آوای شهر » خبر » محیط زیست » نبض جامعه
کد خبر : 57540
شنبه - 8 آذر 1404 - 16:42

تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

«تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، در حالی‌که اکنون تنها ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه فعال است.»

تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد

«براساس ارزیابی‌های دقیق انجام‌شده، حدود ۵۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از فرسودگی وسایل نقلیه موتوری است.»

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، محمد صابر باغخانی‌ پور مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران افزود : براساس ارزیابی‌های دقیق انجام‌شده، حدود ۵۰ درصد آلودگی هوای پایتخت ناشی از فرسودگی وسایل نقلیه موتوری است.

وی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل‌ونقل در شهر تهران عنوان کرد: نزدیک به ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها، بخش عمده ناوگان دیزلی و حدود ۲۱ درصد خودروهای سواری فرسوده‌اند و این موضوع سهم قابل توجهی در تشدید آلایندگی دارد.

باغخانی‌پور با تأکید بر اینکه راهکار مؤثر کاهش آلودگی باید متناسب با منشأ آن انتخاب شود، بر اهمیت برقی‌سازی و نوسازی ناوگان شهری تأکید کرد و شهرداری تهران را پیشروترین سازمان در اجرای قانون هوای پاک دانست، چراکه با تمرکز بر این موضوع وارد عمل شده است.

وی گفت: در دوره اخیر مدیریت شهری، هزار و ۸۱۹ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ و نقل عمومی اضافه شده که ۳۹۰ دستگاه آن برقی است و در سطح شهر در حال فعالیت‌اند.

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد خودروهای پلاک تهران معاینه فنی خود را خارج از پایتخت دریافت می‌کنند، ظرفیت مراکز معاینه فنی شهر تهران را سالیانه ۳.۵ میلیون خودرو عنوان کرد و افزود: تنها ۱.۲ میلیون خودرو به این مراکز مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، سهولت دریافت معاینه فنی در برخی مراکز خارج از تهران دلیل اصلی این موضوع است.

مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به ضعف بهره‌برداری‌ کامل از ظرفیت دوربین‌های ثبت تخلفات گفت: از میان ۱.۳ میلیون استعلام ثبت‌شده توسط دوربین‌های شهرداری، تنها حدود ۲۰۰ هزار مورد به مرحله صدور جریمه می‌رسد و بخشی از زیرساخت‌های مرتبط در دستگاه‌های دیگر کامل نیست.

باغخانی‌پور نبود سازوکار مؤثر اسقاط موتورسیکلت، کیفیت نامناسب سوخت و توسعه‌ نیافتگی حمل‌ونقل عمومی را از دیگر عوامل مؤثر بر آلودگی هوا عنوان کرد و افزود: تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد، در حالی‌که اکنون تنها ۳ هزار و ۲۰۰ دستگاه فعال است و بخش عمده ناوگان جدید طی دوره اخیر مدیریت شهری تأمین شده است.

وی گفت: دو سوم منابع مالی نوسازی حمل‌ونقل عمومی به عهده وزارت کشور بوده و تاکنون تأمین نشده است.