خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 5303
سه شنبه - 26 آذر 1398 - 14:49

جزئیات تجلیل از ۵۷ دانش آموز برتر کشور

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل از ۵۷ دانش آموز برتر کشور در پنجاه و هفتمین سال اعطای جایزه این بنیاد در روز ۲۸ آذرماه خبر داد.

جزئیات تجلیل از ۵۷ دانش آموز برتر کشور

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل از ۵۷ دانش آموز برتر کشور در پنجاه و هفتمین سال اعطای جایزه این بنیاد در روز ۲۸ آذرماه خبر داد.

به گزارش گروه آموزش و پروش آوای جامعه ، حیدر ارشدی، با اعلام این خبر گفت: بنیاد البرز در سال ۱۳۴۲ توسط مرحوم حسینعلی البرز تأسیس و وقف شد و هدف آن نیز مشخصاً کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل و تشویق نخبگان علمی کشور و تمام کسانی که در ساحت علمی فعالیت می کنند، می باشد. نیت واقف این بنیاد نیز حمایت از این نفرات بوده در طول بیش از نیم قرن بنیاد فرهنگی البرز بیش از چند هزار نفر از نخبگان برتر علمی کشور را مورد حمایت قرار داده و به آنها جوایز اعطا کرده که برخی از آنها حتی مسئولیت هایی داشته اند و هم اکنون نیز دارند.

فعالیت زیر نظر اوقاف

وی اظهار داشت : در حال حاضر این بنیاد بصورت هیئت امنایی زیر نظر سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می کند و در راستای تحقق نیات واقف خیراندیش و همچنین صرفاً از محل درآمد رقبات خودش بصورت خصوصی اداره می شود و جوایز را هم از محل موقوفه پرداخت می کند.

ارشدی مدیر عامل بنیاد البرز

ارشدی اشاره ای به واقف این بنیاد کرد و گفت: مرحوم حسینعلی البرز واقف بنیاد فرهنگی البرز است که به دلیل اقدامات متنوع خیرخواهانه که داشته است، شاید بشود وی را در زمره چهره های ماندگار وقف علمی کشور بشمار آوریم و در این قشر دسته بندی کنیم.

مرحوم حسینعلی البرز بدون هرگونه ارث و منبع مالی که به وی رسیده باشد از ابتدا کار اداری و کارمندی و سپس کار اقتصادی را در فضای کسب و کار آزاد آغاز می کنند و در طول مدت چند سال موفق می شوند نام خود را به عنوان یکی از ۵۰ فعال و کنشگر اقتصادی ۱۵۰ سال اخیر ایران ثبت کنند و این نشان می دهد که این فرد فارغ از اقدامی که انجام داده ذاتا یک نخبه اقتصادی بوده که از صفر شروع کرده و توانسته با سرمایه بسیار زیادی از طریق اخذ نمایندگی چندین کشور معتبر خارجی در ایران به سرمایه متناوبی دست پیدا کند.

فعالیت های مرحوم البرز

وی به تشریح اهم فعالیت های این واقف خیراندیش پرداخت و افزود: ساخت کتابخانه ای در مدرسه البرز، اهدای بیمارستان سیار، اهدای انواع تجهیزات اتاق عمل به چندین بیمارستان در سطح کشور و کمک به سل زندگان پاکستان، کمک به گرسنگان آفریقایی، کمک به دانش آموزان ایرانی در کشور عراق و اتفاقات و امور خیرخواهانه دیگر در داخل و خارج از کشور از جمله اقدامات آن مرحوم بوده است، اما از آنجا که این اقدامات خیرخواهانه وی را نمی توانست ارضاء کند در سال ۱۳۴۲ مجموعه فعالیت های خودشان را متمرکز می کنند بر بنیاد فرهنگی البرز و با تأسیس و وقف آن اقدام ماندگار خودشان را در ساحت وقف علمی در کشور ما رقم می زنند.

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز تصریح کرد: مرحوم حسیتعلی البرز طی ۱۵ سال که در ایران حضور داشتند تا قبل از اینکه در سال ۵۷ برای درمان بیماری خود به خارج از کشور بروند، طی این ۱۵ سال مدیریت بنیاد فرهنگی البرز را عهده دار بودند و وی تمامی اموال خود را برای تأسیس بنیاد فرهنگی البرز وقف کردند و تنها چیزی که وی وقف نکردند ارثی بوده که به دخترانشان تعلق می گرفته و این ارث را در قالب جایزه حسن تحصیل که جزو جوایز بنیاد فرهنگی البرز است به دختران خود اهدا می کنند و دختران مرحوم هم ارث پدر را به بنیاد اهدا می کنند.

