خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 6378
یکشنبه - 15 دی 1398 - 10:00

چگونگی استفاده صحیح خانواده از فضای مجازی

یک محقق حوزه رسانه درباره راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی بر خانواده‌ها توضیحاتی داد.

چگونگی استفاده صحیح خانواده از فضای مجازی

یک محقق حوزه رسانه درباره راهکارهای مقابله با آسیب‌های فضای مجازی بر خانواده‌ها توضیحاتی داد.

به گزارش با‌شگاه خبرنگاران جوان، امیرعلی علیشاهی، درباره آسیب‌های فضای مجازی بر خانواده‌ها اظهار داشت : نباید هر صفحه و یا مطلبی را در صفحه مجازی باز کنید و بخوانید و همچنین لازم نیست به همه پیام‌ها و مطالبی که به اشتراک گذاشته می‌شوند، توجه‌کنید.

وی افزود: اگر بخواهید همه پیام‌های منتشره در فضای مجازی را بخوانید، زمان بسیار زیادی از شما گرفته می‌شود و دیگر نمی‌توانید وقتی را برای همسر و فرزندان خود صرف کنید و این موضوع موجب غفلت شما از زندگی‌تان می‌شود.

این محقق حوزه رسانه با بیان اینکه باید به فرزندان خود بیاموزید که چگونه از فضای مجازی استفاده کنند، چراکه ممکن است طعمه افراد سودجو شوند، گفت: استفاده بی هدف و تکراری افراد از فضای مجازی موجب ناتوانی کاربران در بهره‌مندی از قابلیت‌های مثبت فضای مجازی می‌شود.

این محقق حوزه رسانه با بیان اینکه باید به کانون خانواده توجه کنیم، ادامه داد: چه بسیار بی‌توجهی‌هایی که نسبت به خانواده صورت گرفته‌ است و تنها دلیل آن هم این بود که سرمان در گوشی‌هایمان است.

وی با اشاره به اینکه باید ساعات مشخصی از روز را صرف خانواده کنیم، بیان کرد: گوشی تلفن همراه را کنار بگذارید و با اعضای خانواده و همسرتان صحبت کنید، چراکه امروزه زمان زیادی را صرف گفت‌وگو با افراد در فضای مجازی می‌کنیم که اغلب باعث غفلت از ارتباط مؤثر با افراد حقیقی زندگیمان می‌شود.

علیشاهی ادامه داد: گاهی اوقات همه اعضای یک خانواده سرگرم تلفن همراهشان هستند و این مسئله خوبی نیست، بنابراین باید در خانه بر سر این موضوع با همه اعضای خانواده توافق شود، به طوری که همه افراد در طول شبانه روز زمانی را به حضور در کنار هم اختصاص دهند و در این مدت در فضای مجازی حضور نداشته باشند.

این محقق حوزه رسانه با بیان اینکه به فکر جایگزینی برای تلفن همراه و فضای مجازی باشید، اضافه کرد: می‌توانیم از امروز تصمیم بگیریم بخشی از زمانی را که صرف پرسه‌زنی در فضای مجازی می‌کنیم، کتاب بخوانیم؛ زوج‌هایی که چنین تصمیمی می‌گیرند علاوه بر اثرگذاری مثبت این عمل بر ذهنشان می‌توانند فرزندان خود را نیز به کتاب خواندن تشویق کنند و به آن‌ها بیاموزند که استفاده از هر رسانه‌ای می‌تواند لذت‌بخش باشد.

علیشاهی با بیان اینکه برخی از ما در برابر فضای مجازی کاملاً منفعل هستیم، گفت: زوجین علاوه بر انتخاب مطالب مفید و مثبت برای مطالعه خود در فضای مجازی، باید فرزندان‌‌شان را همراهی کنند تا بتوانند موضوعات مفید را انتخاب کنند و مطالب منفی را پس بزنند، چراکه با این کار نقش گزینشگر بودن در فضای مجازی را به آن‌ها می‌آموزند.