خبر » نبض جامعه
کد خبر : 6616
شنبه - 21 دی 1398 - 13:00

توانمندسازی نیازمندان برای درآمدزایی مهمتر از کمک مالی

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ، کمک مالی به نیازمندان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و تزلزل استقلال شخصیتی آن‌ها شده است.

توانمندسازی نیازمندان برای درآمدزایی مهمتر از کمک مالی

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی و بنیان گذار مددکاری اجتماعی ایران، کمک مالی به نیازمندان باعث از بین رفتن اعتماد به نفس و تزلزل استقلال شخصیتی آن‌ها شده و پیشنهاد می‌شود به جای کمک مالی، توانمندسازی این افراد برای درآمدزایی استفاده شود.

به گزارش  میزان،  مصطفی اقلیما گفت: ما مددکاران اجتماعی معتقدیم به ماهی گیر، باید ماهی گیری یاد دهیم تا خودش ماهی بگیرد، اما اگر به او ماهی یا پول بدهیم برای این فرد دیگر ماهی گیری و کار کردن معنی نخواهد داشت و متکدی گری می‌آموزد.

وی با اشاره به سخنان حضرت علی (ع) ادامه داد: باید به کسانی کمک کرد که دستشان دراز نشده است و آبرودار هستند وگرنه افرادی که همیشه برای دریافت کمک دستشان دراز است، گدایی را یاد گرفته اند.

اقلیما گفت: بر خلاف تصور عموم، نیازمندان و معلولان به همراهی، درک کردن و حمایت عاطفی بیشتر از کمک مالی نیاز دارند. اما در کشور ما مردم راحت‌ترین راه یعنی کمک مالی را انتخاب می‌کنند و برای حمایت عاطفی وقت نمی‌گذارند.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی افزود: مردم، یاد گرفته اند که به نیازمندان فقط کمک مالی کنند. همانطور که دولت به نیازمندان کمک نقدی می‌کنند و پرداخت یارانه و بسته کمک معیشتی دولتی را باب کرده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر به نیازمندان کمک مالی کنیم، فقط بر مشکلات آن‌ها افزوده ایم، زیرا استقلال شخصیتی و اعتماد به نفس شخص را از او گرفته ایم. همچنین اگر کسی زیاد پول قرض کند و نتواند آن را پس بدهد به مرور زمان عادت می‌کند و دیگر پس ندادن قرض‌ها برایش امر عادی تلقی می‌شود.

وی درباره کمک به معلولان ادامه داد: معلولان نیازمند حمایت عاطفی هستند. تنها کمک مالی به این افراد کمک نمی‌کند بلکه توانمندسازی آن‌ها و بی نیاز کردن معلولان از کمک دیگران باید مدنظر قرار گیرد.