خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 52369
شنبه - 5 آبان 1403 - 15:03

روایت تاریخچه فضانوردی در کتاب «از زمین تا آسمان»

کتاب «از زمین تا آسمان» به نویسندگی فرزانه ایران‌پاک به تاریخچه فضانوردی که معماهای گذشته را برای انسان‌ها حل کرده است، می‌پردازد.

کتاب «از زمین تا آسمان» به نویسندگی فرزانه ایران‌پاک به تاریخچه فضانوردی که معماهای گذشته را برای انسان‌ها حل کرده است، می‌پردازد.

به گزارش گروه آموزش و پرورش آوای جامعه، نویسنده‌ی «از زمین تا آسمان»، هدف از نگارش این کتاب را وجود یک میانجی مکتوب بین کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به حوزه علوم فضایی بیان کرده است.

بر همین اساس، زندگی در عصر حاضر بدون فناوری‌های فضایی امکان‌پذیر نیست از پیش‌بینی وضعیت آب و هوا گرفته تا امنیت منابع آبی و کشف معادن تا استفاده از سیستم‌های جهت‌یابی در حمل و نقل روزانه.

فناوری فضایی چه بخواهیم چه نه، چه بدانیم چه نه، در بخش های گوناگون زندگی ما راه باز کرده است و فقط به فضانوردان و فعالان حوزه فضایی محدود نیست.

پرواضح است که گشودن مرزهای فضا و بنا کردن یک خانه همیشه در حال حرکت در فضا با تلاش و کار جمعی تعداد زیادی از دانشمندان کشورهای مختلف برای رسیدن به بلند پروازانه‌ترین آرزوی بشر، هیجان‌انگیز است.

در این کتاب لایه‌های جو زمین بررسی می‌شود، آغاز عصر فضا و داستان تولد ایستگاه‌های فضایی مختلف و چگونگی زندگی در آن‌ها، چگونه غذا خوردن و آب نوشیدن و ورزش کردن و سپس از دور خارج شدن ایستگاه‌های فضایی موضوع دیگر آن است، داستان فضاپیماهای آپولو و فضانوردانشان که قاصدان انسان‌ها به کره ماه بودند، یادگارهایی که در کره ماه گذاشتند، گفته می‌شود.

از باغ‌ وحش کوچکی که انسان‌ها پیش از اینکه خود به فضا بروند، حیوانات را یک به یک به فضا فرستادند، از مگس‌ها تا سگ و گربه و میمون و سپس انسان‌های پیشگام در عصر فضا و رکوردهای فضایی خلق کردند،  این مجموعه به قلم فرزانه ایران‌پاک یکی از همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که سال‌ها مربی نجوم در مراکز فرهنگی هنری کانون بوده است.

فهرست این کتاب ۵۶ صفحه‌ای شامل جو زمین، آغازی بر عصر فضا، ایستگاه‌های فضایی، فضاپیماهای آپولو، آغاز عصر فضا با پرتاب اسپوتنیک، اولین حیوانات عصر فضا که به مدار زمین سفر کردند، اولین تجربه‌های انسان در فضا، رکوردهای انسان در سفرهای فضای و چشم‌اندازی به آینده، است.

کتاب «از زمین تا آسمان» در قطع رحلی برای گروه سنی بالای ۱۲ سال (نونهال) با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را با قیمت ۷۵هزار تومان از فروشگاه‌ اینترنتی محصولات کانون به نشانی digikanoon.ir و تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور تهیه کنند.