رفته است. هدف ما این است شهرهایی که تجربه بهتری دارند به تهران منتقل کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این کنفرانس در شهرآفتاب برگزار نمی‌شود، گفت: شهرآفتاب سالن کنفرانسی ندارد و مناسب برای کنفرانس نیست. افتتاحیه ما در سالنی با حدود ۲هزار نفر ظرفیت انجام خواهد شد. همچنین به چند سالن برای برگزاری کنفرانس‌ها همزمان داریم که این امکان در شهر آفتاب مهیا نیست.

مدیرعامل سازمان حمل و‌نقل و ترافیک افزود: در طول این سال‌ها، تبدیل برخی خیابان‌ها به پیاده‌راه، اجرای پارک حاشیه‌ای، مالکیت و سند پارکینگ ، دوچرخه اشتراکی و … از جمله خروجی‌های این کنفرانس در سال‌های گذشته بوده که در پایتخت اجرایی شده است.

حجت در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها اثری در برگزاری این کنفرانس بین المللی داشته یا خیر، توضیح داد: ۱۶ نفر از کشورهای خارجی در این کنفرانس حضور خواهند داشت ۷ کارگاه به زبان انگلیسی خواهد بود. ‌وجهه بین المللی این کنفرانس بسیار قوی خواهد بود و تحریم‌ها به برگزاری آن لطمه‌ای نخواهند زد.

وی کاربردی کردن خروجی‌های کنفرانس گفت: چون حامیان اصلی این‌کنفرانس شهردای‌ها و دستگاه‌های اجرای هستند، به راحتی می‌توان ایده‌های خوب را اجرایی کرد. این کنفرانس بین المللی یکی از معدود کنفرانس‌هایی است که ایده‌های مطرح شده در آن اجرا می‌شود اما تعدادی از ایده‌ها هم مورد بی مهری قرار می‌گیرند.

حجت با اشاره به اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است، گفت: بهره برداری از مترو تهران مطلوب نیست. از جمله علل آن می‌توان به به کمبود واگن و مناسب نبودن سرفاصله‌ها و‌ همچنین کاهش استفاده مردم از مترو اشاره کرد. در دنیا منابع حاصل از یارانه سوخت صرف توسعه حمل‌‌ و‌نقل عمومی می‌شود اما در کشور ما این اتفاق نمی‌افتد. اگر تعدادی مقاله در این ‌کنفرانس ارائه شود توجه دولت نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان به آن جلب خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر روی مترو سرمایه گذاری می‌شود و اتوبوسرانی از آن بی بهره است، گفت: اینگونه نیست اما مترو ایمن‌تر و‌ یک حمل و نقل کاملا پاک است. درحال حاضر اتوبوس‌های تهران حدود ۸ درصد در تولید آلودگی هوا نقش دارند. بنابراین سرمایه گذاری بر مترو بسیار عاقلانه تر است.

حجت ضمن اظهار تأسف از این‌که فعالیت‌های انجام‌شده در شهر مبنی بر مطالبه و‌ تحقیق نیست، گفت: باید جمعی از محققان را داشته باشیم که برای آینده شهر تصمیم گیری کنند. این کنفرانس در برخی از سال‌های گذشته به سوی تبدیل به یک کنفرانس لوکس حرکت کرده بود اما چیزی از بار علمی آن کم نشد.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که میزان تشریفات را کاهش دهیم و شاید تغییر مکان از برج میلاد به محل نمایشگاه‌های دائمی نیز تلاشی برای کاهش هزینه و جلوگیری از آسیب رسیدن به بار علمی آن بود.

وی تأکید کرد که «برای مسائل علمی نمی‌توان حدی متصور شد و‌ به آن پایان داد» و گفت: اعتبار موردنیاز برای برگزاری این کنفرانس تنها یک‌پنجم هزینه خرید یک اتوبوس است.
سرپرست این معاونت تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تأمین و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی است و کارکرد این کنفرانس هم جز پیگیری مشکلات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و ترسیم تصویری برای آینده نیست.

حجت گفت: یکی از چهار جهت جغرافیایی در تهران مشکل دارد اما این مسأله را نیز قبول ندارم که گفته می‌شود تهران شیب دارد و همین مانع دوچرخه‌سواری در آن است؛ بخش خصوصی باید برای حضور در حوزه دوچرخه یا اسکوتر برقی فعال شود و شهرداری نمی‌تواند نقشی جز تسهیل‌گر در آن ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تاکسی هوایی هیچ برنامه و‌ مطالعه‌ای انجام نشده و برنامه‌ای هم برای آن نداریم.

مدیرعامل این سازمان در‌مورد افزایش ترافیک در حلقه دوم ترافیکی با اجرای طرح ترافیک جدید، توضیح داد: میزان تردد در حلقه دوم‌ نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این افزایش به علل‌های بسیاری برمی‌گردد. پرداخت عوارض ورود به محدوده دوم در تمام سال‌های گذشته صد درصد بوده است. اما در سال گذشته پنجاه درصد عوارض پرداخت می‌شد. در سال جاری پیشنهاد دادیم که این عوارض به ۶۶ درصد افزایش پیدا کند که شورای شهر تهران آن را قبول نکرد. به ساکنان محدوده اول‌ و دوم پنجاه درصد تخفیف داده شد. تخفیفات بسیاری در این طرح اعمال شده که بر خلاف نظر بسیاری درآمد طرح ترافیک جدید نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: قرار است که سقف ورودی را شورای ترافیک تعیین کند. کسانیکه می‌خواهند وارد محدوده شوند باید قبل از ورود رزرو و در تهران من اعتبار مالی داشته باشند.

حجت در پاسخ به این سوال که چه اقدامات حما‌‌ل و نقلی برای پایان سال اجرا خواهد شد، گفت: اقدام فوق العاده‌ای نمی‌توان انجام داد. برای تمهیدات پایان هر سال، کلیه ناوگان با حداکثر ظرفیت آماده و فعال خواهند بود.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه ۱۳ دستگاه اتوبوس از دولت یا شهرداری است، بیان کرد: هزینه ۱۳ دستگاه اتوبوسی که وارد تهران خواهند شد از منابع غیر نقد یعنی فروش املاک متعلق به شهرداری خواهند بود.

حجت در‌مورد علت کمبود پارکینگ در پایتخت گفت: پارکینگ پدیده ای است که در جامعه ما با مشکلات عدیده ای روبرو است. هیچ جا در دنیا پارکینگ‌ها ارزان نیستند. علتی ندارد کسی که از خودروی شخصی استفاده میکند، عوارض ارزانی برای پارکینگ بدهد. مشکل اصلی نرخ پایین پارکینگ‌ها است و همین باعث‌شده بخش خصوصی وارد این حوزه نشود.