خبر » سلامت » نبض جامعه
کد خبر : 4798
شنبه - 16 آذر 1398 - 14:58

خدمات تامین اجتماعی برای ایرانیان مقیم خارج

هر یک از ایرانیان مقیم در سایر کشورها مطابق با مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور مصوب سال ۱۳۹۳ می‌توانند در خصوص پرداخت بیمه و همچنین تکمیل سوابق بیمه اقدام کنند.

خدمات تامین اجتماعی برای ایرانیان مقیم خارج

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل سازمان تامین اجتماعی اتباع گفت: هر یک از ایرانیان مقیم در سایر کشورها مطابق با مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور مصوب سال ۱۳۹۳ می‌توانند در باره پرداخت بیمه و همچنین تکمیل سوابق بیمه اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، مجید حسن زاده درباره بهره مندی ایرانیان خارج از کشور از خدمات سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: جابه جایی و انتقال نیروی کار در کشورها ناشی از تفاوت های اقتصادی و شرایط زندگی و همچنین اهتمام به منظور دستیابی به فرصت های شغلی مناسب با درآمدهای بالا انجام می شود.

وی افزود: این جریان صعودی و روبه رشد مهاجرت به سمت کشورهای توسعه یافته به دلیل سالمندی جمعیت و کاهش نرخ باروری در این کشورها همواره تجربه شده و از خصوصیات بازار کار پویا قلمداد می شود.

حسن زاده تصریح کرد: جمعیت کثیری از هموطنان در سراسر دنیا در قالب نیروی کار، دانشجو و دانش آموز با والدین، مستمری بگیر با توزیع سنی متفاوت و در یک طیف گسترده از کشورهای توسعه یافته، همسایه و حاشیه خلیج فارس پراکنده هستند و از این تعداد بیش از ۵۰ درصد در آمریکای شمالی، ۱۶ درصد در کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس و نزدیک به ۲۸ درصد در جوامع اروپایی حضور دارند.

وی ادامه داد: همراه با افزایش روند مهاجرت نیازهای تامین اجتماعی به ویژه درخصوص کارگران و نیروی کار اعزامی، ضرورت حفظ استاندارد زندگی و حمایت و پشتیبانی در برابر مخاطرات (اعم از حوادث، بیماری، سالمندی، ازکارافتادگی و …) در دوران اشتغال و پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل سازمان تامین اجتماعی اتباع تاکید کرد: بر این اساس به منظور حمایت و حفظ حقوق تامین اجتماعی ایرانیان شاغل در خارج از کشور نیز برخی از اقدامات به همت سازمان تامین اجتماعی با توجه به ماهیت شغل آنان اجرایی شده است.

حسن زاده یادآور شد: هر یک از متقاضیان ۵۰ – ۱۸ ساله، بدون نیاز به داشتن سابقه بیمه پردازی قبلی می توانند با انتخاب نرخ حق بیمه ۱۴ درصد (بازنشستگی و بازماندگان) یا نرخ حق بیمه ۱۸ درصد (مستمری بازنشستگی، بازماندگان و ازکارافتادگی) نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند. متقاضیان همچنین با پرداخت سهم درمان به میزان ۹ درصد دستمزد معین (علاوه بر نرخ حق بیمه پیشگفت) از خدمات درمانی در داخل کشور نیز بهره مند می شوند.

به گفته وی، ایرانیان خارج از کشور با مراجعه حضوری خود یا وکیل قانونی به شعب سراسر کشور، مراجعه به کارگزاران رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی در اقصی نقاط جهان و یا ارائه درخواست از طریق سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور در سایت اداره کل تامین اجتماعی اتباع به نشانیmss.tamin.ir  اقدام کنند.

اکنون ۲۸ کارگزار برون مرزی در ۱۹ کشور جهان فعال و آماده خدمت رسانی و پاسخگویی به هموطنان خارج از کشور است.

حسن زاده ادامه داد: علاوه بر قوانین و مقررات مذکور هر یک از شاغلان ایرانی دارای گواهینامه شغلی که در ارتباط با اجرا قراردادهای صدور خدمات فنی و مهندسی توسط کارفرما به خارج از کشور اعزام می شوند، در اجراء قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و همچنین طبق ساز و کارهای معین به مانند کارگران داخل کشور با ماهیت اجباری از طریق دفتر مرکزی شرکت های اعزام کننده تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

وی افزود: در خصوص حوادث شغلی کارگران مزبور نیز کارفرما مکلف است، تمامی حوادث ناشی از کار را در مهلت مقرر قانونی به صورت کتبی به همراه مدارک مرتبط به شعبه تأمین اجتماعی ذیربط ارسال کند.

معاون امور بیمه ایرانیان خارج از کشور اداره کل سازمان تامین اجتماعی اتباع گفت: سازمان تامین اجتماعی در جهت اهداف اجتماعی و با توجه به وجود تفاوت در نظام های مختلف تأمین اجتماعی کشورها به منظور جلوگیری از تضییع حقوق نیروی کار ایرانیان خارج از کشور انعقاد توافقنامه با برخی از کشورها نظیر ترکیه را نیز در دستور کار قرار داده است.