خبر » نبض جامعه
کد خبر : 4836
دوشنبه - 18 آذر 1398 - 18:21

تقاضای افزایش مستمری مددجویان

با توجه به تورم و نوسانات بازار، باید مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد؛‌ بر این اساس، این موضوع را در بودجه سال ۹۹ تقاضا کرده‌ایم.

تقاضای افزایش مستمری مددجویان

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: با توجه به تورم و نوسانات بازار، باید مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد افزایش یابد؛‌ بر این اساس، این موضوع را در بودجه سال ۹۹ تقاضا کرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی بختیاری افزود: مددجویان علاوه بر دریافت مستمری، نیازمند حدود ۴۰ خدمت از جمله تحصیلی و کرایه خانه هستند و در شرایط کنونی، مستمری به تنهایی نمی تواند کمک کننده مددجویان باشد و تقاضا داریم که در بودجه سال آینده، دولت و مجلس در افزایش بودجه به ما کمک کنند.
وی ادامه داد: در مباحث مربوط به بحران ها بخش عمده کمک ها در خصوص بازسازی و ساخت خانه ها را بنیاد مسکن کمک می کند و بخشی هم در قالب کمک های بلاعوض است، مانند آنچه که در زلزله تبریز بود. در زلزله ترکمن چای، میانه و سراب خانه های  ۵۷۵ مددجو تخریب شد یا اینکه کاملا از بین رفته بود و قابل اسکان نبود و ۱۰ میلیون تومان بنیاد مسکن در قالب کمک بلاعوض و ۴۰ میلیون تومان هم تسهیلات می دهد و باقی آن هم از طریق کمیته امداد و خیرین تامین می شود تا واحد مسکونی آسیب دیده ساخته شود و در برخی از جاها هم با سازمان برنامه و بودجه تفاهمنامه امضا می کنیم و مسکن می سازیم.

بختیاری گفت: سال گذشته مستمری مددجویان کمیته امداد افزایش یافت و بر این اساس برای خانوار یک نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره به بالا ۵۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شد. تبصره ۱۴ از محل هدفمندی یارانه ها است و از محل بودجه کمیته امداد نیست و برای سال آینده نیز تبصره ۱۴ به جای خود محفوظ است و در بودجه عمومی ما که باید به مجلس برود تقاضای افزایش بودجه برای مستمری مددجویان را کرده ایم.

پیگیری مقوله توانمندسازی

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در حکمی که رهبر معظم انقلاب برای بنده صادر فرمودند بر مقوله توانمند سازی مدد جویان و ایجاد درآمد با ثبات و همچنین رعایت تکریم و حرمت گذاری آنها تاکید شده و این دستور در صدر برنامه های کمیته امداد باید باشد و از جمله ماموریت هایی است که پیگیری می شود.

وی ادامه داد: در حوزه توانمندسازی مدد جویان، حتما باید دنبال مدل های جدید باشیم، در توانمند سازی سه رکن تعریف شده است که رکن اول آن اشتغال است و رکن بعد مسکن است و رکن سوم هم برنامه ریزی هنرمندانه فرهنگی است که شامل خود اتکایی فرد است که بتواند روی پای خود بایستد و این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد تا یک نفر را توانمند کند و محصول آن هم درآمد با ثبات باشد که اگر چنانچه از تحت پوشش کمیته امداد بیرون رفت، بتواند کارهای خود را انجام دهد و خود را اداره کند و به طور قطع این امر نیازمند استفاده از مدل های جدید است.

بختیاری با بیان اینکه کمیته امداد در این زمینه دارای تجربه ای ۴۰ ساله است، گفت: کمیته امداد در حوزه اشتغال هم موفق بوده است. در بحث مسکن نیز در چند سال اخیر توفیقات خوبی داشته ایم. در سال ۹۷ و زلزله ای که در کرمانشاه به وقوع پیوست، بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی کمتر از یک سال توسط کمیته امداد ساخته و به مددجویان تحویل داده شد و در این کار جایگاه و کمک خیرین نیز کاملا مشهود است.

وی اعلام کرد: به عنوان مثال در مدل جدید تامین مسکن مددجویان، به خیرین زمین می دهیم تا آنها واحدهای مسکونی برای مددجویان تحت پوشش بسازند و این اتفاق در شیراز افتاد و زمین ۱۶ واحد مسکونی در اختیار یک خیر قرار گرفت و ساخته شد و مددجویان با خانواده های خود در این واحدها مستقر شدند. ما فقط زمین دادیم و بر طبق قانون، پروانه ساخت، آب، برق و گاز همه رایگان است و سند نیز به نام افراد مددجو صادر شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) تصریح کرد: در این زمینه نیز حتما از شرکت های دانش بنیان کمک خواهیم گرفت و از مردم هم نظر خواهی و از نظرات آنها استفاده خواهیم کرد و از رسانه ها هم کمک خواهیم گرفت زیرا می توانند مدل های جدیدی را ارائه دهند که موجب خواهد شد برای مددجویان مشاغلی پایدار ایجاد شود تا از درآمد با ثبات برخوردار باشند و به مرور از تحت پوشش کمیته امداد خارج شوند و ما نیز بتوانیم عده ای دیگر را تحت پوشش قرار دهیم.

وی همچنین درباره ایجاد شغل برای مددجویان، به انعقاد تفاهمنامه با اتحادیه تاکسیرانی برای افراد تحت پوشش اشاره کرد و گفت: قرار شد پنج هزار دستگاه تاکسی در دوره مدیریت آقای فتاح و با همکاری صندوق کار آفرینی امید که زیر مجموعه وزارت رفاه است، در اختیار مددجویان قرار گیرد که در مجموع سه هزار خودرو تحویل داده شده است.

بختیاری ادامه داد: تحویل دو هزار دستگاه باقی مانده نیز به دلیل اینکه مدت قرارداد یک ساله بود، انجام نشد، اما در این دوره دوباره احیا شده و در جلسانی که با وزیر صمت داشتیم در راستای احیای این تفاهمنامه، تقاضای پنج هزار خودرو دیگر مانند وانت نیسان یا تاکسی داده و با صندوق مورد نظر هم صحبت شده و نتایج تا هفته های آیند نهایی می شود.