محقق نشدن حذف زیرمیزی در طرح تحول سلامت
یک جامعهشناس با بیان اینکه طرح تحول سلامت با هدف حذف زیرمیزی شروع شد ولی نتوانست جلوی این موضوع را بگیرد،گفت: مهمترین دلیل این اتفاق، نبود شفافیت در نظام سلامت است.
یک جامعهشناس با بیان اینکه طرح تحول سلامت با هدف حذف زیرمیزی شروع شد ولی نتوانست جلوی این موضوع را بگیرد،گفت: مهمترین دلیل این اتفاق، نبود شفافیت در نظام سلامت است.
به گزارش فارس، میثم مهدیار ، درباره گلایه برخی از مردم در مطب پزشکان یا بیمارستانها درباره سودجویی برخی از پزشکان اظهار داشت: ساختار نظام سلامت ما طی سالهای اخیر با بحران مواجه شده است در این نظام امکان اینکه پزشکان بتوانند یک فعالیت شفاف را داشته باشند وجود ندارد به همین دلیل با مشکلاتی از جمله پرداخت نکردن مالیات، دریافت زیرمیزی و ارجاع بیماران به خارج از بیمارستانها برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی مواجه میشویم.
وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت با هدف حذف زیرمیزی شروع شد و نتوانست جلوی این موضوع را بگیرد اظهار داشت: عمدهترین دلیل آن نبود شفافیت در نظام سلامت است که همین موضوع باعث شده برخی از پزشکان به عنوان کاسب در نظام سلامت فعالیت کنند و همانطور که بارها در رسانهها توسط مدیران وزارت بهداشت اعلام شده است برخی از جراحیها به صورت القائی و غیرلازم توسط پزشکان تجویز میشود.
مهدیار افزود: طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی قصور پزشکی رو به افزایش است و رضایت مردم در مواجهه نزدیک با نظام سلامت کاهش یافته است که همین موضوع باعث انتشار اخباری در زمینه درگیریهای بیمار با پرسنل بیمارستانی یا پزشکان میشود.
وی با بیان اینکه، افزایش کارانهها طی سالهای اخیر به صورت ناحق و غیرعادلانه صورت گرفت، گفت: اصلیترین عارضه این موضوع ورشکست شدن بیمهها و بدهی سنگین آنها به دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز درمانی است.
این جامعهشناس با بیان اینکه ما به دنبال متهم کردن پزشکان نیستیم، اظهار داشت: طی سالهای اخیر ما به دنبال ایجاد یک ساختار شفاف نبودهایم که همین موضوع باعث شده عدهای از این افراد از این نظام غیرشفاف سوءاستفاده کرده و به دنبال سودجویی حرکت کنند.
مهدیار تصریح کرد: ماحصل بحران در نظام سلامت پزشکسالاری است به طوری که در حال حاضر اغلب اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پزشک هستند و طی سالهای اخیر نیز تمام وزرای بهداشت و سیاستگذاران نظام سلامت پزشک بودند که این موضوع تعارض منافع را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمه سلامت نیز زیرنظر وزارت بهداشت فعالیت میکند و بیماران برای شکایت از پزشکان باید به نظام پزشکی که مسؤولان آنها پزشک هستند مراجعه کنند اظهار داشت: همین موضوع باعث میشود که حقوق بیمار پایمال شود و نتواند حق خود را به درستی بگیرد.
این جامعهشناس با بیان اینکه تعارض منافع باعث تضعیف شدن اخلاق و از بین رفتن احترام به بیمار میشود، اظهار داشت: ما باید در اولین اقدام اعتماد مردم به جامعه پزشکان را افزایش دهیم و این موضوع بدون شفافیت و اجرای پرونده الکترونیک و نسخه الکترونیک امکانپذیر نخواهد بود.
مهدیار گفت: ما در جامعه مشاهده میکنیم در مواقعی برخی از پزشکان همزمان چندین بیمار را ویزیت میکنند یا اینکه بیمار برای ملاقات با یکی از آنها باید ساعتها یا حتی روزها منتظر بماند.
وی با انتقاد از فرار مالیاتی برخی از پزشکان،گفت: متأسفانه قدرت قشر پزشکی به قدری زیاد است که نه تنها برخی از آنها تمایلی برای پرداخت مالیات ندارند بلکه تلاش میکنند کارانه خود را نیز از مالیات معاف کنند ما در این ساختار نمیتوانیم به راحتی پزشک سالم را تربیت کنیم.
این جامعهشناس ادامه داد: با اجرای پرونده الکترونیک سلامت تعداد بیماران، نحوه تجویز دارو و نوع خدمات ارائه شده به بیمار مشخص خواهد شد و با اجرای این طرح جلوی تخلفات عدهای از پزشکان که به هر نحوی به دنبال سودجویی هستند گرفته میشود.
مهدیار تصریح کرد: ما برای نظارت به فعالیت این پزشکان علاوه بر نظارت بیرونی قطعاً به یک مکانیزم درونی نیازمندیم، ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که پزشکان نباید سوگند خود را از یاد ببرند به دلیل اینکه آنها نیز مانند تمام اقشار جامعه که در راستای خدمت به یکدیگر تلاش میکنند موظف به ارائه خدمات درمانی هستند.
وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه برخی از پزشکان خود را تافته جدا بافته میدانند در صورتی که معلمان، مهندسان و سایر اقشار جامعه نیز تحصیلکرده بوده و در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.