خبر » زنان و جوانان » نبض جامعه
کد خبر : 4550
یکشنبه - 10 آذر 1398 - 15:58

روش های برخورد والدین با نوجوان

هنگامی که نوجوانی در این دوره آرام و ساکت است، باید شک کرد، چرا که در این دوران باید مخالفت‌های خود را ابراز کند، مقابل خانواده حرف‌هایی را بزند…

روش های برخورد والدین با نوجوان

یک روانشناس درباره تغییرات جسمانی و هورمونی دوران نوجوانی و نحوه برخورد والدین با فرزندان توضیحاتی داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،پریسا فرنودیان روانشناس و مشاور ، درباره اهمیت دوران نوجوانی اظهار کرد: در دوران نوجوانی تغییراتی را در زمینه جسمانی، هورمونی، جنسی، هویت، تحصیل، عزت نفس و… شاهد هستیم و همچنین آرمان گرایی، خودآگاهی، تمرکزگرایی در این دوران شکل می‌گیرد.

این روانشناس  افزود: دوران ۱۰ تا ۱۳ سالگی پیش نوجوانی و دوران ۱۳ تا ۱۹ سالگی دوران نوجوانی است؛ والدین باید از تغییرات جسمانی و جنسی فرزندان خود آگاهی داشته باشند و حتما هر کدام از والد هم جنس درباره دوران بلوغ با فرزندانشان صحبت کنند (یعنی مادر با دختر، پدر با پسر).

وی با بیان اینکه موضوع مهمی که در این دوره مطرح می‌شود هویت یابی است، افزود: نوجوان در این دوران باید به خودآگاهی و خودشناسی دست یابد، چراکه آگاهی در دوران کودکی تنها در حد دختر خوب و پسر خوب است، اما در دوره نوجوانی جنبه جدیدی پیدا می‌کند.

فرنودیان خاطر نشان کرد: دختران و پسران در دوران نوجوانی به دلیل نقش‌هایی که ایفا می‌کنند خود را در گروه‌هایی جدا می‌کنند و درباره خود دست به شناخت و خودشناسی می‌زنند، در این مرحله جنبه‌های مختلف وجودشان را شناسایی کرده و هویت سازی می‌کنند.

این روانشناس با اشاره به اینکه دوره نوجوانی دوره شورش و بحران است، خاطر نشان کرد: هنگامی که نوجوانی در این دوره آرام و ساکت است، باید شک کرد، چراکه در این دوران باید مخالفت‌های خود را ابراز کند، مقابل خانواده حرف‌هایی را بزند، همچنین مطیع بودن نشان از مشکلاتی در آن نوجوان است.

وی با بیان اینکه در دوران نوجوانی شاهد تغییر در نوع نگاه افراد هستیم، افزود: نوجوانان در نقش‌های خود تفکیک قائل هستند و خود را ایفا کننده نقش‌های مختلف می‌دانند، به عنوان مثال نوجوانان در دوران بلوغ می‌گویند همان طور که فرزند یک خانواده هستم و وظایف خاصی دارم، به عنوان یک دوست نیز وظایف مشخصی دارم.