خبر » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 61
چهارشنبه - 11 اردیبهشت 1398 - 05:29

فقدان راهنمای متخصص در حوزه تورهای گردشگری ورودی

با وجود آنکه حدود ۷ هزار راهنمای گردشگری کارت دارد در کشور وجود دارد اما به گفته تورگردانان، فقط حدود ۳۰۰ راهنما در این حوزه فعال هستند که از این میان تعداد محدودی، توان همراهی و اجرای تورهای ورودی را دارند.

فقدان راهنمای متخصص در حوزه تورهای گردشگری ورودی

این روزها همه جا خبر از افزایش تعداد گردشگران ورودی است. این خبرها درحالی منتشر می شوند که ورود این تعداد از گردشگران، نیازمند تامین نیروی انسانی آموزش دیده برای همراهی و راهنمایی است. راهنمایان گردشگری قطعا در صف نخست این بخش قرار می گیرند که با همکاری با تورگردانان در صدد معرفی ایران به گردشگران خارجی بر می آیند.

به گزارش خبرنگار «سفر»، ابراهیم پورفرج؛ رییس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به آنکه حدود ۷ هزار راهنمای کارت دار گردشگری در ایران وجود دارد گفت: با این وجود در فصول پر مسافر راهنمای خوب پیدا نمی شود که بتوانیم با خیال آسوده تور را به او بسپاریم. چراکه از میان هزاران راهنمای گردشگری کارت دار، تنها حدود ۳۰۰ راهنمای گردشگری در این حوزه فعال هستند که از این تعداد نیز به اندازه انگشتان یک دست می توان راهنمای خوب و تخصصی پیدا کرد.

به گفته او، بسیاری از راهنمایان گردشگری در حوزه زبان انگلیسی و صحبت کردن با گردشگران خارجی با مشکل روبه رو هستند و در عین حال بسیاری دیگر، اطلاعات کافی و لازم برای تورلیدر شدن را ندارند و نمی توانند اطلاعات مورد نیاز گردشگر را در اختیار او قرار دهند.

پورفرج در ادامه با اعلام خبر برگزاری کلاس های ویژه برای آموزش راهنمایان گردشگری مورد نیاز تورگردانان تصریح کرد: با تعاملی که بین جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان گردشگری برقرار شده است، دوره های تکمیلی به زبان اصلی از جمله انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی برای آموزش راهنمایان تور برگزار می کنیم که ۷۰ درصد هزینه های این کلاس ها توسط جامعه تورگردانان پرداخت می شود.

او با اشاره به آنکه تعداد زیادی از راهنمایان گردشگری متقاضی حضور در این دوره های تکمیلی بودند گفت: از میان متقاضیان، ۱۸ نفر برای حضور در این دوره تکمیلی که حدود ۲ ماه و نیم خواهد بود انتخاب شدند. البته در میان متقاضیان، افرادی هم بودند که می توانند در دوره های بعدی شرکت کنند اما نیاز است تا زبان انگلیسی خود را به سطح مورد نظر برسانند از این رو با یکی از موسسات زبان دراین خصوص تعامل کردیم و دوره تخصصی برای این عده برگزار خواهد شد تا به سطح TOEFL برسند و بتوانند دوره های تکمیلی را بگذرانند.

به گفته رییس جامعه تورگردانان ایران، با توجه به افزایش تورهای ورودی، به بیش از هزار راهنمای تور متخصص در این حوزه نیاز است تا بتوان نیاز بازار را تامین کرد.

هزینه این دوره های تخصصی، یک میلیون و دویست هزار تومان است که با توجه به تامین ۷۰ درصد هزینه ها توسط جامعه تورگردانان ایران، راهنمایان با پرداخت ۳۰۰ هزار تومان می توانند در زمره راهنمایان تخصصی مورد نیاز تورگردانان قرار گیرند. این دوره ها با برگزاری تورهای عملی همراه خواهد بود و برای راهنمایان سفرنامه های تخصصی تعریف می شود.