خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 6873
سه شنبه - 24 دی 1398 - 15:12

«آزمونک» در مدارس ابتدایی خلاف قانون است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش برگزاری «آزمونک» در مدارس مقاطع ابتدایی را خلاف قانون اعلام کرد.

«آزمونک» در مدارس ابتدایی خلاف قانون است

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش برگزاری «آزمونک» در مدارس مقاطع ابتدایی را خلاف قانون اعلام کرد.

به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده، ، در واکنش به برگزاری آزمون‌هایی که با عنوان آزمونک در مدارس مقاطع ابتدایی برگزار می‌شود، گفت: بر اساس مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش برگزاری هر گونه آزمون در مدارس مقاطع ابتدایی ممنوع است. علاوه بر این ورود موسسات و کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی در مدارس ابتدایی نیز ممنوع است.

حکیم‌زاده تاکید کرد: ما اجازه برگزاری هیچ گونه آزمونی را آن هم با عناوین و اشکال مختلف در مدارس مقاطع ابتدایی نخواهیم داد و اگر چنین اتفاقی در مدارس رخ بدهد، خلاف مقررات و تخلف محسوب می‌شود، ضمن اینکه اگر گزارشی در این خصوص به دست ما برسد، حتما با آن برخورد خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در مدارس چه نظارتی انجام می‌شود تا آزمون‌ها به اشکال مختلف برگزار نشود؟ گفت: مدیران مناطق بخشنامه حذف آزمون‌ها در مقطع ابتدایی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است را دریافت کرده‌اند که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است. بنابراین طبق قانون مدیران مناطق و مدارس موظف هستند به آن نظارت داشته باشند. از طرفی مدیران مدارس مسئول اجرای بخشنامه‌هایی هستند که به آنها ارسال می‌شود بنابراین، نظارت اصلی باید از طرف خود مدرسه انجام شود.

حکیم‌زاده در ادامه اظهار داشت: همانطور که گفتم بر اساس مصوبه ۹۵۱ شورای عالی آموزش و پرورش و بخشنامه مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش همه مدارس موظف هستند، در دوره ابتدایی از برگزاری هرگونه آزمون، تست، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی و استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و کمک درسی و موسسات ممانعت به عمل بیاورند.

وی افزود:‌ اگر در جایی این مسئله رعایت نشود، خلاف مقرارت بوده و  مورد پیگیری قرار می‌گیرد. مدارس باید تلاش کنند این مصوبات و قوانین را در مدارس اجرا کنند و خلاف قانون و مصوبه عمل نکنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس آسیب‌های متعددی که این آزمون‌ها به دوره ابتدایی وارد کرده و چون وجود نظام رقابتی در مدارس روح و روان دانش‌آموزان ما را آزار می‌داد، تصمیم گرفتیم این آزمون‌ها را ممنوع کنیم. علاوه بر اینها آزمونها موجب شده بود که موسسات به مدارس ورود کرده و سودجویی‌هایی از طریق برگزاری آزمون‌ها صورت می‌گرفت.

وی اضافه کرد: در مجموع ورود موسسات و کسب درآمد از طریق برگزاری آزمون‌ها یکی دیگر از دلایلی بود که باعث شد، ما آزمون‌های ابتدایی را حذف کنیم.

حکیم زاده با اشاره به هدف اصلی حذف آزمون در مقاطع ابتدایی گفت: هدف اصلی حذف آزمون‌ها در مدارس مقاطع ابتدایی محور قرار گرفتن تربیت در دوران بنیادین ابتدایی است که مورد ترکیب سند تحول بنیادین است و بر اساس راهکارهای سند از حافظه پروری و حافظه محوری باید به سمت مهارت محوری و رشد تفکر خلاق حرکت کنیم، از طرف دیگر در این دوره باید کودکان با شادابی، نشاط و  به دور از دسترس و فشار کار کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: ارزشیابی کیفی و توصیفی تنها ارزشیابی مورد تایید است که بحث رقابت در آنجا نیز حذف شده که البته فقط توسط شخص معلم انجام می‌شود. برگزاری هرگونه آزمونی با عناوینی مثل آزمونک، آزمون، مسابقه، استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری و کتاب‌های کمک آموزشی درسی بر اساس مصوبات ممنوع است و حتماً باید توسط مدارس رعایت شود.