خبر » سلامت » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 50465
شنبه - 26 خرداد 1403 - 12:17

راه های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی در حج

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در حج باید از ماسک و سجاده شخصی استفاده کرد و آب فراوان نوشید.

راه های پیشگیری از بیماری‌های تنفسی در حج

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تنفسی در حج باید از ماسک و سجاده شخصی استفاده کرد و آب فراوان نوشید.

به گزارش گروه سلامت آوای جامعه،  یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی که در حج دیده می‌شود بیماری‌های تنفسی است که علت و منشأ آنها به چند دسته تقسیم می‌شود، شایع‌ترین این بیماری‌ها، ویروسی است که باعث بیماری‌های تنفسی در زائران می‌شود، بعد از آن بیماری‌های آلرژیک و حساسیتی است که سیستم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و بعد از آن بیماری‌های باکتریایی و بیماری‌های قارچی هستند که در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

نکته‌ مهم این است که اگر زائران به دلیل بیماری‌های تنفسی به همکاران ما در کلینیک‌های مرکز پزشکی در مکه و مدینه مراجعه کردند اجازه دهند که همکاران درباره نوع و نحوه درمان تصمیم بگیرند، چون با توجه به وضعیت و نوع بیماری تصمیم‌گیری برای درمان صورت می‌گیرد، اما متأسفانه زائران گاهی اصرار بیهوده و بی‌مورد دارند که برای آنها آنتی‌بیوتیک تجویز شود در حالی که تجویز آنتی‌بیوتیک می‌تواند حتی برای آنها مضر باشد چراکه شایع‌ترین علت بیماری‌های تنفسی در حج، ویروسی و حساسیتی است.

مهم‌ترین وسیله‌ای که می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های تنفسی جلوگیری کند استفاده از ماسک است، به دلیل شیوع کرونا در چند سال گذشته عمده افراد عادت و تجربه استفاده از ماسک را دارند اما پیشنهاد استفاده از ماسک در مراسم حج از سوی مرکز پزشکی هلال احمر از سال‌های قبل‌تر از شیوع کرونا نیز به صورت مداوم ارائه می‌شده است.

چون علاوه بر کرونا ویروس‌های دیگری را هم داریم که در تجمع‌های انبوه در طواف، مسجدالنبی، مسجدالحرام و سایر مناسک حج ممکن است به افراد منتقل و موجب بیماری آنها شود، اما اگر زائری بیمار شد توصیه اکید ما این است که برای جلوگیری از انتقال بیماری به اطرافیانش از ماسک استفاده کند. برای افرادی که بیمار نیستند هم توصیه اکید ما استفاده از ماسک در تجمعات است تا جلوی مبتلا شدن خودشان به بیماری‌ها را بگیرند.

توصیه دوم استفاده از آب فراوان است، گر عوامل بیماری‌ زا مثل ویروس‌ها و عوامل حساسیت‌زا وارد ریه‌های ما شده باشد با مصرف فراوان‌تر آب به دلیل اینکه خلط ما رقیق‌تر می‌شود، این امکان برای سیستم ریه ما وجود دارد که بتواند این خلط را به راحتی به صورت ترشحات از بدن تخلیه و خارج کند، نکته بعدی استفاده از سجاده شخصی است. توصیه می‌کنیم زائران هم در مسجدالحرام و هم در مسجدالنبی از سجاده شخصی استفاده کنند.

به دلیل استفاده از مواد شوینده گوناگون که برای موضوعات بهداشتی در حرم‌ها استفاده می‌شود، به طور معمول بعد از تبخیر آب این شوینده‌ها، بخشی از مواد این شوینده‌ها که به صورت پودر است روی زمین یا در هوا معلق می‌ماند و در زمان سجده کردن اگر سجاده شخصی نداشته باشیم ممکن است بخشی از این مواد حساسیت‌ زا را موقع نفس کشیدن به داخل ریه یا بینی ببریم پس استفاده از سجاده شخصی مهم است تا بتوانیم از این مورد نیز پیشگیری کنیم.

اما در هر صورت اگر دچار بیماری تنفسی شدید که همراه با آب‌ریزش بینی، تب یا مشکلات دیگر بود ، به همکاران ما در هتل‌های محل اقامتتان مراجعه کنید تا درمان لازم برای شما آغاز و مشکل به زودی حل شود.