آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 6612
جمعه - 20 دی 1398 - 13:30

شورای نگهبان کلیات کدام لایحه را رد کرد؟

لایحه درآمد پایدار مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما متأسفانه کلیات این لایحه از سوی شورای نگهبان رد شده است.

شورای نگهبان کلیات کدام لایحه را رد کرد؟

رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: لایحه درآمد پایدار پس از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما متأسفانه کلیات این لایحه از سوی شورای نگهبان رد شده است.

به گزارش فارس، مرتضی الویری در اجلاس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: در آغاز این جلسه سلام و درود بر روان پاک و مطهر شهیدان و شهید وارسته و والا مقام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش که همگی عند ربهم یرزقون هستند، می‌فرستیم.

وی افزود: در این ایام ملت ما عزاداران شهادت بزرگمردی است که برای دفاع از سرزمینمان  چه در زمان جنگ تحمیلی و چه پس از آن که بنیادگران داعشی عرصه را بر زندگی و حیات مردم خاورمیانه تنگ کرده بودند، ایستاد و خلافت آنان را که تا نزدیک مرز ما پیش آمده بودند، درهم پیچید.

وی بیان داشت: حاج قاسم مردی است که نامش هم لرزه بر اندام زورگویان و مستبدان منطقه و جهان می‌اندازد. مردی که امروز آرامش در خانه‌هایمان را مدیون استواری و استقامت او همسنگرشانش هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شهادت این بزرگمرد بار دیگر مردم ایران را فارغ از هر جناح، حزب و دسته‌ای در کنار هم آورد و تشییع پیکر او نمادی از وحدت ملی بود.

الویری بیان داشت: اقدامات سخفیانه آمریکا که به صورت واضح نقض قوانین بین‌المللی و نافی حقوق بشر و اقدامی تروریستی در حذف یک شخصیت برجسته سیاسی ـ نظامی در کشوری ثالث است را از یاد نخواهیم برد و دستور مستقیم رئیس‌جمهور آمریکا برای این عمل تاییدی بر عملیات تروریستی این کشور در منطقه است.

وی گفت: برای قاسم سلیمانی شهادت کمترین پاداش بود. رفتن او برای همه دوستداران ایران مصیبتی بزرگ است و وطن سرداری بی‌نظیر را از دست داده که جز به سربازی برای دین و میهن به هیچ نیندیشیده و هرگز خود را آلوده جناح‌بندی‌های سیاسی و تعاملات اقتصادی و حاشیه‌ها نکرده است و محبوبیت ملی او نیز به واسطه همین دوری از دسته‌بندی‌های سیاسی و عمل به تعهدات ملی است.

وی تاکید کرد: بدون تردید شهادت سردار سلیمانی نقطه عطف در مبارزه ملت‌های مسلمان با استکبار جهانی است و آثار وجودی خود را به زودی در جمع آزادی‌خواهان جهان به ویژه غرب آسیا نشان خواهد داد و ما معتقدیم بیداری اسلامی در منطقه شتاب خواهد گرفت و به یاری خدا نیروی مقاومت سلطه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را در غرب آسیا پایان خواهد داد.

الویری بیان داشت: حضور و مشارکت مردم گرانترین و ارزشمندترین سرمایه ما در جامعه ایران است. در شرایطی که دشمنان کشور از هیچ کوششی برای به انزوا کشیدن و تحمیل تحریم‌ها و سختی‌ها بر مردم دریغ نمی‌کنند باید قدر لحظه همراهی آنها را دانست.

وی گفت: تامین امنیت و حفظ جان‌ آنها وظیفه تمامی مسئولان است که هر گونه کوتاهی از این تعهد و وظیفه باید با پاسخی قاطع و برخوردی جدی مواجه شود.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: یاد و خاطره شهدای گرانقدر کشور از جمله شهید حسین پورجعفری، شهید هادی طارمی، شهید وحید زمانیان، شهید شهرود مظفری‌نیا، شهید ابومهدی المهندس گرامی می‌داریم و از شهرداری‌های سراسر کشور می‌خواهیم همانند تهران امکان و معابر مناسبی را به نام این قهرمانان سرافراز اختصاص دهند.

الویری به سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ اوکراینی اشاره کرد و گفت: عزای ملی دوم در هفته‌ای که گذشت در این خصوص بود و تعداد زیادی از سرمایه‌های انسانی این مرز و بوم جان خود را از دست دادند. امیدوارم مسئولان در به کارگیری و دادن مجوز به پروازهای خارجی علاوه بر قیمت، کیفیت هواپیما و رعایت استانداردهای ایمنی را با دقت مورد توجه قرار دهند.

وی گفت: لایحه درآمدهای پایدار پس از ۳۶ سال و با ۲۱ ماده مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و متاسفانه کلیات این لایحه مستند بر اصل ۱۰۰ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد شورای نگهبان به وظیفه صرفا نظارتی شوراها اشاره کرده، این در حالی است که در لایحه پیشنهاد‌ی موضوع اصلی تامین درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و اختیارات شوراها بخشی از آن است.

الویری افزود: این لایحه فرصتی ارزشمند برای افزایش منابع جدید درآمد و تسهیل در استفاده از ابزارها و منابع جدید درآمدی برای شهرداری‌ها به وجود می‌آورد که در مجلس مدت‌ها کار کارشناسی روی آن صورت گرفته است.

وی گفت: آنچه که در نظر شورای نگهبان قانون اساسی در خصوص مصوبه درآمدهای پایدار آمده، تقلیل نقش شوراها از یک نهاد مقررات‌گذار و ناظر به یک نهاد تشریفاتی است. شورای نگهبان و ارکان حکومت در کشور باید بدانند که اگر به دنبال کشوری توسعه‌یافته هستند، ناگزیرند که روستاها و شهرهای توسعه‌یافته داشته باشند و نمی‌توانند کشوری توسعه‌یافته را طلب کنند و برنامه توسعه ملی بنویسند بدون اینکه اولیه‌ترین و اساسی‌ترین پایه توسعه محلی در شهرها و روستاها را در نظر بگیرند.

رئیس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: سیاست یک بام و دو هوا در اداره امور شهر چیزی جز توسعه نیافتگی و استمرار وضع نامناسب موجود را در پی نخواهد داشت. لذا بنده ضمن انتقاد از این رویکردها از تلاش‌های نمایندگان مجلس که موجب تصویب لایحه مذکور شدند تشکر و تقدیر دارم و از طرف جامعه ۱۲۰ هزار نفری شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور مجدانه از تمام نمایندگان می‌خواهم ضمن اصرار و پایمردی در تلقی درست خویش از اصول قانون اساسی نسبت به ارجاع آن به مجمع تشخیص اقدام کنند.

الویری در پایان افزود: با توجه به فصل سرمان و مشکلات ناشی از وارونگی دما در کلانشهرها لازم است در بودجه سال ۹۹ توجه جدی به توسعه حمل و نقل عمومی شود و منابع لازم در این خصوص اختصاص یابد و حل بحران آلودگی هوا جز با تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل سبز و پاک محقق نمی‌شود. از این رو لازم است تا درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به این امر اختصاص یابد و نتایج و اقدامات این حوزه به صورت شفاف در اختیار شهروندان قرار داده شود تا منجر به تشویق بیشتری در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی شود.