خبر » نبض جامعه
کد خبر : 45346
سه شنبه - 23 اسفند 1401 - 18:07

برنامه ریزی برای تداوم طرح راه اندازی پنل های خورشیدی / طرح «اطعام مهدوی» ادامه دارد

«قرار بود که تا پایان سال جاری ۴۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برای مددجویان به بهره‌برداری برسد که بخش زیادی از این موضوع محقق شده است.»

برنامه ریزی برای تداوم طرح راه اندازی پنل های خورشیدی / طرح «اطعام مهدوی» ادامه دارد

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی با هدف توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت انجام می‌شود، گفت: براساس توافق های انجام شده قرار بود که تا پایان سال جاری ۴۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس برای مددجویان به بهره‌برداری برسد که بخش زیادی از این موضوع محقق شده است.

مرتضی بختیاری در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه رفاه و خدمات اجتماعی «آوای جامعه» مبنی بر آخرین وضعیت نصب و راه اندازی پنل های خورشیدی گفت: تفاهم‌ نامه ۵ جانبه احداث ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی میان سازمان بسیج سازندگی کشور، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم، وزارت نیرو، کمیته امداد و سازمان بهزیستی امضا شده است.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه این تفاهم‌نامه با هدف درآمدزایی، کمک به معیشت و توانمندسازی اقشار کم‌درآمد در مناطق روستایی و حاشیه شهرها اجرا می‌شود، اظهار داشت: سهم کمیته امداد در سال جاری ۴۰ هزار و سهم سازمان بهزیستی ۳۰ هزار پنل خورشیدی برای مددجویان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۱۰ هزار پنل خورشیدی در طول پنج سال در قالب این تفاهم‌نامه به مددجویان کمیته امداد اختصاص خواهد یافت،  در این طرح اجرای نیروگاه خورشیدی برعهده جهاد و نظارت فنی بر عهده وزارت نیرو است و این وزارت‌خانه متعهد شده است تا ۲۰ سال برق تولیدی مددجویان را خریداری کند.

*افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد

رئیس کمیته امداد همچنین از افزایش ۴۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت برای سال آینده با تصویب مجلس خبر داد.

سیدمرتضی بختیاری گفت: در زمینه تهیه جهیزیه برای مددجویان کمیته امداد تلاش کرده‌ایم با همراهی خیران، دولت و بنیاد مستضعفان یک بسته جهیزیه کامل شامل یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز، جاروبرقی و تلویزیون به نوعروسان خانواده‌های نیازمند تقدیم کنیم.

وی با بیان اینکه امسال نیز ۸۱ هزار سری جهیزیه به مددجویان اهدا شد، عنوان کرد: در بحث لوازم ضروری زندگی نیز ۱۱۸ هزار کالای اساسی از قبیل یخچال، کولر آبی و گازی به جامعه هدف ارائه شده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به خدمات مشاوره پیش از ازدواج به مددجویان، خاطرنشان کرد: خدمات مشاوره‌ای کمیته امداد پیش، حین و پس از ازدواج، باعث کاهش چشمگیر آمار طلاق در خانواده‌های تحت حمایت شده است.

وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی مددجویان عنوان کرد: در همین راستا تلاش شده است که هر مددجوی کمیته امداد که به لحاظ جسمانی و سنی امکان کار کردن داشته باشد، در حوزه اشتغال نیز حمایت شود، بختیاری«اشتغال»، «مسکن» و «ارتقای فرهنگی» را سه رکن اصلی کار کمیته امداد دانست و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها قرار بر این بود که در سال جاری ۵۰۰ هزار شغل از سوی کمیته امداد ایجاد شود که براساس آمار تاکنون ۴۱۰ هزار شغل از محقق شده است.

وی گفت: کمیته امداد موظف است ۵۰ درصد از مشاغل ایجاد شده را به مددجویان خود اختصاص دهد و الباقی را نیز برای نیازمندان پنج دهک کم‌برخوردار در نظر بگیرد.

رئیس کمیته امداد عنوان داشت: از ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه اشتغال، با کمک و همراهی شبکه بانکی بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان جذب شده است. البته برای موضوع اشتغال در سال آینده پیشنهاد تخصیص ۵۰ هزار میلیارد تومان داده شده بود که در بودجه سال آینده عدد ۳۵ هزار میلیارد تومان به تصویب رسیده که باید الباقی این مبلغ از سایر منابع جذب شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال پیش رو ۴۰۰ هزار شغل از طریق کمیته امداد ایجاد خواهد شد که سیاست مشاغل و درآمد پایدار در مشاغل مذکور قطعا دنبال خواهد شد.

وی توجه جدی به امر آموزش در مسیر توانمندسازی را از دیگر وظایف مجموعه کمیته امداد دانست و ابراز داشت: امسال ۱۰۰ هزار خدمت در حوزه مهارت آموزشی به مددجویان ارائه شده که ۲,۵ برابر مدت مشابه نسبت به سال قبل بوده است.

*نگاه ویژه به مشاغل دانش‌بنیان

بختیاری گفت: در حوزه اشتغال نگاه ما معطوف به مسائل دانش‌بنیان و علوم روز است و برای مددجویان موضوعاتی همچون نوع ورود آنها به سکوی‌های فروش آنلاین و خدمات حوزه فناوری‌های نوین در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه در بحث آموزش از سبک‌هایی استفاده خواهد شد که بر اساس آن مهارت‌ها منجر به اشتغال دنبال شود.

وی اظهار داشت : بر اساس اعلام وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»؛ کمیته امداد توانسته بیش از ۹۳ درصد از اهداف خود در حوزه اشتغال را محقق کند و با فاصله زیادی نسبت به سایر نهادها و سازمان‌ها در این حوزه قرار بگیرد.

*بخشی از ضمانت‌های بانکی مددجویان تامین خواهد شد

رئیس کمیته امداد با اشاره به فعالیت‌های «صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت» خاطرنشان کرد: در سال جاری به ۳۰۹ هزار مددجوی کمیته امداد تسهیلات ارائه شده که مجموع این تسهیلات ۴۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی تأکید کرد: در حوزه ضمانت‌نامه برای مشاغل نیز صندوق امداد ولایت ۶ هزار فقره ضمانت‌نامه اعطا کرده که عددی بالغ بر ۳۱۰ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

رئیس کمیته امداد درباره برنامه‌های پیش روی کمیته امداد در ماه رمضان نیز گفت: برنامه «اطعام مهدوی» در سال جدید نیز دنبال خواهد شد و بنا داریم تا ۳۰ میلیون غذای گرم را در میان افراد نیازمند توزیع کنیم.