خبر » گردشگری » نبض جامعه
کد خبر : 48470
دوشنبه - 13 آذر 1402 - 04:16

شناسایی ۱۱۷ محوطۀ باستانی در دشت سولدوز

همزمان پروژۀ بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت تپۀ حسنلو، ۱۱۷ محوطۀ باستانی مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی شناسایی، بازنگری و مورد بازبینی قرار گرفت.

شناسایی ۱۱۷ محوطۀ باستانی در دشت سولدوز

همزمان با پروژۀ بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت تپۀ حسنلو، ۱۱۷ محوطۀ باستانی مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی شناسایی، بازنگری و مورد بازبینی قرار گرفت.

به گزارش گروه میراث فرهنگی آوای جامعه، علی صدرائی سرپرست هیئت بررسی باستان‌شناختی منظر فرهنگی دشت سولدوز، با اعلام این خبر گفت: عملیات میدانیِ بررسی باستان‌شناختی محوطه‌های تاریخی واقع در منظر فرهنگی دشت سولدوز به محوریت تپۀ تاریخی حسنلو که از اوایل آبان­ماه سال جاری شروع شده بود، به اتمام رسید.

وی تصریح‌ کرد: در این پژوهش ۱۱۷ محوطۀ باستانی مربوط به دوران‌های پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی شناسایی، بازنگری و مورد بازبینی قرار گرفت.

این باستان‌شناس افزود: از عمده اهداف و دست‌آوردهای این پژوهش می‌توان به شناسایی محوطه‌های اقماری تپۀ تاریخی حسنلو و استفاده از اطلاعات آنها در پلان مدیریت پایگاه ملی محوطۀ تاریخی حسنلو، بهره‌برداری از این مستندات در تهیۀ پروندۀ ثبت جهانی این محوطه، تهیه و تکمیل اطلس باستان‌شناسی کشور، شناسایی محوطه‌های تاریخی ثبت­نشده و آماده‌سازی پروندۀ آنها برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور، پایش و مستندنگاری و اولویت‌بندی محوطه ­ها جهت گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حرایم به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و حفاظت بهتر آثار تاریخی موجود در منطقه اشاره کرد.

صدرائی خاطرنشان‌کرد: در آیندۀ نزدیک با ایجاد بانک سفال در پایگاه ملی محوطۀ تاریخی حسنلو، که یکی از مهم­ترین محوطه‌های باستانی کشور است، مجموعه­های سفالی گردآوری­شده از محوطه‌های مختلف دشت فرهنگی سولدوز برای استفاده در دسترس پژوهشگران خواهد بود.

گفتنی است منظر فرهنگی دشت سولدوز به واسطۀ برخورداری از آب فراوان و زمین‌های حاصلخیز همواره از دیرباز مورد توجه جوامع انسانی بوده و به این دلیل از نظر شمار محوطه­های باستانی از غنی‌ترین دشت‌های کشور به ­شمار می ­آید، از این روست که بررسی و شناخت منظر فرهنگی این دشت با محوریت تپۀ تاریخی حسنلو ضروری و بسیار حائز اهمیت است.

گقتنی است، تپۀ تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهر نقده قرار دارد، این محوطه، که قدمت نخستین استقرار انسان در آن به هشت هزار سال پیش می­ رسد، دارای توالی استقراری طولانی از پیش­ازتاریخ تا دوران تاریخی است.

جام زرین حسنلو یکی از مهم­ترین آثار مکشوفه از این محوطۀ تاریخی است که قدمت حدود ۳۰۰۰ ساله دارد. این جام که طی کاوش هیئت آمریکایی در پیش از انقلاب اسلامی به­دست آمد، هم اکنون در موزۀ ملی ایران نگهداری می‌شود، تپۀ حسنلو در سال ۱۳۴۴ به شمارۀ ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و نظر به اهمیت آن و نیز انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.

این محوطه یکی از آثار مهم گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود که سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.