تربیت دانش آموز پژوهشگر، رسالت آموزش و پروش
وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید برخی از دانشآموزان بلکه باید همه دانش آموزان و معلمان ما پژوهشگر باشند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید برخی از دانشآموزان بلکه باید همه دانش آموزان و معلمان ما پژوهشگر باشند.
به گزارش ایلنا، مراسم جشنواره پژوهشهای دانشآموزی و تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناور برتر با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ برگزار شد.
محسن حاجی میرزایی در این مراسم بیان کرد: هفته پژوهش فرصتی برای مرورِ اهمیت و ارزیابی موفقیتهاست. مهمترین ماموریت آموزش و پرورش این است که بتواند افرادی را تربیت کند که به دیگران تکیه کنند و دستشان را روی زانوی خودشان بگذارند و بلند شوند از این رو پژوهش جزو لاینفک آموزش و پرورش است. حیات ما با پژوهش میسر میشود. ما آرمانهایی زیادی داریم که شامل فهم روشن از مسیر آینده است و قطعا پژوهش برای رسیدن به این اهداف به ما کمک میکند. رسالت آموزش و پرورش بیش از هر چیز تربیت دانش آموز پژوهشگر است. دانش آموزان باید هم دانش آموز، هم پرسشگر وهم پژوهنده باشند.
حاجی میرزایی با تاکید بر پرسشگری دانش آموزان گفت: فطرت دانش آموزان ما از همان کودکی با پرسشگری شروع میشود و ما باید بتوانیم استمرار این مسیر باشیم. دیوارهای بین مدرسه و جامعه باید برداشته شود تا دانش آموزان بتواند مناسبات کار و اهداف آینده خود را به راحتی معین کنند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: نباید برخی از دانش آموزان بلکه باید همه دانش آموزان و معلمان ما پژوهشگر باشند. آموزش و پرورش میدان فراخ پژوهش است و باید از این فرصت استفاده کرد. ما باید در همه مدرسهها روح پرسشگری را جریان دهیم. این کار نیازمند فرهنگ سازی است، پژوهشگری یک فرهنگ است و برای پژوهشگر بودن باید پژوهندگی را یاد گرفت که بخشی از آن در مسیر دانش نهفته است.
حاجی میرزایی در پایان گفت: پژوهش به پیوند با مقوله تربیت و زندگی آینده، خلاقیت در مسیر زندگی و استمرار آن کمک زیادی خواهد کرد و همه باید این میدان را برای دانشآموزان تقویت کنیم.