آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 7977
چهارشنبه - 16 بهمن 1398 - 00:04

کاهش حدود دو هزار و ۵۰۰ تنی تولید پسماند

در هفته گذشته برای نخستین بار آمار جمع آوری پسماند که پیش از این حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن بود به پایین تر از پنج هزار تن رسیده است.

کاهش حدود دو هزار و ۵۰۰ تنی تولید پسماند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با تاکید بر اقدامات انجام شده در راستای کاهش تولید زباله و اجرای طرح «کاپ» گفت: در هفته گذشته برای نخستین بار آمار جمع آوری پسماند که پیش از این حدود ۷ هزار و ۵۰۰ تن بود به پایین تر از پنج هزار تن رسیده است.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، صدرالدین علیپور در نشست مشترک مدیران پسماند و مدیران آموزش های شهروندی شهرداری تهران که عصر روز گذشته در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از محورهای طرح کاپ (کاهش پسماند)، تحول در انتقال زباله است، عنوان کرد: امروز پسماندهای حجیم همانند سرشاخه ها، لاستیک و شیشه ها به صورت جداگانه جمع آوری شده و برخلاف رویه پیشین به آرادکوه منتقل نمی شوند، بلکه از ابتدا در پروسه‌ تفکیک از مبدا، جداسازی و به مواد اولیه خود تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سازی زباله تبعات بسیاری به دنبال دارد، عنوان کرد: از جمله این موارد می توان به زباله گردی که یکی از دغدغه های جامعه به شمار می رود اشاره کرد. این رویه تا زمانی که در هر ساعت از شبانه روز بتوان زباله را داخل مخازن موجود در سطح شهر و معابر انداخت، ادامه خواهد داشت و تنها راه برون رفت از این چالش، تفکیک پسماند و منظم کردن ساعت دفع زباله است.

علیپور به مطالعات طرح جامع و بررسی های انجام شده توسط سازمان اشاره کرد و افزود: بر اساس این اطلاعات تولید نامتعارف، عدم جداسازی، نبود ساعت مشخص برای جمع آوری، هزینه هایی که به شهر تحمیل می شود و مخازن فعلی از جمله مشکلات اصلی مدیریت پسماند شهر تهران محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اصلی ترین مسئله مدیریت بهینه پسماند را موضوع کاهش اعلام کرد و گفت: شش محور اصلی شامل کاهش تولید، هزینه، سمی بودن پسماند، حجم، رطوبت و افزایش تفکیک در مبدا است.

علیپور با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، هوشمندسازی و توسعه زیرساخت های حوزه فرهنگی و اجتماعی است، عنوان کرد: نخستین اقدام سازمان تغییر در فرم ذخیره سازی زباله و تعبیه مخازن جدید است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از محور‌های اصلی و اثرگذار در اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) حوزه فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: در سال ۱۳۴۷ مکانیزمی در شهر تهران ایجاد شده بود که در قالب آن کیسه هایی برای جداسازی زباله در اختیار شهروندان قرار می گرفت. این امر موجب شده بود تا پسماند به صورت تفکیک شده جمع آوری شود. این در حالی است که امروز با گذشت ۵۰ سال از آن زمان، نخستین گام ها را در زمینه فرهنگ سازی کاهش تولید، تفکیک و تعبیه مخازن برمی داریم.

به گفته علیپور؛ قسمت عمده مشکلات مدیریت پسماند، مشارکت کم شهروندان و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای تحقق این مهم است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اجرایی کردن طرح کاپ در حوزه بین المللی، اظهار کرد: اساس مدیریت پسماند در دنیا کاهش و در نهایت به صفر رساندن دفن زباله است و این برای تمامی دنیا به یک اصل تبدیل شده و در این راه گام برمی‌دارند. اهمیت این موضوع تا جایی است که یکی از اهداف و شعارهای اصلی المپیک ۲۰۲۰ توکیو به بازیافت، حفظ محیط زیست و کاهش پسماند تاکید دارد و قراراست بسیاری از لوازم و تجهیزات بکار رفته در فرآیند برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان قابل بازیافت باشد.

علیپور در توضیح این موضوع گفت: این امر بدین معناست که تمام وسایلی که در اختیار ورزشکاران قرار می گیرد باید قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه طبیعت را داشته باشد. به همین دلیل با مذاکرات اولیه با صالحی امیری ریاست کمیته ملی المپیک ممکن است سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همکاری و مشارکتی در خلال اعزام تیم المپیک جمهوری اسلامی ایران به ژاپن داشته باشد.