خبر » نیمکت
کد خبر : 6088
چهارشنبه - 11 دی 1398 - 13:30

آسیب های وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ

یک روانشناس ومشاور درباره وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ توضیحاتی داد.

آسیب های وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ

یک روانشناس ومشاور درباره وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هانیه لواف درباره وابستگی کودکان به پدربزرگ و مادربزرگ اظهار داشت : گاهی اوقات کودکان به دلیل شرایط کاری والدین‌شان مجبور هستند ساعاتی از روز را در منزل پدربزرگ و مادربزرگ خود سپری کنند.

این روانشناس ادامه داد: زمانی که کودکان ساعات زیادی از روز را در منزل پدربزرگ و مادربزرگ هستند، زمینه وابستگی در آن‌ها ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین موقعیتی سیستم تربیت چندگانه ایجاد می‌شود، افزود: در شرایط عادی نوع تربیت پدر و مادر متفاوت است و در چنین وضعیتی ۴ مدل سیستم تربیت برای کودک به وجود می‌آید (پدر، مادر، پدر بزرگ و مادر بزرگ).

لواف با اشاره به اینکه سیستم تربیتی پدربزرگ و مادربزرگ شرایط سهل گیرانه تری دارد، اضافه کرد: آن‌ها به کودک حق انتخاب می‌دهند و قانونگذاری خاصی نمی‌کنند، بنابراین کودک با کنترل شرایط به گونه‌ای رفتار می‌کند که همه باید به خواسته‌های او توجه کنند که در خانه پدربزرگ و مادربزرگ این شرایط برای او مهیاست.

این روانشناس افزود: هنگامی که کودک به خانه خودشان می‌رود باز هم می‌خواهد محیط را کنترل کند، اما والدین این اجازه را به او نمی‌دهند بنابراین به سمت خانه پدربزرگ و مادربزرگ سوق پیدا می‌کند.

وی گفت: یکی از آسیب‌هایی که در چنین شرایطی برای کودک ایجاد می‌شود عدم اتحاد رفتاری والدین و تربیت چندگانه است که او در خانه پدربزرگ و مادربزرگ تجربه می‌کند و آن‌ها شیوه سهل گیرانه‌تر دارند و آزادی بیشتری به کودک می‌دهند.

لواف با بیان اینکه عدم اقتدار رفتاری پدر و مادر از دیگر آسیب‌های وابستگی کودک به خانه پدربزرگ و مادربزرگ است، افزود: والدین زمانی که از محل کار باز می‌گردند، نباید اجازه دهند که کودکشان همچنان در خانه پدربزرگ و مادربزرگ بماند و هرچه گریه کرد و رفتار‌های پرخاشگرایانه از خود نشان داد، باز هم نباید والدین کوتاه بیایند.

وی ادامه داد: پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در چنین شرایطی باید مشارکت داشته باشند و منفعل رفتار نکنند که کودک فکر کند حامی دارد و می‌تواند به خواسته نادرست خود برسد.

لواف خاطرنشان کرد: والدین باید شرایط لذت بخشی در خانه ایجاد کنند، امر و نهی زیاد و قوانین چارچوب مدار زیاد باعث نارضایتی کودک از شرایط خانه می‌شود و بیشتر تمایل به زندگی در خانه پدربزرگ و مادربزرگ داشته باشد.