آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 5246
سه شنبه - 26 آذر 1398 - 11:00

تاکید بر تجهیز تکنولوژی بومی برای مبارزه با مواد مخدر

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: برای کم کردن هزینه های انسانی و مالی مبارزه با مواد مخدر باید به تکنولوژی بومی مجهز شویم،

تاکید بر تجهیز تکنولوژی بومی برای مبارزه با مواد مخدر

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری گفت: برای کم کردن هزینه های انسانی و مالی مبارزه با مواد مخدر باید به تکنولوژی بومی مجهز شویم، اما این پذیرش در سیستم های دولتی وجود ندارد و با مقاومت مواجه هستیم چرا که در بیشتر سیستم های دولتی زیست بومی قدیمی شکل گرفته است.

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری در سومین نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور که همزمان با روز پژوهش با موضوع «بررسی روند مبارزه با مواد مخدر و راهبردهای آینده در گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد، افزود: نیازمند زیست بومی جدید هستیم که با اهمیت دادن به نیروی انسانی شکل می گیرد. در این زمینه اعلام آمادگی می کنیم که در توسعه این زیرساخت در خدمت ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم.

وی اظهار داشت: برای این منظور همچنین برای ایجاد کمیته مشترک برای معرفی تکنولوژی های جدید اعلام آمادگی می کنیم. هدف غایی باید این باشد که زیست بوم ایجاد شود و فضا برای ورود و هزینه کردن بخش های خصوصی فراهم شود.

معاون علمی فناوری رئیس جمهوری ادامه داد: پیچیدگی دنیای امروز این ضرورت را ایجاب می کند که در همه زمینه ها بسترهای مطالعاتی فراهم شود.
وی با اشاره به این که دانشگاه به ما محصول تولید نمی کند بلکه محصول دانشگاه افرادی است که تربیت می کند، افزود: چیزی که باعث می شود محصول از دانشگاه خارج شود، شرکت ها هستند. برای همین تاکید بر شرکت های دانش بنیان داریم.

ستاری یادآور شد: ترک اعتیاد بازار بزرگی است که باید بیشتر مورد مطالعه و صحبت قرار گیرد و در این باره همواره در خدمت هستیم تا شرکت های فعال در این حوزه را معرفی و محصول حاصل از عملکرد شرکت ها را ارایه دهیم.

وی با اشاره به این که با ورود شرکت های فعال دیگر نیاز به دیوارهای فیزیکی نیست و می توان مرزها را با همین شرکت ها و تکنولوژی آنان کنترل کرد و مرزبانی بهینه ای داشت، گفت: همچنین هوش مصنوعی امکان فوق العاده در اختیار می گذارد؛ مانند استارتاپ هایی که تشخیص چهره را آسان می کنند.

وی ادامه داد: تحولات تکنولوژی به ما کمک می کند که سه هزار و ۸۰۰ شهید ندهیم و هزینه های انسانی و مالی کمتری داشته باشیم. ضمن این که در حوزه های دارویی هم بازار داروی نارکوتیک که شامل داروهای پیشگیری و درمان اعتیاد است، فعال و به سوددهی برسد. حوزه پربازدیدی که ۳۵۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است.

ستاری با یادآوری این که استارتاپ های پزشکی و درمانی می توانند در اختیار مبارزه با مواد مخدر باشند، تصریح کرد: در این حوزه نیاز به هوشمندسازی و الکترونیکی کردن هستیم؛ این که سایت می سازیم الکترونیکی کردن است و هوشمندسازی منجر به ایجاد زیرساخت های پلتفرمی می شود تا دقت کار را بالا ببرد. اینجاست که می توان رنکینگ بندی کرد.
معاون فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: باید نظارت جدی باشد. اینجاست که تشخیص می دهیم و برآوردسنجی می کنیم که با ورود تکنولوژی اتفاقی می افتد یا خیر.

سومین نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور همزمان با روز پژوهش با موضوع «بررسی روند مبارزه با مواد مخدر و راهبردهای آینده در گام دوم انقلاب اسلامی» با حضور حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و جمعی دیگر از مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.
در این نشست، پنج کتاب با عناوین «روش پژوهش در اعتیاد»، «مداخلات و درمان های کوتاه مدت برای سومصرف مواد»،«درمان سومصرف مواد و خانواده درمانی»،«مدیریت نشانه های افسردگی در مراجعان سومصرف کننده مواد مخدر در طول بهبودی اولیه» و «درمان سومصرف مواد مبتنی بر ذهن آگاهی برای نوجوانان» معرفی شدند.

همچنین از سند جامع مقابله با عرضه مواد مخدر روان گردان و پیش سازها، سند جامع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر و سامانه جامع مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر موضوع ماده ۱۶ قانون رونمایی شد.