خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 5897
شنبه - 7 دی 1398 - 10:50

آموزش سواد به ۸۱۱ هزار اتباع خارجی

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت : ۸۱۱ هزار اتباع خارجی توسط نهضت سوادآموزی از سال ۶۳ تاکنون باسواد شده اند.

آموزش سواد به  ۸۱۱ هزار اتباع خارجی

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت : ۸۱۱ هزار اتباع خارجی توسط نهضت سوادآموزی از سال ۶۳ تاکنون باسواد شده اند.

به گزارش مهر شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سواد آموزی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی پیش از خطبه های نماز جمعه سخن می گفت با اشاره به افزایش آمار باسوادی در کشور گفت: بر اساس آمار ارائه شده در سرشماری مرکز آمار که مربوط به سال ۹۵ است آمار باسوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال به رقم ۹۴.۷ درصد رسیده است که پیش بینی می کنیم امسال این رقم به ۹۶ درصد افزایش پیدا کند.
وی با تشکر از زحمات حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نهضت سوادآموزی گفت: ۴ دهه در حوزه سوادآموزی در کشور تلاش شده که رأس این تلاش ها، حجت الاسلام قرائتی بوده که سالها مسئولیت این سازمان را بر عهده داشته است.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با اشاره به اقداماتی که سازمان نهضت سوادآموزی برای باسوادی اتباع خارجی انجام داده است، ادامه داد: از سال ۶۳ تاکنون ۸۱۱ هزار اتباع خارجی با همراهی اداره کل اتباع و بر اساس طرح های بین المللی تحت پوشش این سازمان باسواد شده اند.

محمدزاده با اشاره به اقداماتی که برای باسوادی اولیای دانش آموزان انجام شده، افزود: این طرح ها برای به صفر رساندن بیسوادی در بین اولیای دانش آموزان است که با استفاده از ظرفیت های مدرسه، این اولیا شناسایی و از سال ۹۳ تاکنون ۴۴۳ هزار نفر از والدین بیسواد در سراسر کشور شناسایی و آموزش دیده اند.

وی اظهار امیدواری کرد: اندک افراد بیسواد باقیمانده با تعقیب همگانی در کلاسهای سوادآموزی حضور داشته تا در فرصت باقیمانده برنامه ششم توسعه تمامی افراد زیر ۵۰ سال در کشور باسواد شوند.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی همچنین به روند باسوادی در کشور اشاره کردو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و صدور فرمان امام (رحمت الله علیه) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی تا سال ۱۳۶۵ نزدیک به ۱۱ میلیون نفر به باسوادان کشور افزوده شد و نرخ با سوادی کشور از ۴۷.۵ درصد به حدود ۶۱.۸ درصد رسید.

محمد زاده گفت: افزایش درصد باسوادی در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر از ۴۷.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به ۸۷.۶ درصد در سال ۱۳۹۵ رسیده است و این رقم در برآورد سال ۱۳۹۸ به بیشتر از ۸۹ درصد افزایش یافته است و افزایش درصد باسوادی در گروه سنی ۴۹-۱۰ ساله از ۴۸.۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۴.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ می باشد و قریب به ۴۶ درصد رشد نشان می دهد و این رقم در برآورد سال ۱۳۹۸ به بیشتر از ۹۶ درصد رسیده است.

وی اشاره کرد: به منظور تحقق عدالت آموزشی و کاهش اختلاف سواد بین مناطق شهری و روستایی کشور، با اختصاص حدود ۵۵ درصد از فعالیت های سوادآموزی به مناطق روستایی در ۴۰ سال گذشته، موجب شده شاخص سواد در مناطق محروم کشور بهبود پیدا کند بطوریکه طبق سرشماری‌های انجام شده، بین سال های ۱۳۵۵ لغایت ۱۳۹۵ میزان باسوادی مناطق شهری از ۶۵.۴ درصد در سال ۱۳۵۵ به ۹۰.۸ درصد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است.

به گفته محمد زاده در راستای ایجاد عدالت آموزشی از لحاظ جنسیت در بین مخاطبان سوادآموزی و ضمانت دسترسی کامل و عادلانه دختران به آموزش پایه با کیفیت مناسب، سازمان با اختصاص حدود ۸۰ درصد از فعالیت‌های سواد آموزی به دختران و زنان به خصوص در مناطق روستایی موجب شد شاخص سواد در قشر زنان با شتاب بیشتری افزایش یابد، تا جایی که تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از ۲۳.۴ درصد قبل از انقلاب به حدود ۶.۸ درصد در سال ۹۵ کاهش یابد و این رقم در برآورد سال ۹۸ به کمتر از ۶.۵ درصد می‌رسد.