حقوقی و قضایی » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 7463
شنبه - 5 بهمن 1398 - 12:55

اخذ ۶ هزار میلیارد جریمه نقدی از متخلفان در تعزیرات

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی، مأموران اجرای احکام موفق به اخذ ۶ هزار میلیارد ریال جریمه نقدی از متخلفان در حق صندوق دولت شده‌اند.

اخذ ۶ هزار میلیارد جریمه نقدی از متخلفان در تعزیرات

سخنگوی سازمان تعزیرات گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان دی، مأموران اجرای احکام موفق به اخذ ۶ هزار میلیارد ریال جریمه نقدی از متخلفان در حق صندوق دولت شده‌اند

به گزارش  تسنیم، سیدیاسر رایگانی، درباره آمار عملکرد سازمان تعزیرات از ابتدای سال تا پایان دی ماه (۳۰۶ روز) گفت: تعداد ۴۹۴ هزار و ۷۶ پرونده وارد شده که شامل ۳۸۴ هزار و ۳۴۶ پرونده کالا و خدمات، ۷۱ هزار و ۲ پرونده قاچاق کالا و ارز و ۳۸ هزار و ۷۲۸ پرونده بهداشت، دارو و درمان است و متخلفان به پرداخت ۴۹ هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده‌اند.

وی ادامه داد: تعداد ۳۵۱ هزار و ۳۲ پرونده شامل ۲۷۹ هزار و ۶۱۵ پرونده کالا و خدمات، ۴۳ هزار و ۴۳ پرونده قاچاق کالا و ارز و ۲۸ هزار و ۳۷۴ پرونده بهداشت، دارو و درمان برای اجرا به واحد اجرای حکم ارجاع شده است و جمعاً ۱۶۵ هزار میلیارد ریال جزای نقدی برای وصول به این واحد ارسال‌ و ۹۹۶ میلیارد ریال اعاده حق شاکی به واحد اجرای احکام ارسال‌ شده است. مأموران اجرای احکام موفق به اخذ ۶ هزار میلیارد ریال جریمه نقدی از متخلفان در حق صندوق دولت شده‌اند.

سخنگوی سازمان تعزیرات درباره بیشترین احکام صادره در بازه یک‌ماهه گفت: یک شرکت به دلیل احتکار پلی‌اتیلن در یزد به پرداخت ۲۱ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. دو نفر در استان تهران به دلیل قاچاق و واردات کالا با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته‌شده در قانون برای کالاهای مصرف شخصی به پرداخت ۱۱۲ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

وی همچنین درباره بیشترین احکام اجرا شده در یک ماه گذشته نیز گفت: مبلغ ۸۴۱ میلیون ریال از فردی به دلیل خریدوفروش پلی‌اتیلن ایمین اخذ شد که جمع محکومیت این فرد در این پرونده یک میلیارد و ۴۰۱ میلیون ریال است. جریمه یک میلیارد و ۹۰۸ میلیون ریالی از قاچاقچی نفت سفید اخذ شد.

رایگانی درباره آمار پرونده‌های احتکار کاغذ (۱۰ ماهه) اظهار کرد:  ۲۱ پرونده با ارزش ۳۸ میلیارد ریال تشکیل شده که ۱۹ پرونده مختومه شده است. ۷ پرونده حکم قطعی صادر شده و متخلفان ۵ میلیارد و ۶۱۸ میلیون ریال محکوم شده‌اند. ۳ پرونده با ارائه مدارک لازم حکم برائت گرفته، ۲ پرونده عدم صلاحیت صادر شده، ۷ پرونده نیز قرار صادر شده است.

وی ادامه داد: تعداد ۲۶ هزار و ۸۲۷ تیم گشت مشترک اقدام به برگزاری ۱۲۹ هزار و ۶۳۰ بازرسی کردند که در این میان ۴۵ هزار و ۷۶۴ واحد دارای تخلف، ۵۰ هزار و ۸۴۸ واحد بدون تخلف مشاهده و ۳۳ هزار و ۱۸ واحد با دریافت تذکر با توجه به نداشتن سابقه تخلف، اقدام به اصلاح تخلف کردند. مجموعه ۴۶ هزار و ۲۶۹ پرونده برای واحدهای متخلف تشکیل شده است که متخلفان به پرداخت ۹۲۸ هزار میلیارد ریال جرای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند. در ۱۰ ماهه سال جاری پرتکرارترین تخلفات به ترتیب شامل عدم درج قیمت ( ۱۲ ۴ هزار و ۶۱۶ پرونده)، گرانفروشی (۱۱۶ هزار و ۸۳۲ پرونده)، عدم ارائه فاکتور خرید (۴۲ هزار و ۲۴۰ پرونده)عدم صدور فاکتور (۲۷ هزار و ۱۶۴ پرونده) و تقلب( ۲۴ هزار و ۶۸۰ پرونده) بوده است. بیشترین پرونده‌های تشکیل شده در گشت‌های مشترک نیز مربوط به استان تهران ( ۸ هزار و ۳۹۰ پرونده) و کمترین پرونده متشکله مربوط به استان کردستان (۷۵۲ پرونده) است.

