آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 7842
دوشنبه - 14 بهمن 1398 - 13:07

ضرورت ساماندهی پارک حاشیه‌ای

اعضای شورای شهر تهران مراکز تجاری بزرگ در پایتخت را موظف به پرداخت هزینه به دلیل ایجاد عارضه ترافیکی برای مردم کردند.

ضرورت ساماندهی پارک حاشیه‌ای

اعضای شورای شهر تهران مراکز تجاری بزرگ در پایتخت را موظف به پرداخت هزینه به دلیل ایجاد عارضه ترافیکی برای مردم کردند.

به گزارش  فارس، در یکصد و نود و پنجمین جلسه شورای شهر تهران، پیشنهاداتی درباره پارک حاشیه‌ای در پایتخت توسط اعضای شورای شهر مطرح شد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نسبت به ممنوعیت پارک خودرو برای مردم در مقابل ادارات و مراکز تجاری انتقاد کرد و گفت: این فضاها برای عموم مردم است و متأسفانه اگر کسی بخواهد خودروی خود را در حاشیه خیابان که مقابلش اداره یا مرکز تجاری است پارک کند، اختلاف پیش آمده ودرگیری ایجاد می‌شود که شهرداری باید این فضاها را ساماندهی کند.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: ساماندهی پارک حاشیه‌ای کار کارشناسی می‌طلبد و شهرداری باید تصمیم نهایی در این زمینه را بگیرد. متأسفانه باید از عبارت پارک پیتی استفاده کرد، به معنای اینکه پیت یا حلبی‌ای در مقابل مغازه یا اداره می‌گذارند تا سایر مردم خودروهایشان را پارک نکنند.

در ادامه، یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران بیان داشت: مشکلات پارک حاشیه‌ای در پایتخت زیاد است و در منطقه ۲ هنوز نتوانسته‌ایم جلوی برخی از ارگان‌ها از جمله وزارت بهداشت را بگیریم، البته مکاتباتی انجام گرفته و اگر مجوز از شورا نهایی شود و به تصویب برسد، ما دستمان برای ساماندهی باز است.

وی گفت: نه تنها وزارت بهداشت، بلکه شورای شهر هم مقابل ساختمان طناب‌کشی کرده و مانع از پارک خودروهای عمومی شده است.

زهرا صدراعظم نوری عضو دیگر شورای شهر تهران با بیان اینکه مراکز تجاری بزرگ موظف به پرداخت هزینه برای عارضه‌های ترافیکی‌شان هستند، گفت: در جریان بررسی لایحه عوارض پاک حاشیه‌ای، پیشنهاد می‌دهم که مال‌ها و مراکز تجاری بزرگ و پرتردد که عارضه ترافیکی و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، براساس آئین‌نامه‌ای که در شورا به تصویب می‌رسد هزینه‌هایی را پرداخت کنند.

این پیشنهاد صدراعظم نوری با ۱۷ رأی موافق به تصویب رسید و مراکز تجاری بزرگ موظف به پرداخت برای عارضه‌های ترافیکی‌شان شدند.

همچنین نوری گفت: لایحه عوارض نرخ ورودی پارکینگ‌ها دارای مشکلی است، از جمله اینکه باید کلمه موظف به مجاز برای شهرداری تغییر کند.

وی گفت: به نظرم به جای اینکه در این لایحه ذکر شد که شهرداری تهران موظف است به کمک پلیس راهور از محل درآمدهای حاصل از نرخ ورود به پارکینگ بهره‌مند شود، کلمه مجاز استفاده شود.

همچنین بهاره آروین پیشنهادی برای کمک ۵ درصدی از محل درآمد پارک حاشیه‌ای داد و گفت: این مسئله باید به همه بازیگران ناظر بر اجرای آن، نه فقط پلیس راهور اختصاص یابد.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: باید به شهرداری در اختصاص این ۵ درصد اعتماد کنیم و هم‌زمان گزارش‌های سه ماهه یا شش ماهه نیز از شهرداری درخواست داشته باشیم.

درنهایت پیشنهاد دوم صدر اعظم نوری و همچنین پیشنهاد بهار آروین با اکثریت آرا به تصویب رسید.

محمد علیخانی در ادامه این موضوع گفت: صدا و سیما یک خیابان را به طور کامل بسته و کار غیرقانونی انجام داده است.

وی گفت: این سازمان خیابان را تصرف کرده و پولش را هم خودش دریافت می‌کند و این نشان از بی‌عرضگی شهرداری است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر عنوان کرد: همچنین خیابان سورنا که همه حاشیه آن مربوط به فروشگاه‌های قطعات خودرو است، عموم مردم اجازه پارک خودرو ندارند و شهرداری باید برای ساماندهی پارک حاشیه‌ای اقدامات لازم را انجام دهد.