نایلکسهای تجزیه پذیر تأیید محیط زیست ندارند
« نایلکسهای تجزیهپذیر تأیید محیطزیست ندارند و پس از تجزیه به ذرات ریز پلاستیک، برای سلامت انسان و محیطزیست خطرناکاند.»

معاون بهرهبرداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران از کاهش ۲۳ درصدی مصرف نایلکس در میادین و بازارهای میوه و ترهبار به رغم افزایش ۳۰ درصدی میزان مراجعات شهروندان تهرانی به این مجموعه ها خبر داد.
به گزارش گروه شهری آوای جامعه، محمد سرابنشین گفت: در سازمان مدیریت میادین با توجه به گستره جغرافیایی و حجم مراجعه ها قابل توجهی که به صورت روزانه دارد، موضوع کاهش مصرف نایلون از نظر کمیت و کیفیت بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: بر همین اساس دستورالعملی به تمامی غرف میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران ابلاغ کردهایم، در غرف فروش میوه و فرنگیجات از نایلکسهایی با سایز کوچکتر و یا نهایت متوسط توسط بهرهبرداران توزیع میشود.
معاون بهرهبرداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران عنوان کرد: همچنین بهرهبرداران در کنار ترازوهای خود امکان توزیع کیسههای پارچهای و کاغذی را نیز دارند تا اگر شهروندان بخواهند، محصولات آنها در کیسههای پارچهای و کاغذی تحویل داده میشود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر کیسههای کاغذی و پارچهای در غرف خشکبار و حبوبات مورد استفاده قرار میگیرد، در واقع در این غرف استفاده از نایلونهای پلاستیکی ممنوع است.
سرابنشین اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در غرف میادین و بازارهای میوه و ترهبار این است که یک نفر نیزوی کمکی را در کنار صندوقدارها قرار دادهایم تا محصولاتی را که شهروندان خریداری میکنند، توسط این افراد به درستی داخل کیسهها چیدمان شود تا نایلکس کمتری مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در کاهش مصرف نایلون، مهمترین مساله فرهنگسازی، تبلیغ، آموزش، تهیه فایلهای صوتی و پخش آن در میادین و بازارهای میوه و ترهبار است، تاکید کرد: این پیامها شامل پیامهای بهداشتی در رابطه با کاهش مصرف نایلکس است. همچنین در فیش خرید شهروندان نیز پیامهایی در این رابطه منتشر میشود. نصب بنر، پوستر و بیلبورد در سطح میادین و بازارهای میوه و ترهبار نیز اقدامات دیگری است که در این رابطه انجام شده است.
معاون بهرهبرداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران گفت: با توجه به افزایش میزان عرضه محصولات و تقاضای شهروندان در ۴ سال اخیر که ۳۰ درصد بوده است، اقداماتی که در جهت کاهش مصرف نایلون در سطح سازمان انجام شده، شاهد کاهش مصرف بودهایم.
وی افزود: براساس آمار موجود از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ بیش از ۲۳ درصد کاهش مصرف نایلون را در بازارها و میادین میوخه و تره بار داشتهایم، به عبارتی طبق برنامهای که شهرداری تهران به سازمانها ابلاغ کرده که بر مبنای آن باید سالانه ۴ درصد کاهش مصرف نایلکس داشته باشند، سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار با توجه به حجم مراجعه شهروندان و توزیع محصولات از این برنامه جلوتر است.
محمد سراب شین درباره رویکرد سازمان مدیریت میادین نسبت به استفاده از نایلکسهای تجزیهپذیر در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران تصریح کرد: استفاده از نایلونهای تجزیهپذیر که تبلیغات استفاده از آن نیز در کشور وجود دارد، با اما و اگرهایی روبهروست، برای مثال هیچ کدام از سازمانهای متولی محیط زیست تایید تجزیه پذیر بودن این محصولات را در سطح کشور انجام ندادهاند.
با توجه به موادی که در پلاستیکهای تجزیهپذیر استفاده میشود، وقتی در معرض نور خورشید قرار میگیرند به ذرات بسیار کوچک تحت عنوان ماکروپلاستیکها تبدیل میشوند که این مواد همچنان در محیط باقی میمانند و از طریق سیستم تنفسی وارد بدن انسان و یا حیوانات شده و مشکلاتی برای سلامتی به وجود میآورند.
وی درباره رویکرد سازمان مدیریت میادین در سال ۱۴۰۴ درباره کاهش مصرف نایلکس در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر نظارت بر اجرای همان دستورالعمل هفتگانهای که قبلا به بهرهبرداران تمامی غرف میادین و بازارهای میوه و ترهبار اعلام شده، انجام میدهیم، آمار کاهش مصرف نایلکس به صورت ماهانه از طریق غرف تهیه میشود، تبلیغ نسبت به کاهش مصرف نایلون نیز در دستور کار سازمان مدیریت میادین قرار دارد.