آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 6084
سه شنبه - 10 دی 1398 - 20:35

۷۱۳ تن کشفیات مواد مخدر در ۹ ماه گذشته

میزان کشفیات مواد مخدر در ۹ ماهه امسال، ۷۱۳ تن بوده که در مقایسه مدت مشابه با پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت : میزان کشفیات مواد مخدر در ۹ ماهه امسال، ۷۱۳ تن بوده که در مقایسه مدت مشابه با پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، امیر عباس لطفی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر  افزود : براساس آمار، کشفیات تریاک، حشیش، مورفین، هروئین وشیشه نسبت به پارسال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کشف تریاک ۸۰ درصد و حشیش ۹ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است گفت: کشف شیشه هم نسبت به پارسال ۳۳۲ درصد افزایش داشته است.

لطفی افزود: بیشترین سهم کشفیات مواد مخدر مربوط به نیروی انتظامی با ۸۶ درصد و وزارت اطلاعات ۱۱ درصد است و در ادامه بسیج و گمرک نیز به ترتیب بیشترین سهم را در کشفیات مواد مخدر داشته اند.

وی گفت: یکی از سیاست‌های مبارزه با مواد مخدر هدف قرار دادن و ضربه به بنیاد‌های اقتصادی قاچاقچیان است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: علاوه بر افزایش میزان کشفیات شاهد کاهش آمار شهدا بوده ایم به طوری که پارسال ۱۲ شهید داشتیم و امسال به ۲ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر نسبت به ارگان‌های دیگر بالا بوده است افزود: ۷۰ درصد عملیات‌ها به صورت اطلاعاتی و ۳۰ درصد رزمی و انتظامی بوده است که موجب کاهش آمار شهدا شده است.

لطفی در خصوص درمان و کاهش آسیب ها گفت: در مراکز ماده ۱۵ یا همان درمان سرپایی، گذری و مراکز اقامتی میان مدت و سیار یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر درمان شده اند و درمراکز ماده ۱۶ بیش از ۵۰ هزار نفر تحت پوشش قرار دارند.

وی درباره طرح یاریگران زندگی که بیشتر کار فرهنگی و پیشگیری است افزود: با تصویب این موضوع از سوی رئیس جمهور و با همکاری سازمان‌هایی همچون وزارت آموزش و پرورش و هنرمندان، ورزشکاران و بازیگران توانسته ایم تا حد زیادی غبار مواد مخدر و آلودگی‌های ناشی از آن را در محله‌ها پاک کنیم.

وی گفت: بعد از پاکسازی محله هرندی و برگزاری مسابقات فوتبال و برنامه‌های فرهنگی، در حال حاضر برنامه سالم سازی دره فرحزاد را در دستور کار داریم که باید اجرا شود.

سخنگوی جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: همکاری سایر کشور‌ها و جامعه جهانی در این زمینه کم شده است و فقط ۳۰ درصد اعتبارات که بایستی پرداخت می‌شد تامین شده است.

وی درباره معتادان متجاهر افزود: جمع آوری معتادان متجاهر در تمامی استان‌ها با محوریت تهران در حال انجام است به طوری که پارسال ۱۶۸ هزار نفر جمع آوری شدند و امسال این رقم به ۱۵۸ هزار نفر کاهش یافت.

لطفی گفت: طولانی شدن زمان درمان معتادان متجاهر که در کمپ‌ها و مراکز درمانی به سر می‌برند از اولویت‌های کار ستاد است که بتوانیم باطولانی‌تر شدن آن رفتار‌های پر خطر را کاهش دهیم.

وی درباره تاسیس مراکز مخصوص معتادان متجاهر با بیماری‌های خاص از جمله ایدز و هپاتیت گفت: این موضوع نیز در دستور کار است که بایستی وزارت بهداشت و درمان هر چه سریعتر اقدام کنند.