ضرورت تغییر سن معاینه فنی خودروهای تهران
معاون حمل و نقل شهرداری تهران بر ضرورت تغییر سن معاینه فنی خودروهای تهران تأکید کرد.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران بر ضرورت تغییر سن معاینه فنی خودروهای تهران تأکید کرد.
به گزارش گروه شهری آوای جامعه، محسن هرمزی در مراسم رونمایی از تجهیزات سبک و سنگین نوین معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه قریب نیم قرن است که موضوع معاینه فنی در قانون پیشبینی شده است، گفت: اما در حوزه تجهیزات شاهد عقب ماندگی جدی بودیم به گونهای که آخرین مرکز معاینه فنی تهران ۱۵ سال پیش ساخته شده بود و شاهد استهلاک دستگاهها بودیم بهگونهای که تستها عمدتا خطا داشت.
وی با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته در این دوره مدیریت شهری هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تهران کردیم و این در حالیست که دوره قبلی مدیریت شهری تنها ۱۳۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شد، گفت: بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته با قراردادهای منعقد شده در نظر داریم تعداد اتوبوسها را ۶ هزار اتوبوس برسانیم و تاکنون حدود ۲ هزار تاکسی برقی وارد شده و ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی نیز وارد کشور شده و در حال انتقال به تهران است.
معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه بایستی آییننامهای برای معاینه فنی خودروهای برقی باید داشته باشیم و کمک کنید که این آییننامه را تدوین کنیم، گفت: موضوع تردد خودروی پلاک شهرستان باید مورد تاکید جدی قرار بگیرد.
وی افزود: نکته بعدی این است که معافیت خودروها چهار ساله است اما بررسیها نشان داده که خودروهای نوشماره، دو ساله آلایندگی دارند و باید براساس این گارانتی معافیت خودروها مدنظر قرار گیرد.
*اختصاص نیمی از بودجه شهرداری به موضوع حمل و نقل عمومی
رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: شهر تهران هماکنون بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ پارک و بوستان دارد.
سید محمد آقامیری افزود: توسعه فضاهای سبز یکی از اهداف جدی مدیریت شهری در دورههای اخیر بوده و برنامهریزیهای متعددی برای افزایش تعداد بوستانهای کوچکمقیاس صورت گرفته است، یکی از اقدامات برجسته شهرداری تهران تخصیص ۴۰ درصد از بودجه شهر به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. این اقدام که برای نخستین بار در تاریخ مدیریت شهری رخ داده، در دو سال متوالی اجرا شده و باعث افزایش تعداد اتوبوسها و توسعه ایستگاهها شده است.
این عضو شورای شهر تهران افزود: براساس گفته مدیران، تا پایان سال جاری بیش از ۵۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی به ناوگان حمل ونقل عمومی وارد خواهد شد، با وجود برخی موانع گمرکی که باعث تأخیر در ورود ۱۸۹ دستگاه اتوبوس شده، شهرداری در تلاش است تا این مشکلات را رفع کرده و نیازهای شهروندان را تأمین کند.
آقامیری همچنین بر ضرورت ارتقای سیستم معاینه فنی خودروها تأکید کرد و گفت: با بهرهبرداری از تجهیزات پیشرفته در مراکز معاینه فنی، اکنون ۶۴ خط فعال در سطح شهر مشغول به کار هستند. این تجهیزات شامل سازمان های پیشرفته تست ترمز خودروهای سنگین و سنجش آلایندگی است که مطابق با استانداردهای روز دنیا طراحی شدهاند. ثبتنام اینترنتی نیز باعث شده تا شهروندان با کمترین معطلی خدمات معاینه فنی را دریافت کنند.
وی گفت: برنامهریزی برای برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی تهران آغاز شده است، این طرح میتواند در سالهای آینده تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد و الگوبرداری از کشورهایی است که توانستهاند در مدت کوتاهی حملونقل عمومی خود را به سمت استفاده از انرژیهای پاک سوق دهند.