خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 8447
دوشنبه - 28 بهمن 1398 - 12:54

دلایل عصبانی بودن برخی از نوجوانان

خشم یک احساس طبیعی برای حفظ سلامت است که، به دلیل  عدم ارضای نیاز افراد ایجاد می‌شود.

دلایل عصبانی بودن برخی از نوجوانان

یک روانشناس بالینی درباره دلیل خشمگین بودن برخی از نوجوانان، توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،علیرضا عابدین ، درباره دیل خشمگین بودن برخی از نوجوانان، اظهار داشت : خشم یک احساس طبیعی برای حفظ سلامت است که، به دلیل  عدم ارضای نیاز افراد ایجاد می‌شود.

این روانشناس بیان کرد: وقتی وضعیت در معادلات رفتاری میان فردی یا بین فردی تغییر می‌کند، بازخورد‌ها و پاسخ‌های معمول همیشگی کارایی خود را از دست میدهند و به فرد احساس درماندگی دست می‌دهد و سپس خشم بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه نوجوان برای شکل دهی به هویت منسجم و یکپارچه خود نیاز به تعامل سازنده با سنت‌ها و هنجار‌های محیط بیرونی، والدین، جامعه و نسل قبلی دارد تا با خواسته‌های نوین خود درآمیزد، افزود: نوجوان در نتیجه همین تعامل و کشمکش ساخته می‌شود اما در بسیاری از فرهنگ‌ها، نوجوان در برابر رسیدن به خواسته‌هایش با تعارض و اضطراب روبرو می‌شود.

عابدین ادامه داد: در این نوع فرهنگ‌ها، نسل قبلی بجای تسهیل برای شکل‌گیری هویت سالم در نوجوان از طریق تعامل و گفتمان، مانع رشد نوجوان می‌شوند چراکه ترس از دست دادن کنترل و قدرتشان را دارند.

این روانشناس اضافه کرد: این نوع برخورد باعث شده که  نوجوان عصبانی و پرخاشگر شود و همین امر پیامد‌های خود را از نوع بحران ایجاد می‌کند همچنین می‌توان گفت که معمولا به علت قدرتمندتر بودن نسل قبلی نوجوان مجبور است خشم خود را جابجا کرده و یا غیر مستقیم و منفعلانه در جا‌های دیگر مثلا در قالب رفتار‌های بزهکارانه تخلیه کند.

وی ادامه داد: همچنین گاهی اوقات نوجوانان خشم خود را درونی سازی کرده و به داخل خودش فرو می‌برد که در چنین موقعیتی نوجوان در حالت درمانده در خود فرو می‌رود چرا که در صورت اعتراض کردن، از رفتار تلافی جویانه والدین می‌ترسد و یا  به دلیل نشان دادن خشم به والدین خود و بزرگتر‌های جامعه احساس گناه می‌کند.