آژیر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 51874
چهارشنبه - 28 شهریور 1403 - 14:20

عواقب خطرناک افزایش ۱۰ درصدی سرعت

براساس تحقیق ارائه شده مطالعات بین المللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰ درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش ۲۰ درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰ درصدی تصادف های فوتی شده است.

عواقب خطرناک افزایش ۱۰ درصدی سرعت

*سرتیپ سید تیمور حسینی

پیامبر اکرم (ص) میفرمایند ( ان الناس تثبّتو لم یهلک احد) یعنی اگر مردم شتاب نمی کردند هیچکس هلاک نمی شد و امام علی (ع) نیزبیان داشتند (الزّلل مع العجل) یعنی عجله با لغزش همراه است.بژ

به تازگی بسته سیاستی کاهش تصادفات رانندگی در سال ۱۴۰۳ که نتیجه تحقیقات وزین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است را مطالعه می کردم که گزیده سیاستی آن عبارت بود از اینکه : برای کاهشی کردن آمار تصادفات رانندگی ، اقدامات زود بازده و موثر از جمله تشدید کنترل تخلف سرعت لحظه ای و سرعت میانگین در جاده ها ، ارسال پیامک ثبت تخلف سرعت در لحظه وقوع تخلف و بازدارنده کردن مبلغ جرائم تخلفات حادثه ساز را توصیه می کنم.

راهور فراجا همواره و بویژه در دوره جدید از حمایت های فکری و مطالعاتی تمام ارکان کشوری و لشگری و عموم مردم عزیز استقبال می نماید و از اینکه مردم و نمایندگان آنها خود را متولی موضوع فرهنگ ترافیک و ایمنی راه و خودرو می دانند خشنود و سپاسگزار است.

براساس تحقیق ارائه شده مطالعات بین المللی بیانگر آن است که افزایش ۱۰ درصدی میانگین سرعت به طور متوسط منجر به افزایش ۲۰ درصدی تعداد تصادفات جرحی و افزایش ۴۰ درصدی تصادفات فوتی شده است، این درحالی است که به جز اثر افزایشی سرعت وسایل نقلیه در شدت تصادفات و صدمات ناشی از آن خطر وقوع تصادف نیز با افزایش سرعت و دامنه تغییرات آن در جاده ها افزایش می یابد.

همچنین تجربیات بین المللی نشان داده که کنترل میانگین سرعت وسایل نقلیه موثر تر از کنترل نقطه ای سرعت از حیث کاهش تخلفات سرعت توسط رانندگان و تشخیص تخلفات توسط پلیس بوده است.

گفتنی است که کاهش سرعت مفهومی انعطاف پذیر و سیال است؛ برای مثال در جاده های شیب دار و دارای زوایای تند چرخشی و گردشی هر قسمت از جاده سرعت متناسب خود که تابعی از میدان دید و عرض جاده و زمان شب و روز و فصول مختلف سال است را می طلبد ، تازه این شرایط در گرو کنترل و سنجش میانگین سرعت از طریق دوربین های آنلاین و نرم افزار های هوشمند می باشد و به طور معمول تمام این موارد در گرو بودجه و انسجام مدیریت های فرابخشی در حوزه راه و ترابری و شهرداری ها با مجموعه راهور است .

خوشبختانه با تلاش کارشناسان در حال حاضر کنترل سرعت میانگین و ارسال لحظه ای پیامک جرائم تخلفات رانندگی در اکثر جاده های پرتردد کشور همانند خراسان رضوی و محور های شمال کشورو  در حال انجام است و نتایج خوبی هم در برداشته ولی کاهش سرعت در جاده ها نیازمند بررسی های مجدد کارشناسی و مصوبات شوراهای مربوطه می باشد و این بسته سیاستی که مجلس شورای اسلامی پیگیر آن می باشد باتوجه به مطالعات تطبیقی و نتایجی که در سایر کشورها داشته می تواند مقوّم این مسیر باشد.

*رئیس راهور فراجا

 

پی نوشت: انتشار مطالب با عنوان “یادداشت میهمان” یا “نتایج پژوهش های اجتماعی” صرفا دیدگاه های پایگاه خبری «آوای جامعه» در حوزه های گوناگون اجتماعی نیست و تنها برای گردش آزاد اطلاعات ، نظرات ، دیدگاه ها و همچنین طرح موضوعات روز جامعه به قلم کارشناسان ، فعالان اجتماعی و مدیران منتشر می شود.