وی عنوان کرد: نکته جالب و اساسی درباره مرحوم البرز این است که با توجه به اینکه از جوانی از بیماری برونشیت رنج می بردند و پزشکان وی  را از انجام فعالیت کاری سخت منع می کردند، اما مرحوم البرز در طول ۱۵ سال مدیریت بنیاد را برعهده داشتند و حتی در وصیت نامه خود درج شده که کالبد و پیکرشان پس از فوت وقف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران شود.

ارشدی با بیان اینکه مرحوم حسینعلی البرز در طول مدت فعالیت در بنیاد البرز در چندین مورد به عنوان مبدع و ایجاد کننده معرفی شدند، گفت: مرحوم البرز مبدع وام شرافتی بودند که وام شرافتی همان وام دانشجویی بود که بدلیل اینکه در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ تحصیلات آکادمیک پولی بود و دانشجویان بی بضاعت نمی توانستند وارد دانشگاه شوند، وام شرافتی را با ضمانت کات دانشجویی ابداع کردند و نفرات زیادی از نخبگان توانستند از این وام استفاده کنند و در سال های بعد که تحصیلات دانشگاهی در کشور رایگان شد، وی  احساس کرد خلاء دانشجویان این است که پس از فراغت از تحصیل پولی ندارند که بخواهند کسب و کاری را راه بیاندازند و وام اشتغال بکار را به عنوان اولین فرد در ایران مبدع شد که بازپرداخت آن ۵ سال بعد از اعطا بود و عنوان وام هم صرفا برای این بود که غرور دانشجویان خدشه دار نشود که احساس کنند شخصی به آنها مبلغ بلاعوضی را می دهد به همین دلیل بنیاد دنبال پس گرفتن این پول ها هم نبود و اگر شخصی با این پول کار خاصی را آغاز می کرد از بازپرداخت آن معاف می شد.

اعطای جایزه بنیاد البرز

وی اظهار داشت : در نهایت کار اصلی که در بنیاد نهادینه شد که اعطای جایزه بنیاد البرز است که این جایزه در تمامی سطوح علمی کشور از سطح نوباوگان و دانش آموزان تا دانشجویان مخترعان و دانشمندان کشور را شامل می شود و طبق اساسنامه بنیاد جوایز به افرادی تعلق می گیرد که موفق به کشف و اختراعی شده باشند و باعث تسکین آلام بشری و رفاه زندگی انسانی و بالا رفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی گردیده باشند و این نشان می دهد که در عین حفظ عنوان ایرانی بودن چقدر نگاه فرا ملی داشتند.

مدیرعامل بنیاد موقوفه البرز با بیان اینکه جایزه بنیاد البرز این است که با سابقه‌ترین جایزه علمی کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: این بنیاد از ابتدا مستقل بوده و در زمان پیش از انقلاب دعوت بنیاد پهلوی و فرح را برای همکاری مشترک نپذیرفته است.

ماجرای نامه به امام خمینی (ره)

مرحوم البرز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به دلیل انجام عمل جراحی در کانادا به سر می‌برد، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ از محضر امام خمینی(ره) درخواست کرد تا مسئولیت اداره موقوفات بنیاد فرهنگی البرز اعم از منقول و غیر منقول با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقف‌نامه به وی واگذار شود. امام راحل(ره) همان هنگام به سازمان اوقاف و امور خیریه دستور دادند تا هیئتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف‌نامه تعیین شود.
از آن سال تاکنون بنیاد موقوفه البرز تحت نظارت هیئت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای عمل به نیات مترقی واقف و صرفاً از محل درآمد رقبات خود به تشویق جوانان به تحصیل علم و تجلیل از مقام عالمان از طریق اعطای جایزه می‌پردازد.

ارشدی با اشاره به برگزاری این همایش طی ۲۸ آذرماه؛ ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ ادامه داد: در همایش دانش آموزی پنجاه و هفتمین سال جایزه بنیاد البرز از ۵۷ دانش‌آموز برتر کشور که از سوی ادارات آموزش و پرورش استان‌ها به ما معرفی شده‌اند، تجلیل می‌شود. در این همایش، ۲۸ دانش‌آموز از متوسطه اول و ۲۹ دانش‌آموز از متوسطه دوم انتخاب شده‌اند و هر کدام مبلغ سه میلیون تومان به همراه تندیس و لوح تقدیر دریافت می‌کنند.

وی درباره فرآیند اجرایی این همایش گفت: از ابتدای سال جاری کمیته علمی به منظور شناسایی دانش‌آموزان نخبه و با استعداد تشکیل شده است؛ در این کمیته از معلمان پیشکسوت استفاده کردیم و به واسطه آن تعیین شاخص‌ها را انجام دادیم و سپس مرحله راستی‌آزمایی انجام شد. در مرحله اول ۲۰۸ نفر، در مرحله دوم ۱۶۰ نفر انتخاب شدند و سرانجام از میان آنان ۵۷ نفر مورد تقدیر قرار می‌گیرند.