خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 5434
جمعه - 29 آذر 1398 - 10:00

غوغای سرخوشانه کودکان پایتخت

کودکان و نوجوانان پایتخت برای شرکت در بیست‌ ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی راهی کانون پرورش فکری شده‌اند.

غوغای سرخوشانه کودکان پایتخت

کودکان و نوجوانان پایتخت برای شرکت در بیست‌ ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و استفاده از برنامه‌های سرگرم‌کننده این رویداد فرهنگی راهی کانون پرورش فکری شده‌اند.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه ، این روزها اگر در تهران گذرتان به خیابان حجاب افتاده باشد، بی‌تردید در ورودی ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موج جمعیت مشتاق به قصه و قصه‌گویی مواجه شده‌اید. اقشار مختلف مردم با اکثریت کودکان و نوجوانان برای شرکت در بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و استفاده از برنامه‌های سرگرم کننده این رویداد فرهنگی راهی کانون شده‌اند. تماشای جنب‌وجوش کودکان خردسال و پسربچه‌ها و دختربچه‌های دبستانی به همراه بزرگ‌ترهای همراهشان که هنوز کودک درونشان باانگیزه نفس می‌کشد و جست‌وخیز می‌کند، فضای کانون پرورش فکری را پر از شور و شعف کرده‌اند.

شعرخوانی، قصه‌گویی، اجرای برنامه موسیقی محلی و کارناوال عروسکی با حضور عروسک‌های غول پیکر خوش‌رنگ، حواس هر رهگذری را به سمت جشنواره قصه‌گویی جلب می‌کند. جشنواره‌ای که با شب یلدا و رسم دیرین قصه‌گویی پیوند عمیقی خورده است.

ورودی این جشنواره مهمانان را در همان بدو ورود، به خیال‌پردازی فانتزی شیرینی دعوت می‌کند. یک لوبیای سحرآمیز سر به فلک کشیده انتظار مهمانان کودک را می‌کشد و مدخلی برای عبور از پل قصه‌هاست. در طول مسیر هم ریسمان‌هایی رنگارنگ و چشم‌نواز در فضای آسمان پل قصه‌ها، چشم‌ها را نوازش می‌دهد. در پایان نیز کودکان و نوجوانان بعد از گذار از این پل سمبلیک و آمادگی برای مواجهه با قصه‌هایی شنیدنی، در موقعیتی غیرمنتظره با پاهای آویخته و معلق غول قلعه روبه‌رو می‌شوند!

لوبیای سحرآمیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین افسانه‌های ادبیات جهان به عنوان نماد بصری جشنواره قصه‌گویی شناخته می‌شود که نقش پررنگی در طراحی دکور ورودی نیز دارد.

در سالن اجرای برنامه‌ها نیز چینش دکور روی سن به گونه‌ای اندیشیده شده که تداعی قلعه سحرانگیز غول قصه‌ها را داشته باشد و فضاسازی لازم برای خیال‌انگیزی و رویاسازی در طول برگزاری جشنواره قصه‌گویی حسابی فراهم باشد!

شرکت کنندگانی از سراسر ایران و چند کشور خارجی در این دوره از جشنواره قصه‌گویی حضور دارند و همنشینی ترکیبی از فرهنگ‌های بومی و جهانی سبب شده تا قصه‌گویان جشنواره در هر بار اجرا روی صحنه، غافلگیری تازه‌ای برای تماشاگران داشته باشند. قصه‌گویی هنرمندان قصه‌گو از جمله بهرام شاه‌محمدلو، گیتی خامنه و مصطفی رحماندوست از جمله دیگر بخش‌های جذاب این جشنواره است.

مخاطبان جدی‌تر نیز می‌توانند بهره خوبی از جشنواره داشته داشند. دست‌اندرکاران بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی کارگاه‌ها و نشست‌هایی را با محوریت مضامینی چون قصه‌گویی، روایت‌پژوهی، بداهه‌پردازی و خلق قصه طراحی کرده‌اند که با حضور کارشناسان و هنرمندان برگزار می‌شود.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۲۶ آذر آغاز شده و تا ۳۰ آذر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه دارد.