آوای شهر » خبر » نبض جامعه
کد خبر : 46099
دوشنبه - 18 اردیبهشت 1402 - 16:59

پرونده کمربند سبز شهر تا سال ۱۴۰۳ بسته می‌شود

«اجرای طرح کمربندی سبز پیرامونی شهر تهران در قالب ۵۰ هزار هکتار طراحی شده است که این موضوع به سال ۱۳۶۵ بر می‌گردد و قرار شده است که این طرح به صورت کامل در شهر تهران عملیاتی و اجرایی شود.»

پرونده کمربند سبز شهر تا سال ۱۴۰۳ بسته می‌شود

تور بازدید خبرنگاران از «کمربند سبز و جنگلکاری‌های شمال شرق تهران» با حضور حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران و علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران برگزار شد.

به گزارش گروه شهری آوای جامعه ، حسین نظری در تور بازدید خبرنگاران از  «کمربند سبز و جنگلکاری های شمال شرق تهران» که در منطقه تلو انجام شد، اظهار داشت: اینجا کریدور خروجی هوای تهران است و هر چقدر ساخت و ساز کم تر باشد، هوا سالم تر خواهد شد، کمربند سبز تهران هم محافظ شهر است.

معاون شهردار تهران عنوان کرد: براساس جلسه‌ای که در پایان سال ۱۴۰۱ داشتیم، وعده دادیم نشست های پی در پی به بهانه های گوناگون داشته باشیم.

علی‌ محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز اظهار داشت: اجرای طرح کمربندی سبز پیرامونی شهر تهران در قالب ۵۰ هزار هکتار طراحی شده است که این موضوع به سال ۱۳۶۵ بر می‌گردد و قرار شده است که این طرح به صورت کامل در شهر تهران عملیاتی و اجرایی شود.

وی افزود: از ۵۰ هزار هکتار طرح کمربندی سبز شهر تهران، ۴۶ هزار و ۲۵۰هکتار اجرا شده است

مختاری تصریح کرد: سال گذشته در بحث فضای سبز برون شهری۱۵۰۰هکتار توسعه کمربند سبز را داشتیم که در سال جاری با تاکید آقای زاکانی نیز ۲هزار هکتار توسعه کمربند سبز (جنگل‌کاری) خواهیم داشت و بنابر برنامه ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۳ پرونده طرح کمربند سبز در شهر تهران بسته خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران کاشت گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران است و تمهیداتی نیز برای آبیاری درختان کاشته شده در قالب طرح کمربندی سبز شهر تهران انجام شده است.

مختاری اظهار داشت با توجه به مشکلاتی که در خصوص استفاده آب در چاه‌ها وجود داشت تاکید ما بر استفاده از پساب جهت آبیاری فضای سبز بوده و به همین جهت سال گذشته ۷ میلیون مترمکعب آب مورد استفاده قرار گرفت که در سال جاری در تلاشیم به ۳۰ میلیون متر مکعب برسانیم.

وی گفت: در قالب طرح کمربند سبز از گونه‌های مثمر از جمله درختان گردو، زیتون، توت و غیره نیز استفاده شده است. تلاش کردیم تا محیط‌هایی فراهم شود تا مردم بتوانند ساعاتی را در کمربند سبز به عنوان تفرجگاه حضور پیدا کنند.

مختاری افزود: تاکید ما بر این است که از درختان سوزنی برگ در فضای سبز و طرح کمربندی شهر استفاده نشود و از درختان پهن برگ استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح کمربند سبز در گذشته با تانکر آبیاری می‌شد و الان به صورت قطره‌ای و از محل پساب تصفیه‌خانه‌ها آبیاری می‌شود.

مختاری گفت: در هر هکتار فضای سبز به طور میانگین حدودا ۴۰۰ تا ۶۰۰ نهال غرس می‌شود و از آب‌ چاه‌های زیرزمینی جهت آبیاری استفاده نمی‌شود.