خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 7302
سه شنبه - 1 بهمن 1398 - 12:59

جزئیات بیشتر از چگونگی رتبه بندی معلمان

رتبه بندی حرفه‌ای معلمان یک فرایندی است که از صلاحیت‌ها آغاز  و به ارتقای کیفیت باعث می شود.

جزئیات بیشتر از چگونگی رتبه بندی معلمان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی حرفه‌ای معلمان یک فرایندی است که از صلاحیت‌ها آغاز و به ارتقای کیفیت باعث می‌شود، رتبه بندی مکانیزم افزایش حقوق نیست و این تصور اشتباه است.

به گزارش ایلنا،  الهیار ترکمن گفت : ما تاکید داریم که از برنامه‌های بدون چارچوب اجتناب کنیم و از سال گذشته تا امسال به این مساله توجه کردیم و در حوزه مطالعه، آسیب شناسی و برنامه ریزی کار را ادامه دادیم و برخی از کارها به مرحله اجرا رسیده است.ما در سال ۹۹ یک مرحله حساس را پیش رو داریم و از این رو می‌خواهیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در درجه اول بحث انتخابات مجلس است که تاثیرگذاری زیادی در تصویب خط مشی‌های توسعه‌ای کشور دارد. قطعا با توجه به فرمایشات رهبری برای شرکت حداکثری در انتخابات، آموزش و پرورش نیز در این مقوله شرکت حداکثری خواهد داشت.

وی افزود: ما طبق قانون در برگزاری انتخابات بی‌طرف هستیم و کاندیدا باید بدانند آموزش و پرورش نمی‌تواند علیه یا به نفع هیچ کدام از کاندیداها باشند و همچنین امیدواریم کاندیداها هم در مواجه با آموزش و پرورش نگاه عادلانه‌ای داشته باشد. گام بعدی برنامه هفتم توسعه است که آخرین برنامه توسعه سند چشم انداز ماست.

ما باید در این برنامه سیاست گذاری‌های مشخصی را داشته باشیم تا اهداف ما را محقق کند. سیاست گذاری رکن اصلی توسعه است که باید تحقیقات و مطالعه دقیقی روی آن داشته باشیم.  در سال ۹۹ کمیته تدوین برنامه هفتم توسعه را تشکیل خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش گفت: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که در برنامه قبلی توسعه وجود داشته این بود که خیلی از جاها وطایف آموزش و پرورش را به عنوان برنامه تدوین کردند که این کارها دردی را تسکین نمی‌دهد.

وی افزود: بحث بعدی ما در سال ۹۹ بحث نوسازی آمارهای آموزش و پرورش است‌. آموزش و پرورش یکی از اصلی‌ترین آمارهای کشور است که با یکپارچه سازی می‌توانیم همه آمارها را در اختیار داشته باشیم.

الهیار ترکمن گفت: در چند حوزه کارهای ما قابل پیگیری است، اخیرا آزمون فراگیر استخدامی برابر ظرفیت معرفی و مصاحبه در حال انجام است. همچنین بحث بعدی بحث ساماندهی نیروهای انسانی است که با سازمان برنامه بودجه، سازمان اداری استخدامی و آموزش و پرورش روی نیازهای مربوط به نیروی انسانی کار می‌کنند که در سال تحصیلی ۹۹_۱۴۰۰ این مساله انجام خواهد شد.

وی درباره طرح رتبه بندی معلمان توضیح داد: رتبه بندی حرفه‌ای معلمان یک فرایندی است که از صلاحیت‌ها آغاز  و به ارتقای کیفیت باعث می‌شود، رتبه بندی مکانیزم افزایش حقوق نیست و این تصور اشتباه است.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع  آموزش و پرورش گفت: به عدد حقوق دی ماه آموزش و پرورش یک هزار و ۴۵۰ میلیار تومان اضافه شد و حقوق دی ماه بر اساس رتبه بندی پرداخت شد، همچنین معوقات آن از آذر تا دی ماه نیز پرداخت خواهد شد. علاوه بر این تعیین تکلیف معلمان حق التدریس، معلمان پیش دبستانی و معلمان نهضت سواد آموزی توسط مجلس استفساریه مصوب در نظر گرفته شده و این استفساریه فقط نکات مبهم را شفاف خواهد کرد. هرچه که به فرایند علمی و  مبتنی بر رقابت معلمان آسیب وارد کند ما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی درباره بیمه فرهنگیان گفت: تعرفه بیمه تکمیلی فرهنگیان در دو شکل مرسوم صندوقی و بیمه گری و بر اساس نوع خدمت مشخص می‌شود.در سال‌های قبل روش صندوقی اجرا می‌شد اما در سال جدید تعییراتی در این زمینه داشته‌ایم. همچنین ۵۰۰ مراکز درمانی جدید به بیمه‌های تحت قرارداد ما اضافه شده است‌ و افزایش درصد در هزینه آمبولانس، زایمان، عینک، لیزر و…داشتیم.

اللهیار ترکمن درباره وام و مسکن فرهنگیان گفت: وام‌های قراردادی در حوزه خرید کالا و احداث مسکن قرار است افزایش پیدا کند که اعلام خواهیم کرد. در پیرو طرح احداث ۱۷۰۰ مسکن برای فرهنگیان، وزارت راه و شهرسازی این طرح را در اولویت قرار داده است. همچنین ما با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروز محل‌های اسکان فرهنگیان را در نطر گرفتیم.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش گفت: در حوزه امور اجتماعی آموزش و پرورش از لحاظ افزاریش اعتبارات دومین دستگاه اجرایی بوده است.در این راستا یک کارگروهی با حضور صاحبنظران تشکیل شده که بودجه آموزش و پرورش را تحلیل می‌کند تا بتوانیم افزایش بهره وری از بودجه را داشته باشیم.