خبر » نبض جامعه
کد خبر : 54335
چهارشنبه - 22 اسفند 1403 - 11:53

همکاری ۷۳۸ وکیل برای پیگیری پرونده‌های حقوقی مددجویان

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: از ابتدای سال جاری ۷۳۸ وکیل نیکوکار برای پیگیری پرونده‌های حقوقی مددجویان با کمیته امداد همکاری کرده‌اند.

همکاری ۷۳۸ وکیل برای پیگیری پرونده‌های حقوقی مددجویان

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: از ابتدای سال جاری ۷۳۸ وکیل نیکوکار برای پیگیری پرونده‌های حقوقی مددجویان با کمیته امداد همکاری کرده‌اند.

به گزارش گروه رفاه و خدمات اجتماعی آوای جامعه،  حسین فتاحی، معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد افزود: در کمیته امداد یکی از بندهای اساسنامه در کنار کمک‌های معیشتی و اشتغال‌زایی، ارائه خدمات و مشاوره‌ها و معاضدت‌های حقوقی به نیازمندان است.

وی اظهار داشت: کمیته امداد در کنار افرادی است که به دلیل کبود بضاعت‌های مالی، از اطلاعات حقوقی هم رنج می‌برند و عمدتا دچار مشکلاتی هم می‌شوند.

فتاحی عنوان کرد: قانون‌گذار به ما اجازه داده است تا از ظرفیت‌های حقوقی خود استفاده کنیم و از منافع مددجویان در دادگاه‌ها دفاع کنیم، در همین راستا تفاهم‌ نامه‌هایی را داشته‌ایم و با کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلای قوه قضاییه ارتباط خوبی داریم و آن‌ها به دو شکل همکاری می‌کند، بخشی از آنها داوطلبانه به‌عنوان وکیل نیکوکار به ما کمک می‌کنند و برخی از هزینه‌ها را هم خودشان پرداخت می کنند، به‌ طوری‌که از ابتدای سال ۷۳۸ نفر وکیل نیکوکار داشته‌ایم و این آمار قابل‌توجهی است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد تاکید کرد: هر فردی که از کمیته امداد معرفی می‌شود از طرف کانون، وکیلی برای وی مشخص می‌شود که هزار ۴۴۳ پرونده در ۹ ماهه ابتدای سال به کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا معرفی کرده‌ایم و اقدامات مؤثری انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۵۱ میز خدمت حقوقی در ادارت کشور داریم و وکلا در روزهای خاص در محل کمیته امداد حاضر می شوند و درباره مشکلات حقوقی مددجویان مشاوره ارائه می شود که در این راستا نیز ۱۶ هزار و ۳۴۲ خدمات از طریق میز خدمت حقوق ارائه شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به گستردگی پرونده‌ها، آموزش‌هایی را می‌دهیم تا هم از وقوع پرونده‌ها پیشگیری شود و هم سطح اطلاعات حقوقی مددجویان افزایش دهد. ۸۵۰ کلاس آموزشی را دوره‌های مختلف برگزار شده است و ۲۶ هزار و ۹۹۴ نفر هم آموزش دیده‌اند.

فتاحی اظهار داشت: سال گذشته در روند هوشمندسازی کمیته امداد، درگاه درخواست خدمات حقوقی در سامانه سها ایجاد شد و مددجویان و نیازمندان دهک‌های یک تا ۳ می‌توانند درخواست حقوقی و سوالات خود را ثبت کنند و درنهایت به وکلای نیکوکار ارجاع و سپس بررسی و پیگیری می شود و حدود هشت هزار درخواست به ثبت رسیده است.

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: در برنامه هفتم کمیته امداد بر توانمندسازی حقوقی مددجویان تاکید شده است، ما حقوق تضییع شده حقوق مددجویان را پیگیری می‌کنیم آورده‌هایی برای مددجویان تامین می‌شود و از این طریق از چرخه حمایتی خارج می‌شوند. در سال جاری نیز تاکنون ۱۱۵ نفر را از چرخه حمایتی خارج کرده‌ایم.