پژوهش کاربردی برای فرآیند انتخاب معلم
معاون آموزش و پرورش پیشنهاد داد تا پژوهشی کاربردی در راستای رسیدن به الگوسازی و جمعبندی از فرایند انتخاب معلم صورت گیرد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در اولین جلسه ستاد بزرگداشت مقام معلم پیشنهاد داد تا پژوهشی کاربردی در راستای رسیدن به الگوسازی و جمعبندی از فرایند انتخاب معلم صورت گیرد.
به گزارش مهر، علی الهیار ترکمن در اولین جلسه ستاد بزرگداشت مقام معلم که در دفتر وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، اظهار کرد: شروع کار بزرگداشت ستاد مقام معلم به سال ۶۳-۱۳۶۲ برمیگردد که در آن سال برنامهای مدون شد تا از معلمان طبق شاخصهایی تقدیر و تجلیل به عمل آید.
وی افزود: این شیوهنامه تا سال ۱۳۸۹-۹۰ادامه پیدا کرد تا در سال ۸۹مواردی پیشبینی شد و از طرف هیأت دولت به استانها سهمیه داده شد تا بر اساس آن معلمان منتخب شوند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴-۹۵ بر اساس رویکردهای سند تحول تغییراتی در شیوهنامه داده شد که میتوان به کمی شدن و قابلاندازهگیری شدن تدریجی برخی شاخصها و همچنین شرکت داوطلبانه معلمان در فرایند انتخاب معلم اشاره کرد.
الهیار با اشاره به بازنگری عملکرد گذشته ستاد بزرگداشت مقام معلم بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین، اظهار کرد: در هشت گام تغییر رویکرد در انتخاب معلم نمونه را داشتیم تا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و بزرگداشت مقام معلم دست پیدا کنیم و در این شیوه از هر استان یک معلم واجد شایستگیهای بارز معلمی همچون؛ محبوبیت، مقبولیت و مرجعیت میان همکاران، دانش آموزان و اولیای آنان، انتخاب خواهد شد.
وی بابیان اینکه تغییر رویکرد دستاوردهایی داشته است، گفت: شناسایی معلمان توانمند و تلاشگر در کلاس درس، افزایش معلمان تقدیر شده، تهیه فیلم و کلیپ از جلوههای ویژه معلمی، مشارکت بیشتر اولیا در برنامههای تکریم و تقدیر از معلمان مدارس فرزندان خود و پررنگ شدن نقشه مدرسه در برنامههای تکریم و تقدیر از معلمان ازجمله این دستاوردهاست.
الهیار با اشاره به برنامههای هفته بزرگداشت مقام معلم در سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: معلمان منتخب استانی با مقام معظم رهبری، رئیسجمهور، رئیس مجلس و وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتند و در برنامههای متنوع دیگری همچون همایش سپاس معلم شرکت کردند.
وی خاطر نشان کرد: برای برنامههای بزرگداشت مقام معلم در سال ۱۳۹۹برنامهریزیهایی را شروع کردهایم و پیشبینی اعتبارات لازم، تشکیل جلسات ستاد مرکزی و نظارت و ارزیابی عملکرد استانها را پیگیری خواهیم کرد.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع تصریح کرد: پیشنهاد میشود پژوهشی کاربردی انجام بگیرد تا بتوانیم به یک الگوسازی و جمعبندی از فرایند انتخاب معلم دست پیدا کنیم و تدوین مدل مفهومی، نظری و عملی تکریم مقام معلم، تقسیمکار ملی و تدوین سیاستها و برنامهها از اهداف آن پژوهش باشد.