خبر » نبض جامعه
کد خبر : 8176
دوشنبه - 21 بهمن 1398 - 15:17

تازه ترین جزئیات از بیمه و درمان ایثارگران

معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید گفت: موضوع بیمه و درمان ایثارگران برای بنیاد شهید به عنوان یک مساله استراتژیک پذیرفته شده است.

تازه ترین جزئیات از بیمه و درمان ایثارگران

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید گفت: موضوع بیمه و درمان ایثارگران برای بنیاد شهید به عنوان یک مساله استراتژیک پذیرفته شده و این بنیاد حتی از منابع داخلی خود در این زمینه هزینه می‌کند.

به گزارش گروه ایثار و شهادت آوای جامعه،  حجت الاسلام محمدحسن کاویانی راد درباره آخرین وضعیت پرداخت بیمه خانواده های شهدا و ایثارگران گفت: معمولا وضعیت اعتباری و بودجه ای مشکلاتی را در سیستم ایجاد می کند که باید تلاش کنیم تا کاهش یابد اما مجموعه بنیاد شهید حتی درصورت نیاز از منابع داخلی خود هزینه می کند و آن را به عنوان یک مساله استراتژیک هم پذیرفته و هم به آن ملتزم است و امیدواریم سیستم به وضعیت طبیعی برسد که بتواند برای این گونه موارد سر وقت و به راحتی تامین اعتبار کند و این مشکلات سریعتر حل شود.

وی افزود: ممکن است اختلالی در پرداخت ها بوجود آمده باشد که طبیعی است. البته علت این است که مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای منابع محدودی است و نظام و قانون، سیستم را برای تامین اعتبار مکلف کرده و ممکن است بخش هایی از این اعتبار کم و زیاد شود.

کاویانی راد خاطر نشان کرد: البته موضوع بیمه در حوزه تخصصی من نیست اما باید توجه کنیم که بنیاد شهید به عنوان نهاد تامین کننده اعتبار مطرح نیست و این موضوع باید از طریق دستگاه های مربوطه پیگیری شود تا اعتبارات را در حساب بنیاد شهید کارسازی کنند و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به عنوان متولی، این موضوع را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: تاکنون با وجود مشکلات و جابجایی هایی که اتفاق افتاد، اقدامات خوبی صورت گرفته و بنیاد شهید نهایت تلاش را حتی با مصرف منابع داخلی انجام می دهد تا درمان ایثارگران با مشکل روبرو نشود و مانع جدی در مسیر درمان آنان بوجود نیاید چون بحث درمان ایثارگر تعارف بردار نیست و مساله استراتژیک برای کل نظام است و شوخی بردار نیست. از این رو مجموعه بنیاد به هر شکلی که بتواند کمک می کند تا موانعی بر سر درمان ایثارگر ایجاد نشود.

معاون بنیاد شهید در پاسخ به این سوال ایرنا که بیمه خانواده های شهدا و ایثارگران از خرداد تا کنون پرداخت نشده، اظهار داشت: نمی توان گفت پرداخت نشده است. مساله پرداخت به این عنوان که بگوییم صد درصد دیون پرداخت شده، یک امر معقولی نیست ولی نمی توان گفت هیچ چیزی پرداخت نشده است. مساله بیمه، برای درمان اهمیت پیدا می کند که آن نیز در حال ساماندهی است.

وی افزود: ممکن است اختلالی در پرداخت ها بوجود آمده باشد که طبیعی است. البته علت این است که مجموعه بنیاد شهید و امور ایثارگران دارای منابع محدودی است و نظام و قانون، سیستم را برای تامین اعتبار مکلف کرده و ممکن است بخش هایی از این اعتبار کم و زیاد شود.

گفتنی است ، سید منصور میرمرادی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران هفته گذشته و در اولین روز از دهه فجر گفت:‌ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بیمه تکمیلی درمان ایثارگران (بیمه دی) ‌ به‌صورت نقد و اسناد خزانه پرداخت شد.

وی افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان از این بدهی به‌صورت نقد و ۲ هزار میلیارد دیگر به‌صورت اسناد خزانه پرداخت شد.

میردامادی اضافه کرد: هزینه‌های پرداختی ایثارگران توسط شرکت بیمه در حال واریز است و بدهی سال ۱۳۹۷ مراکز و مراجع درمانی به‌صورت نقدی تسویه می‌شود و بدهی مربوط به سال ۱۳۹۸ نیز در قالب اسناد خزانه پرداخت می‌شود. اسناد خزانه در حقیقت تعهد دولت است که قبول کرده در اختیار دستگاه‌ها قرار داده شود تا مطالبات خود را دریافت کنند.