ایثار اجتماعی » خبر » نبض جامعه » نیمکت
کد خبر : 48677
شنبه - 25 آذر 1402 - 15:37

حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه ایثار و شهادت

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌ های بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که از طرح‌های پژوهشی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حمایت می‌شود.

حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه ایثار و شهادت

سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌ های بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد که از طرح‌های پژوهشی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حمایت می‌شود.

به گزارش گروه ایثار و شهادت آوای جامعه ،حجت‌الاسلام حامد قوام در یادداشتی نوشت:

انقلاب اسلامی ایران تحولی شگرف را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان رقم زد و با تغییر موازنه قدرت، جهان دو قطبی را به جهان سه قطبی تبدیل کرد. این انقلاب رسالت خود را امتداد رسالت انبیاء و اولیاء الهی در بسط توحید و عدالت در زمین و تحقق کرامت و سعادت انسان‌ها قرار داد و با تمسک به ولایت پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) و با اقتدا به قیام سیدالشهدا (ع) بر ضد ظلم و فساد طاغوت،‌ مسیر خویش را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای حکومت جهانی ولی عصر می‌پیماید.

برای ساختن جامعه و رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به دانش است، بدون دانش نمی‌توان در مسیر صحیح حرکت کرد و به توسعه و پیشرفت رسید، پژوهش نیز حرکت در مرزهای دانش و گسترش دادن دانش است. به وسیله پژوهش نیازها و مشکلات جامعه در عرصه‌های گوناگون شناسایی می‌شوند و برای پاسخ به آن‌ ها راهکارهایی ایجاد می شود. حتی می توان به وسیله مطالعات آینده پژوهی نیازهایی را که در آینده به وجود می‌آیند ، مورد بررسی و شناسایی قرار داد و آمادگی‌های لازم را برای پاسخ به آن‌ها کسب کرد.

یکی دیگر از لوازم رسیدن به تمدن نوین اسلامی تربیت نیروهایی است که بتوانند این تحول عظیم را رقم بزنند و با برخورداری از دانش کافی و بینش لازم برای تحقق تمدن اسلامی و رسیدن به مدینه فاضله تلاش کنند.

بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان یک نهاد انقلابی و ارزشی، نقش مهمی در حکمرانی جمهوری اسلامی دارد و از سرمایه اجتماعی و ظرفیت بزرگی برای جامعه سازی و تمدن‌سازی برخوردار است. خانواده‌های شهدا و ایثارگران به عنوان سرمایه ای ارزشمند برای ایجاد تحولات مثبت اجتماعی و فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت به عنوان نرم افزار انقلاب اسلامی باید مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرند تا نیروهای لازم برای حرکت نظام اسلامی و پیشرفت و موفقیت کشور در عرصه‌های ملی و بین المللی به وجود آید و زمینه‌های لازم برای اصلاح جامعه و ایجاد تمدن اسلامی فراهم شود.

در این راستا «دفتر مطالعات و پژوهش‌ های بنیاد» به عنوان یک مرکز راهبردی در مدیریت دانش و پژوهش، تولید علم و ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت با شناسایی نیازهای جامعه ایثارگری و ارائه راهکار مناسب برای کمک به بدنه کارشناسی و مدیران بنیاد نقش مهمی را در رضایت مندی خانواده شهدا و یثارگران و رشد و تعالی کشور بر عهده دارد.

*************

*اهم فعالیت‌های دفتر مطالعات و پژوهش‌ها:

۱- تشکیل شورای پژوهشی بنیاد به عنوان نهاد سیاست‌گذاری
۲-حمایت از طرح‌های پژوهشی مصوب در حوزه امور خانواده شهدا و ایثارگران و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
۳-حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های حوزوی و دانشگاهی در عرصه نیازها و مسائل جامعه ایثارگری از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز علمی
۴- حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حیطه «فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت» از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز دانشگاهی و حوزوی
۵-برگزاری جشنواره ملی پژوهش و تقدیر از پژوهشگران عرصه ایثار و شهادت و امور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران
۶- تأسیس باشگاه پژوهشگران شاهد و ایثارگر برای ساماندهی به پژوهشگران عرصه ایثار و شهادت و بهره‌برداری از ظرفیت آنها برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی بنیاد
۷- تولید و نشر کتب در حوزه ایثار و شهادت در جهت پاسخگویی به نیازهای بنیاد و جامعه ایثارگری
۸- انتشار فصلنامه شاهد اندیشه
۹- برگزاری نشست‌ های علمی و تخصصی در موضوعات کاربردی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور