آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 7752
پنجشنبه - 10 بهمن 1398 - 10:01

برگزاری جشنواره ملی آموزش محیط زیست

جشنواره ملی آموزش محیط زیست و مراسم رونمایی از نماد ملی و دانشنامه تخصصی آموزش محیط زیست برگزار شد.

برگزاری جشنواره ملی آموزش محیط زیست

جشنواره ملی آموزش محیط زیست و مراسم رونمایی از نماد ملی و دانشنامه تخصصی آموزش محیط زیست با حضور جمعی از مدیران شهری و دانشگاهی در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور برگزار شد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، شینا انصاری مدیرکل این مجموعه در مراسم رونمایی از نماد ملی و دانشنامه تخصصی آموزش محیط زیست با اشاره به مشکلات عدیده ای که در حوزه محیط زیست وجود دارد، گفت: ایران جزو ۱۰ کشور نخست تولیدکننده گازهای گلخانه ای در جهان است و با توجه به اینکه بیش از ۲.۵ برابر میانگین مصرف جهانی انرژی مصرف می کند، نهمین کشور مصرف کننده انرژی در جهان است.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: سرانه تولید پسماند ما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم در روز است که این مقدار ۲ برابر نرم جهانی است. همچنین ایران با تولید ۵۰۰هزار تن پلاستیک جزو ۵کشور نخست تولیدکننده پسماندهای پلاستیکی است.
وی افزود: ۲.۴ درصد از تولید ناخالص ملی سالانه صرف حل مشکلات آلودگی هوا می شود که این مسائل نشان می دهد از نظر محیط زیستی در وضعیت شکننده ای به سر می بریم.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه باید در راستای آموزش محیط زیست حرکت کنیم، اظهار داشت: خوشبختانه با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش از پایه یازدهم کتاب انسان و محیط زیست در نظام رسمی آموزشی کشور تدریس می شود که اقدامی قابل تقدیر است اما باید آموزش‌های محیط زیستی را از سنین پایین تر در فرزندانمان آغاز کنیم تا مهارت های زیستی و تعامل با طبیعت باید در وجود نسل آینده نهادینه شود.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مدیریت جامع هماهنگ و نظام مند منابع حیاتی اعم از هوا، آب، خاک و تنوع زیستی، گفت: گسترش سطح دانش و بینش زیست محیطی جامعه، ارتقا مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی برای حفظ محیط زیست موضوعی است که باید همه دستگاه های اجرایی و آحاد جامعه به آن توجه نمایند.

انصاری عنوان کرد: در شهرداری تهران با توجه به شعار اصلی و محوری «تهران شهری برای همه» مهمترین ابزار برای حل مشکلات محیط زیستی بحث مشارکت مردم و استفاده حداکثری از توان مدیریتی با نگاه محله محور است. تهران ۳۵۲ محله دارد که اگر بتوان از ظرفیت این محلات در ارتقای آموزش های محیط زیستی استفاده کرد شاهد تغییر رفتار شهروندی و به دنبال آن بهبود کیفیت زندگی شهروندان خواهیم بود.

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران در زمینه آموزش و فرهنگسازی حفظ محیط زیست بر دو سطح تمرکز دارد٬ گفت: سطح اول آموزش شهروندی است که اداره کل محیط زیست و اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، سطح دوم آموزش مدیران، کارشناسان و پیمانکاران شهرداری تهران است که این اقدامات از طریق آموزش های مستقیم با برگزاری کارگاه های آموزشی در سرای محلات، خانه های محیط زیست، فرهنگ سراها و برگزاری همایش های آموزشی با تعامل سازمان های دولتی و غیر دولتی به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اقدام ارزشمند ثبت روز ملی آموزش محیط زیست در کشور، خاطر نشان ساخت: آماده هرگونه همکاری در حوزه آموزش های مستقیم و غیر مستقیم با تمام امکانات موجود هستیم تا بتوانیم با یک روند برنامه ریزی مستمر، رفتار شهروندان در تمامی اقشار جامعه را تغییر داده و در نسل های آتی شهروندانی مسئولیت پذیر داشته باشیم.
محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور در جشنواره ملی آموزش محیط زیست گفت: ما در دانشگاه پیام نور تلاش کردیم فعالیت‌های خود را مبتنی بر رویکرد دوستدار محیط زیست آغاز کنیم.

