خبر
کد خبر : 5202
یکشنبه - 24 آذر 1398 - 18:00

الگوبرداری از میادین میوه و تره بار تهران در ۳۱ استان

با توجه به موفقیت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در حذف واسطه‌ها و تعدیل قیمت‌ها، ضمن حفظ کیفیت مطلوب محصولات عرضه شده در این مراکز، مدل تهران در کل کشور اجرا می‌شود.

الگوبرداری از میادین میوه و تره بار تهران در ۳۱ استان

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در مورد بخشنامه اخیر این وزارتخانه خطاب به استانداران سراسر کشور مبنی بر راه اندازی میادین میوه و تره بار در استان‌های سرتاسر کشور با الگوگیری از تهران گفت: با توجه به موفقیت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در حذف واسطه‌ها و تعدیل قیمت‌ها، ضمن حفظ کیفیت مطلوب محصولات عرضه شده در این مراکز، مدل تهران در کل کشور اجرا می‌شود.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، محمدرضا کلامی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا فاصله بین تولید و مصرف و نیز هزینه مبادله را به عنوان یک تکلیف برای دولت کاهش دهیم، افزود: طی بررسی‌هایی که انجام دادیم، بهترین الگویی که هم امکان نظارت دولت در آن وجود دارد، هم حمایت از حقوق مصرف‌کننده در آن محقق می‌شود، هم بهای تمام شده به دلیل عرضه و فروش بالا در آن کاهش پیدا می‌کند و هم هزینه مبادله به دلیل واگذاری غرف به تولیدکنندگان، در آن کاهش می‌یابد، الگوی میادین میوه و تره بار تهران است.

وی با اشاره به اینکه به این منظور، مطابق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، ابلاغیه‌ای از سوی قائم مقام وزیر صمت به استانداران سراسر کشور ابلاغ و در آن تصریح شده است به دلیل نقش و اهمیتی که میادین میوه و تره بار می‌توانند در تنظیم بازار کشور داشته باشند، نسبت به راه اندازی میادین میوه و تره بار در استان‌ها اقدام شود، اظهار کرد: تمرکز این کار در تهران از سوی شهرداری و نظارت مستقیم بازرسان سازمان مدیریت میادین در کنار بازرسان سازمان تعزیرات و سازمان حمایت، باعث کنترل شدید این مراکز در تهران شده است.

کلامی با بیان اینکه قیمت‌های میادین میوه و تره بار تهران، ۳۰ تا ۴۰ درصد زیر قیمت سطح شهر است و اگر در بازار، در باره کالایی دچار کسری شویم و افزایش قیمت غیر متعارف در مورد آن کالا ایجاد شود، میادین میوه و تره بار بر مبنای نرخ مصوب، نسبت به فروش کالای مذکور اقدام می‌کنند، تصریح کرد: از این رو، بر اساس این ابلاغیه به تمامی استانداران ابلاغ شده که با محوریت و الگوبرداری از سازمان مدیریت میادین، نسبت به راه اندازی میادین میوه و تره بار در استان‌های کشور اقدام کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با تاکید بر اینکه تجربیات سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران که بر اساس آن، حدود ۲۵۰ میدان و بازار میوه و تره بار در نقاط مختلف شهر تهران در دسترس مردم قرار داده شده است، تجربه‌ ذیقیمتی است که باید در دیگر شهرها و استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد، خاطرنشان کرد: از سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران خواسته‌ایم برای اجرای الگوی میادین میوه و تره بار تهران در سایر شهرها و استان‌ها به شهرداری‌ها و استانداری‌ها کمک کند.