خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 7886
سه شنبه - 15 بهمن 1398 - 15:20

مخالفت بهزیستی با تعطیلی مهدها در روزهای آلوده

این سازمان موافق تعطیلی مهدهای کودک در روزهای سرد و آلوده نیست زیرا کودکان را مجبور می‌سازد به ناچار همراه والدین شاغل وارد محیط‌های اداری شوند.

مخالفت بهزیستی با تعطیلی مهدها در روزهای آلوده

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان موافق تعطیلی مهدهای کودک در روزهای سرد و آلوده نیست زیرا این اتفاق افزون بر سرگردانی خانواده‌ها، کودکان را مجبور می‌سازد به ناچار همراه والدین شاغل وارد محیط‌های اداری شوند.

به گزارش ایرنا، سعید بابایی افزود: بزرگ‌ترین مشکلی که درباره تعطیلی مهدهای کودک در مواقع برودت هوا و آلودگی هوا داریم این است که هنوز در جامعه و بعضا در استانداری ها و فرمانداری ها تمایز بین مهدکودک و پیش دبستانی به طور کامل روشن نیست.

وی خاطر نشان کرد: پیش دبستانی دوره ای قبل از دبستان است و شبیه مدرسه، تعطیلی و غیرتعطیل بودن آن را اعلام می کنند اما مهدکودک محل نگهداری کودک است یعنی کودک می تواند مهدکودک برود و در پیش دبستانی هم درس بخواند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: بنابراین تعطیل کردن مهدهای کودک همانطور که قبلا هم چندین بار از سوی بهزیستی اعلام شده، به صلاح کودکان نیست علت هم این است که با تعطیلی مهدهای کودک، عملا بسیاری از کودکان مجبور هستند همراه والدین خود چند کیلومتر را در آلودگی هوا طی کنند و بعد هم وارد فضاهای اداری شوند.

بابایی افزود: این درحالیست است که مهدهای کودک از کودکان نگهداری می کنند و معمولا هم مهدها در نزدیکی محل زندگی والدین قرار دارد.

وی ادامه داد: در مواقعی تعطیلی مهدهای کودک به علت بیماری مانند آنفلوآنزا شکل می گیرد و با توجه به اهمیت تسری پیدانکردن بیماری، واجب است که واحد مهدکودک نیز تعطیل شود.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: گاهی نیز مهدهای کودک به دلیل برودت هوا یا آلودگی هوا تعطیل می شود و موجب سرگردانی خانواده ها می شوند که ما این مساله را بارها از طریق مدیران کل بهزیستی استان ها به استانداران و شورای اداری استان اعلام کردیم و موافق تعطیلی مهدها در این روزها نیستیم.

بابایی افزود: در روزهایی که مهدها تعطیل می شود بسیاری از والدین شاغل مجبور می شوند که برای نگهداری کودک خود از روش های دیگری استفاده کنند و آنگاه نگهداری از کودک از شرایط استاندارد خود خارج می شود، به طور مثال هنگامیکه دستور تعطیلی مهدها از سوی شورای اداری استانداری داده می شود آنگاه بسیاری از والدین مجبورند کودکان خود را به واحدهای نگهداری غیراستاندارد کودک مانند خانه های بازی بسپارند.

وی ادامه داد:‌ اینگونه مراکز کادر تحصیل کرده و استاندارد برای نگهداری کودک ندارند و پرسنل آنها دوره های لازم را در این زمینه نگذرانده اند.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: در مورد مهدهای کودک این قاعده را داریم که اگر اعلام رسمی تعطیلی شد آنها باید بسته باشند و دریافت شهریه اضافه به شرط باز بودن در روزهای تعطیل به هیچ عنوان مورد تایید بهزیستی نیست و اگر انجام شود و شکایتی صورت بگیرد قابلیت رسیدگی دارد.

بابایی خاطرنشان کرد: والدین می توانند چنین تخلفاتی را به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ پیامک کنند.

وی با اشاره به فوق برنامه ها در مهدهای کودک نیز گفت: این برنامه ها،  توافقی بین والدین و مدیر مهدکودک مبتنی بر قرارداد اولیه بین آنها است؛ اگر از این قرارداد تخلفی صورت بگیرد قابلیت رسیدگی دارد والدین می توانند آن را به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ اطلاع دهند و علاوه برآن، واحدهای سازمان بهزیستی در شهرستان ها و استان ها به صورت حضوری پذیرای شکایت هستند.