سخنگوی سازمان تعزیرات همچنین مهم‌ترین پرونده‌های استانی را نیز به شرح ذیل اعلام کرد:

آذربایجان شرقی: برابر شکایت مدیریت بانک تجارت منطقه آذربایجان شرقی در مورد عدم ایفای تعهدات واردکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی، با توجه به اینکه متهم در وقت تعیین شده موفق به انجام تعهدات و ترخیص کالاهای مربوطه نشده است، مشمول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ بیش از ۹ میلیارد ریال به بانک و همچنین طبق قانون تعزیرات حکومتی به پرداخت مبلغ نزدیک ۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و تعلیق کارت بازرگانی بمدت شش ماه محکوم شد.

زنجان: تیم بازرسی ویژه با حضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی از یک واحد صنعتی ریخته‌گری بازدید کرد و مشخص شد واحد مذکور به‌جای تولید صنعتی اقدام به استقرار ۱۵۸۰ دستگاه ماینر و منبع تغذیه کرده که بلافاصله پرونده‌ای در شعب این اداره کل تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت. متخلفان به ضبط کالاهای مکشوفه به نفع دولت و پرداخت ۲۳ میلیارد ریال جریمه نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

آذربایجان غربی: مدیرعامل یک شرکت بازرگانی به دلیل قاچاق ۴۸ هزار و ۶۰۵ کیلو مس با شکایت گمرک سرو به پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و یک سال ممانعت از فعالیت محکوم شد.

همدان: با تشکیل پرونده قاچاق پوشاک تاناکورا در شعبه اول قاچاق کالا و ارز و پس از رسیدگی و احراز تخلف، متهم که این محموله را زیر بار سبوس یک دستگاه کامیون جاسازی کرده بود؛ به ضبط محموله و خودرو و همچنین پرداخت ۵ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

سیستان‌وبلوچستان: مأمورین پلیس آگاهی شهرستان ایرانشهر در محل ایست و بازرسی و در حین کنترل خودروهای عبوری، توانستند مقدار ۲۵ تن شیرخشک قاچاق را از یک دستگاه خودروی تریلر کشنده کشف کنند. این مقدار شیرخشک از مبدأ استان‌های مرکزی کشور به قصد خروج از مرز به مقصد کشور پاکستان در حال حمل بود که با هوشیاری مأمورین ، قاچاقچی در اقدام خود موفق نبود. شعبه رسیدگی کننده بنا بر اینکه این مقدار شیرخشک بدون مدرک و خارج از ضوابط در حال حمل بوده است، رأی بر ضبط کالا و جریمه ۶ میلیارد و ۸۸۴ میلیون ریالی متهم صادر کرد.

شهرستان‌های تهران: پرونده گرانفروشی ذرت و جو در گشت مشترک تعزیرات حکومتی شهرستان های استان تهران به میزان ۵ میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال تشکیل شده و در حال رسیدگی است. پرونده نگهداری کالای قاچاق از نوع پارچه –خط‌کش – چای‌ساز در یک انبار در شهرستان‌های استان تهران به ارزش ۵ میلیارد ریال در حال رسیدگی است.

البرز: متهم پرونده تولید و عرضه تنباکوی تقلبی به پرداخت ۲۵ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شد. مدیرعامل شرکت قاچاق کیس ماینرهای تولید رمز بیت‌کوین به پرداخت ۳۰ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد.

استان مرکزی: عامل خرید، فروش، حمل و نگهداری ۱۲۶ طاقه پارچه به پرداخت ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال جزای نقدی و ضبط محموله به نفع دولت و اضافه شدن ارزش خودرو حامل کالای قاچاق محکوم شد.

تهران: متهمین عدم ایفای تعهد در دو پرونده، به اعاده ۲۸ میلیون یورو و ۲۰۵ میلیون یورو (جمعا ۲۳۳ میلیون یورو) در حق بانک شاکی محکوم شدند. ۵ پرونده با موضوع گرانفروشی کاغذ با ارزش ۸۵ میلیارد ریال تشکیل و رسیدگی شده است.

کردستان: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سنندج، یک دستگاه خودرو خارجی “بی‌ام‌دبلیو” (BMW) مدل ۲۰۱۶ را توقیف کردند و پس از استعلام از سامانه شماره‌گذاری پلیس راهور مشخص شد پلاک منصوبه روی خودرو متعلق به یک دستگاه خودروی ۲۰۶ تیپ ۳ مدل ۹۷ است. خودرو توقیف و برای سیر مراحل قانونی به پارکینگ منتقل شد. رئیس شعبه چهارم تعزیرات حکومتی شهرستان سنندج پس از احراز تخلف، حکم به ضبط خودرو و پرداخت ۹ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت صادر کرد که این حکم در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

بوشهر: با گزارش اعلامی از سوی مأمورین کلانتری ۱۱ شهر “نخل تقی” که حین گشت‌زنی به یک دستگاه خودروی سواری مظنون شده بودند، در بازرسی از آن تعداد ۹۴۹ دستگاه تلفن همراه و تبلت کشف و توقیف شد. با ارسال گزارش برای رسیدگی پرونده به تعزیرات حکومتی شهرستان کنگان و احراز تخلف، متهم به دلیل حمل کالا قاچاق به ضبط محموله و خودروی حامل آن و پرداخت ۹ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

قزوین: قاچاقچیان ۱۳ هزار پاکت سیگار قاچاق پس از احراز تخلف به پرداخت یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند.

