آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 6814
یکشنبه - 22 دی 1398 - 16:28

جزئیات کشفیات مواد مخدر در مناطق گوناگون کشور

در ۹ ماهه سال‌جاری، ۷۵ درصد کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق و ۲۵ درصد در سایر مناطق بوده است و همچنین ۷۴ درصد اقدامات اطلاعاتی و ۲۳ درصد انتظامی بوده است.

جزئیات کشفیات مواد مخدر در مناطق گوناگون کشور

جلسه ۱۳۷ ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد برگزار شد.

به گزارش آوای جامعه ، اسکندر مؤمنی در این جلسه به اهم اهداف ستاد در سال‌جاری پرداخت و گفت: ساماندهی نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر، افزایش سهم کشفیات مناطق شرق و حاشیه شرق کشور از کل کشفیات به ۸ درصد، افزایش سهم کشفیات مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی به میزان ده درصد، توقف نرخ رشد اعتیاد و تبدیل گفتمان‌سازی اجتماعی تا دو سال آینده به یکی از گفتمان‌های مسلط اجتماعی در امر مبارزه با مواد مخدر از اهم این اهداف است.

وی در ادامه به مهم‌ترین دستاوردهای ستاد در نه ماهه سال‌جاری پرداخت و افزود: در این مدت، در عملیات و درگیری مسلحانه با قاچاقچیان و اشرار با رشد ۵۷ درصدی و نیز انهدام باند، گروه و شبکه تهیه و توزیع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها با رشد ۵ درصدی مواجه بوده‌ایم.

دبیرکل ستاد با اشاره به کشف ۷۱۳ تن مواد مخدر در نه ماهه سالجاری بیان داشت: در این مدت، کشف بیش از ۵۷۴ تن تریاک با افزایش ۱۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همچنان بخش اعظم کشفیات جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد و بعد از آن به ترتیب حشیش، مرفین، هروئین و شیشه به ترتیب در رتبه‌های بعدی کشفیات مواد مخدر قرار دارند.

به گفته مؤمنی؛ در ۹ ماهه سال‌جاری، ۷۵ درصد کشفیات در مناطق شرق و حاشیه شرق و ۲۵ درصد در سایر مناطق بوده است و همچنین ۷۴ درصد اقدامات اطلاعاتی و ۲۳ درصد انتظامی بوده است.

وی افزود: در حوزه فرهنگی و پیشگیری چند تفاهم‌نامه در راستای طرح یاریگران زندگی و به دنبال مصوبه جلسه ۱۳۶ ستاد با وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت علوم و حوزه علمیه قم منعقد شده است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: در حوزه درمان و کاهش آسیب اعتیاد نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در مراکز ماده ۱۶ و اردوگاه ۴۲ فشافویه برای انتقال، پذیرش و درمان معتادان متجاهر و نگهداری خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان جمع‌آوری شده و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با نیروی انتظامی برای افزایش ظرفیت در مرکز مهر سروش و ایجاد مرکز شهید زیادیان توسط بسیج از اهم اقدامات بود.

مؤمنی اظهار داشت: همچنین طی این مدت، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بیش از ۹ هزار مرکز درمان و کاهش آسیب از سوی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد و همچنین سازمان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی پذیرش شده‌اند.

وی در پایان، از تلاش و فعالیت‌های دستگاه‌های عضو ستاد به‌ویژه نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه، گمرک، پست، سازمان زندان‌ها و بسیج در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر و از دستگاه قضایی، دادستانی، دادسراها و سازمان زندان‌ها در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر و از وزارت بهداشت و بهزیستی در حوزه درمان و کاهش آسیب معتادان و از وزارت آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان در حوزه پیشگیری از اعتیاد تقدیر و تشکر کرد و گفت: امیدوارم با همکاری همه دستگاه‌ها به اهدافی که پیش‌بینی کرده‌ایم، برسیم.

گفتنی است؛ هدف از برگزاری این جلسه، بررسی پیشرفت روند مصوبات جلسه ۱۳۶ ستاد با حضور رییس جمهور در مرداد ماه و جمعبندی برای ارائه گزارش به ایشان بوده است که در این راستا، برخی از نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد همچون وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت، دستگاه قضایی، بسیج آخرین گزارش‌های حوزه متبوع خود را ارائه نمودند.