وی افزود: این دانشگاه برای اولین‌بار در کشور از کاغذ مصنوعی(پلیمری) برای تولید جلد کتاب استفاده کرده که استفاده از این کاغذ، علاوه بر صرفه‌جویی، موجب ارتقای کیفیت کتاب‌ها، کاهش هزینه انرژی و استهلاک دستگاه‌ها و از همه مهم‌تر موجب حفظ محیط‌ زیست و بهبود روند مدیریت سبز در دانشگاه خواهد شد.

وی  بیان داشت: این جشنواره گوشه ای از رسالت اجتماعی این دانشگاه را به نمایش می گذارد و امید که بتوانیم در حفظ و احیای محیط زیست مثمر ثمر باشیم.
حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران در ادامه مراسم گفت: مردم ایران مردمانی با تمدن بسیار غنی و چندین هزار ساله هستند و اگر قرار باشد ما حداقل در یک عرصه پیشرو باشیم آن عرصه می تواند محیط زیست باشد.

ایوبی در بخش دیگری از سخنانش افزود: با توجه به اینکه یکی از ۱۷ کرسی یونسکو که مربوط به محیط زیست است در دانشگاه پیام نور قرار دارد بنابراین می‌تواند در همین زمینه نیز الگو باشد و یک حرکت عمومی نیز در کشور آغاز کند.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط زیست را به یک باور عمومی تبدیل کنیم، گفت: احترام به محیط زیست اول باید در اندیشه، باور و جان مردم رسوخ پیدا کند و وقتی مردم یک کشور باور داشته باشند که منابع آبی سرمایه کشور هستند، بنابراین مسئولان نیز در اعمال سیاست‌های حوزه آب جدی‌تر خواهند بود.

دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران بیان داشت: یکی از وظایف یونسکو این است که از سرمایه‌هایی که از آن ها غافل هستیم حفاظت کند. از جمله جنگل های هیرکانی که بعنوان ثروت کشور به ثبت جهانی رسیده است و خوشبختانه افکار عمومی نسبت به حفظ این جنگل‌ها حساس شده است. بنابراین افکار عمومی در حفظ این سرمایه ها بسیار حائز اهمیت است.
محمد شبیری رئیس کرسی یونسکو در آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور در این جشنواره اظهار داشت: تاثیر زیان بار انسان بر محیط زیست، منجر به شکل گیری حوزه شهروندی محیط زیست شده است که این مهم همکاری مراکز آموزش عالی برای انجام پژوهش در این زمینه را می طلبد.

وی با بیان این که محیط زیست تمامی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: منشور حقوق شهروندی داشتن محیط زیست سالم و شرایط مطلوب را یک حق می داند و بر آن تاکید شده است.
شبیری خاطر نشان کرد: آشنا کردن افراد با حوزه محیط زیست و مقابله با آلودگی ها می تواند مسائل این حوزه را به درستی رفع کند.

کیومرث کلانتری معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه مراسم گفت: موضوع محیط زیست دو کلمه ساده نیست، بلکه مجموعه ای از منابع انرژی است که امروزه وزن آن برابر با سلامتی و ایمنی است.
وی افزود: رشد روز افزون جمعیت، تخریب منابع طبیعی، حوادث و بلایای طبیعی و تخریب جنگل ها، ارزش و اهمیت محیط زیست را چندین برابر می کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تولید گازهای گلخانه ای و تخریب لایه ازن، تغییرات آب و هوایی و نابودی تنوع زیستی از جمله مهمترین مواردی است که دنیای امروز را با چالش مواجه کرده، اظهار داشت: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علیرغم تنوع اقلیمی و اکوسیستمی موجود، از نظر منابع آبی و جنگل بسیار فقیر است، به همین دلیل تنها راه حل، مدیریت منابع کشور است.

کلانتری در با تاکید بر اینکه باید بین آنچه از دست می دهیم و آنچه به دست می آوریم تعادل برقرار کنیم، گفت: حفظ محیط زیست در دنیا با رویکرد فرماندهی و کنترل و مدیریت مشارکتی صورت می گیرد که بررسی آن ها نشان می دههد که مردم از ظرفیت و توانایی بالایی برخوردارند که با آموزش و آگاهی می توانند به حفظ محیط زیست کمک نمایند.
در حاشیه مراسم از نمایشگاه محیط زیست با محوریت آموزش محیط زیست بازدید بعمل آمد.