آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 51645
دوشنبه - 12 شهریور 1403 - 11:18

ضرروت شناسایی محورهایی دارای قابلیت پیاده‌راه در تهران

« نباید خیابان‌هایی انتخاب شود که در حالت عادی هم خیلی جریان خودرویی ندارند بلکه باید محورهایی انتخاب شوند که منجر به تغییر فضای فکری نسبت به اهمیت گشت‌گاه و پیاده‌راه شوند.»

ضرروت شناسایی محورهایی دارای قابلیت پیاده‌راه در تهران

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران در جلسه هم‌اندیشی برنامه‌های روز جهانی بدون خودرو به اهمیت چنین رویدادی اشاره کرد و گفت: این رویدادها بهترین فرصت برای آگاهی‌بخشی و آموزش تغییر رفتار ترافیکی شهروندان است.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه، نشست هم‌اندیشی برنامه‌های روز جهانی بدون خودرو با حضور مهدی گلشنی مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق، نجاتی معاون توسعه حمل و نقل پاک و آموزش و جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه حمل و نقل وترافیک برگزار شد.

گلشنی در این نشست با تاکید بر اهمیت آگاهی‌بخشی به شهروندان نسبت به ضرورت تغییر رفتار ترافیکی گفت: تخصیص اعتبار به چنین اموری نه تنها هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآور است.

وی با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک از معضلات اصلی شهر تهران هستند، افزود: در کنار تصمیمات و اقدامات درست که وظیفه مدیران شهر است، ما به عنوان شهروند نیز باید نسبت به حقوق و تکالیف خود واقف بوده و با انجام صحیح وظایف شهروندی خود در جهت کاهش و رفع این مشکلات گام برداشته و شهر سالم‌تری را به نسل بعدی و فرزندانمان تحویل دهیم.

مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق با اشاره به اقدامات کلان‌‌ شهرهای گوناگون جهان برای روز جهانی بدون خودرو از ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند برای این روز گفت و تاکید کرد: از آنجایی‌که در بحث انسان‌ محوری چه به لحاظ میزان آگاهی شهروندی و چه از لحاظ زیرساخت نسبت به شهرهای بزرگ دنیا عقب هستیم، در چنین رویدادهایی باید از فرصت استفاده کرده و هر گونه برنامه‌ریزی برای برگزاری این رویداد را با هدف بلندمدت و ادامه‌دار انجام دهیم.

مهدی گلشنی اظهار داشت: روز جهانی بدون خودرو قرار نیست جشن گرفته شود بلکه قرار است اقدامات مهمی را با هدف آموزش و آشنایی شهروندان با فرهنگ انسان‌محوری و استفاده از فضاهای شهری بدون تردد خودرو در مناطق گوناگون شهر انجام دهیم.

وی با تاکید بر ضرروت شناسایی محورهای دارای قابلیت خروج از مد خودرومحوری، افزود: نباید خیابان‌هایی انتخاب شود که در حالت عادی هم خیلی جریان خودرویی ندارند بلکه باید محورهایی انتخاب شوند که منجر به تغییر فضای فکری همه اقشار جامعه نسبت به اهمیت گشت‌گاه و پیاده‌راه شوند.

گفتنی است «روز جهانی بدون خودرو» هر سال در ۲۲ سپتامبر به‌عنوان یک ابتکار جهانی برای تشویق رانندگان به پرهیز از رانندگی برای یک روز و استفاده از راه‌های جایگزین به‌منظور مشاهده تأثیرات زیست‌محیطی آن برگزار می‌شود و شهرداری تهران نیز برای چندمین سال متوالی نسبت به برگزاری برنامه‌های آموزشی گوناگون در روز ۳۱ شهریور و قبل از بازگشایی مدارس محورهایی را انتخاب کرده و اقداماتی را همسو با دیگر کلان‌شهرهای جهان انجام می‌دهد.