خبر » نبض جامعه
کد خبر : 5886
شنبه - 7 دی 1398 - 15:00

لزوم انجام اقدامات برای مهاجرت نکردن روستائیان

اگر مسئولین به روستاها حس تعلق و وابستگی داشته باشند، اقداماتی انجام می دهند که روستائیان هیچ انگیزه ای برای مهاجرت به شهر ها نداشته باشند.

لزوم انجام اقدامات برای مهاجرت نکردن روستائیان

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خطاب به مسئولین، گفت: اگر مسئولین به روستاها حس تعلق و وابستگی داشته باشند، اقداماتی انجام می دهند که روستائیان هیچ انگیزه ای برای مهاجرت به شهر ها نداشته باشند.

به گزارش ایسنا، مهدی جمالی نژاد در سی و سومین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری های کشور که با حضور کارگروه های توسعه روستاها در استانداری قم برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به مشکلات عدیده ماه های اخیر کشور، همواره باید در جست و جوی علت العلل برای ارائه راهکار باشیم.

وی افزود: توزیع نامتوازن جمعیت، توزیع ناعادلانه خدمات وامکانات وعدم توجه به روستاها و شهرهای کوچک، علت العلل بروز بسیاری از مشکلاتی است که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم.

جمالی نژاد با اشاره به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت، تصریح کرد: برای دستیابی به اهداف سیاست های ابلاغی می بایست بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت متناسب با ظرفیت زیستی با تاکید بر تامین زیر ساخت های جمعیتی را مد نظر قرار دهیم.

وی همچنین ضمن تاکید بر افزایش جمعیت متذکر شد: توجه به مقوله افزایش جمعیت نباید به گونه ای باشد که اثر سوء بر آن کلان شهرها داشته باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی تصریح کرد: فاصله طبقاتی در شهرها، همچنین پدیده حاشینه نشینی و بروز برخی از مسائل امنیتی ماحصل عدم توجه به روستاها و شهرهای کوچک است.

وی عنوان کرد: برای داشتن روستاهای پویا و مجوعه های خلاق، باید از مدیران با انگیزه و ایده پرداز در روستاها استفاده کرد، چنانچه تجربه حاکی از آن است که مدیران با انگیزه استان ها را به سمت نشاط و امید سوق می دهند.

وی با اشاره به اینکه منفعل بودن استان ها به روستاها نیز سرایت می کند، افزود: عدم تحرک و ناامیدی، مخرب ترین عامل بر سر راه توسعه است و باید توجه داشت که صرف وجود بودجه و منابع مالی دلیل کافی برای ایجاد انگیزه نیست.

جمالی نژاد با انتقاد از برنامه ریزی های صورت گرفته درخصوص امور توسعه شهری و روستایی، گفت: اینگونه برنامه ریزی ها از بالا به پایین بوده و در این میان پتانسیل های استان های گوناگون تمایزی صورت نگرفته که همین امر سبب نافرجام بودن این گونه طرح ها می شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، با بیان اینکه اگر مشکلات روستاها حل شود، مشکلات شهرها نیز حل می گردد، گفت: باید مسائل مرتبط به امور روستاها به صورت جدی پیگیری و به وزارت منتقل شود.

وی در پاسخ به اظهار نگرانی های کارگروه های اقتصادی روستاها در خصوص ورود بی رویه دیوان محاسبات در منابع مالی عنوان کرد: در روز گذشته مشکل دخالت دیوان محاسبات در اعتبارات غیر دولتی روستاها و شهر ها حل شده است.

جمالی نژاد در خطاب به مسئولین عنوان کرد: اگر مسئولین به روستاها حس تعلق و وابستگی داشته باشند، اقداماتی انجام می دهند که روستائیان هیچ انگیزه ای برای مهاجرت به شهر ها نداشته باشند.

جمالی نژاد ضمن تقدیر از عملکرد کارگروه های روستایی استان، خاطر نشان کرد: کاری کنید که نشاط و امید را در روستاها شاهد باشیم.

وی ضمن تاکید بر میزان اثرگذاری ایده های خلاقانه در امور توسعه روستایی، افزود: طرح های قدرتمندتاثیرگذار  بیشتر از پول به فکر نیاز دارند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در پایان با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن اینگونه از نشست ها، گفت: این حجم از انگیزه برای حمایت از روستاها در تاریخ کشور بی سابقه است.