خبر » نبض جامعه
کد خبر : 5783
جمعه - 6 دی 1398 - 10:00

فعالیت بیش از سه هزار مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد

در زمان حاضر بیش از سه هزار مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد برای جمع آوری و توزیع کمک‌های خیران و نیکوکاران به نیازمندان در سطح کشور فعالیت دارد.

فعالیت بیش از سه هزار مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد

مدیرکل هماهنگی شبکه‌های مردمی کمیته امدادامام خمینی(ره) گفت: در زمان حاضر بیش از سه هزار مرکز نیکوکاری با محوریت مساجد برای جمع آوری و توزیع کمک‌های خیران و نیکوکاران به نیازمندان در سطح کشور فعالیت دارد.

به گزارش ایرنا،بهمن دستاری  در جلسه شورای مدیران کمیته امداد استان زنجان افزود: مراکز نیکوکاری همانند سنسورهای هستند که نیازمندی های مختلف مناطق را شناسایی کرده و با کمک خیران و نیکوکاران مشکلات مردم محلات را مرتفع می کنند.

وی در مورد مزیت‌های مراکز نیکوکاری نسبت به دیگر مؤسسات فعال در حوزه خیریه، اظهار داشت: مؤسسات خیریه بیشتر در مناطقی قرار دارند که افرادی با تمکن مالی بالا در آن محلات حضور دارند و از سوی دیگر به دلیل پراکندگی بالا، تمرکز فعالیت در سطح محله را ندارند.

دستاری افزود: کمیته امداد برای اینکه بتواند از نقش اجتماعی مساجد به عنوان یک کارکرد بالقوه استفاده کند، مراکز نیکوکاری مسجد محور را در راستای مردمی شدن کمیته امداد در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل هماهنگی شبکه های مردمی کمیته امداد انعطاف بالا در جذب اعتبارات، دسترسی مناسب، به حداقل رساندن بوروکراسی اداری، سرعت عمل و پیشگیری قبل از وقوع بحران برای افراد نیازمند را از دیگر مزیت‌های مراکز نیکوکاری دانست و ادامه داد: کمیته امداد در کنار مراکز نیکوکاری، با مؤسسات خیریه ارتباط خوبی دارد و تعامل با خیریه‌ها اثربخشی خوبی در پی داشته است.

دستاری با بیان اینکه کمیته امداد تنها تسهیل‌گر، ناظر و پشتیبان فعالیت‌های مراکز نیکوکاری محله‌ محور است، خاطرنشان کرد: این مراکز در کنار شناسایی ظرفیت‌های محلی در حوزه‌های مالی، حرفه‌ای و تخصصی، نیازهای هر محله و افراد نیازمند ساکن در منطقه را شناسایی و با هم‌افزایی دیگر موسسات خیریه، سعی بر برطرف شدن آن می‌کنند.

وی با اشاره به فضای هم‌افزایی میان مراکز نیکوکاری و دیگر مؤسسات خیریه فعال در محله‌ها، گفت: مراکز نیکوکاری رقیب مراکز خیریه نیستند بلکه این مراکز با همکاری و تعامل با مؤسسات خیریه منابع خود را در جهت رفع مشکلات جامعه هدف به اشتراک می‌گذارند.

مدیر کل هماهنگی شبکه های مردمی  به عملکرد مطلوب مراکز نیکوکاری در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات وعملکرد کمیته امداد استان زنجان در سطح کشور در حوزه مراکز نیکوکاری  مطلوب وقابل تقدیر است  و برنامه درسنامه تبیین وتشریح برنامه های مراکز نیکوکاری  با رویکرد آموزشی وکیفی سازی برای هیات های عامل از مهمترین ابتکارات استان و قابل تعمیم به کل کشور  است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان بابیان اینکه هم‌اکنون ۶۳ مرکز نیکوکاری محله در این استان برای خدمت‌رسانی به نیازمندان با کمیته امداد همکاری دارند، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تعداد مراکز نیکوکاری در استان  به ۱۱۰ مرکز افزایش پیدا کند.

هدایت صفری به کارکردهای مراکز نیکوکاری محله اشاره کرد و افزود: واگذاری امور به مردم، شناسایی نیازمندان واقعی محله، شناسایی و جذب خیران محله، پیوند نیازهای محرومان محله با توانمندی‌های خیران محله، استفاده از حضور و تخصص نیکوکاران، مردمی شدن حمایت‌های اجتماعی، ترویج فرهنگ انفاق، نیکوکاری و نوع‌دوستی، جمع‌آوری کمک‌های مردمی و توزیع آن بین نیازمندان و افزایش اعتماد عمومی ازجمله فواید و کارکردهای مراکز نیکوکاری محله است.

۲۸ هزار ۳۱۸ خانوار با جمعیت ۵۴ هزار و ۹۸۰ نفر از خدمات کمیته امداد امام خمینی در قالب کمک معیشت بگیر و غیر کمک معیشت بگیر در استان زنجان بهره مند هستند.