آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 7659
چهارشنبه - 9 بهمن 1398 - 09:00

افزایش نرخ پارک حاشیه ای در سال ۹۹

کلیات لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

افزایش نرخ پارک حاشیه ای در سال ۹۹

کلیات لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.

به گزارش فارس،  لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های شهرداری تهران در یکصد و نود و چهارمین جلسه شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

محمد علیخانی درباره این موضوع اظهار داشت:‌ماهیت پارک حاشیه‌ای با پارکینگ‌های عمومی تفاوت دارد بنابر این دو مصوبه در این زمینه به صورت جداگانه پیشنهاد شد.

وی افزود:‌درآمد پارک حاشیه‌ای طبق قانون راهنمایی و رانندگی عوارض آن باید به خزانه وارد شود ولی درآمد پارکینگ‌های عمومی به حساب شهرداری خواهد بود بر همین اساس این دو موضوع را در قالب دو مصوبه اجرا کردیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت: پارکینگ‌های عمومی شهرداری بسیاری از آنها به دلیل پایین بودن نرخ ورودیه عمدتاً تبدیل به انبار اسقاطی‌ها،‌خودروسازها شده و کاربری خود را از دست داده‌اند.

وی گفت:‌برای اینکه پارکینگ‌ها را به وضعیت واقعی آن تبدیل کنیم باید اقداماتی همچون اصلاح نرخ آنها انجام گیرد.

علیخانی عنوان کرد:‌بر همین اساس پارکینگ‌های عمومی شهرداری رده‌بندی و درجه‌بندی در سه سطح شده و این مسأله سب می‌شود که بهره‌برداران پارکینگ‌ها برای درآمد بیشتر ترغیب شوند کیفیت پارکینگ را ارتقاء دهند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ورودی و نرخ توقف برای یک ساعت در پارکینگ شهرداری از نوع درجه یک ۳ هزار، درجه دو ۲۴۰۰ و درجه سه ۱۸۰۰ تومان است و به ازای هر نیم ساعت نرخ آن تغییری خواهد داشت همچنین برای موتورسیکلت‌ها هزینه ورودی هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: لایحه نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای نیز در سال گذشته به دلیل برداشت اشتباه معاونت حمل و نقل به درستی اجرا نشد و به نوعی بر اساس مصوبه‌های قبلی نرخ‌ها اعمال شد.

در ادامه صحبت‌های علیخانی، محمد سالاری گفت: با اصل این تصمیم مخالف نیستم و معتقدم هر چه زودتر باید تعیین تکلیف پارکینگ‌ها مشخص شود ولی باید توجه داشت که زمانی می‌تواند شهرداری بر اساس قانون عوارض بابت پارک حاشیه‌ای دریافت کند که تقاضا بیشتر از عرضه باشد و یا ۵۰ درصد پارک حاشیه‌ای برای کاربری غیرمسکونی در نظر گرفته شود همچنین خیابان از نوع شریانی درجه یک باشد.

وی گفت:‌ اختیار تعیین معابر که از چه درجه‌ای است به شورای عالی استان‌ها داده شده لذا از آقای علیخانی و شهرداری درخواست دارم تکلیف این موضوع را مشخص کنند.

در ادامه حسن رسولی نیز گفت: تصویب لایحه پارکینگ‌های عمومی شهرداری و پارک حاشیه‌ای کمک می‌کند که ظرفیت پارکینگ در شهر ساماندهی شود بنابر این از همه همکاران درخواست دارم به کلیات این دو لایحه رأی مثبت دهند سرانجام لایحه تعیین نرخ پارک حاشیه‌ای و نرخ عوارض پارکینگ‌های عمومی شهرداری تهران به رأی گذاشته شد و اعضای شورای شهر با ۱۸ رأی موافق به کلیات این دو لایحه رأی مثبت دادند.

نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای و پارکینگ‌های شهرداری بر اساس کلیات تصویب شده برای سال ۹۹ افزایش یافت که جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد. پیشنهادات اعضای شورای شهر در این زمینه در حال بررسی است.