اردبیل: پرونده قاچاق گرانول از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت به این اداره کل واصل و متهمین در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان بیله‌سوار به پرداخت ۶۱۴ میلیارد و ۵۹۵ میلیون ریال جزای نقدی درحق دولت محکوم شدند.

فارس: متهم پرونده قاچاق ۴ دستگاه خودرو علاوه بر ضبط خودرو به پرداخت ۲۸ میلیارد ریال جریمه نقدی با حکم شعبه پنجم این اداره کل محکوم شد. متهم پرونده قاچاق یک دستگاه خودروی مرسدس بنز نیز با حکم شعبه پنجم تعزیرات استان به ضبط خودرو و پرداخت جریمه به میزان ۲۰ میلیارد ریال در حق دولت محکوم شد.

خراسان جنوبی: قاچاقچیان ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ نخ سیگار قاچاق به پرداخت ۲ میلیارد و ۶۵۱ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و ضبط محموله محکوم شدند.

مازندران: مدیرعامل یک شرکت به دلیل عدم ایفای تعهدات ارزی به تعلیق کارت بازرگانی و اعاده ۵۲۱ هزار و ۷۸۶ لیر دریافتی به بانک شاکی محکوم شد.

کرمان: مأموران پلیس راه شهرستان جیرفت یک دستگاه خودرو بنز الگانس مدل ۲۰۱۳ را به ظن قاچاق کشف کردند و پس از ارسال پرونده به تعزیرات و عدم شناسایی کامل متهم و عدم حضور وی، رأی غیابی مبنی بر پرداخت ۳۰ میلیارد ریال جریمه صادر و به علت بلاصاحب بودن کالای مکشوفه تا تعیین تکلیف نهایی، خودروی مذکور به نفع ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ضبط شد.

خوزستان: گزارشی در مورد قاچاق البسه توسط یک دستگاه کشنده “ولوو” از سوی نیروی انتظامی خوزستان به اداره کل تعزیرات حکومتی اهواز ارسال و رئیس شعبه هفتم پس از استعلامات لازم و اخذ دفاعیات متهم، حکم به ضبط کالای مکشوفه و پرداخت ۷ میلیارد و ۱۲۹ میلیون ریال جزای نقدی صادر شد که حکم صادره با اعتراض متهم در شعبه تجدیدنظر بررسی و تائید شد.

سمنان: عامل قاچاق ۱۲۴ دستگاه ماینر به دلیل نگهداری کالای قاچاق به پرداخت ۴ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال جزای نقدی و ضبط ماینرها محکوم شد که این حکم در مرحله اجرا است.

اصفهان: طی طرحی نوآورانه در شعبه رسیدگی به تخلفات بهداشتی و درمانی اصفهان، پزشکانی که به اخذ حق ویزیت و هزینه جراحی و خدمات پزشکی مازاد بر تعرفه قانونی متهم هستند و تخلف آنها در شعبه محرز می‌شود با موافقت خود ایشان به جای درج در پرونده پزشکی به ارائه خدمات رایگان شامل جراحی، ویزیت و خدمات پزشکی رایگان برای افراد بی بضائت تحت پوشش بهزیستی و کمیته حضرت امام (ره) و دانش آموزان نیازمند محکوم شدند که از احکام صادره در این زمینه می توان به این موارد اشاره کرد:

الف : محکومیت پزشک متخصص و جراح ارتوپدی به ۵۰ عمل و ویزیت رایگان ۱۰۰ نفر
ب: محکومیت پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری به ویزیت ۱۰۰ نفر بی‌بضاعت
ج: محکومیت پزشک فوق تخصص روانپزشکی کودکان به ۳۰۰ ساعت ارائه خدمات مشاوره

یزد: مدیرعامل یک شرکت به دلیل احتکار مواد اولیه تولید در شعبه چهارم بدوی به پرداخت ۲۱ میلیارد جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

گیلان: قاچاقچیان گوشی و البسه در شعبه اول ویژه قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی رشت به ضبط کالا و پرداخت ۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند که این احکام اجرا شده است.

ایلام: متخلفان ۷ پرونده عرضه خارج از شبکه و عدم اجرای تعهدات تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی و قاچاق کالا به پرداخت ۱۳۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون ریال جریمه محکوم شدند و احشام موضوع قاچاق نیز با ارزش یک میلیارد و ۲۹۲ میلیون ریال به علت عدم شناسایی مالک به نفع ستاد اجرایی فرمام امام (ع) ضبط شدند.